Dünyanın en eski medeniyetlerinden olan Çin, zengin kültürel birliği ve özgünlüğüyle karakterize edilir. Çin’de daima müziği evrenin bir imgesi olarak, her şeyi kucaklayan bir dünya görüşü sergileyen, davranışları ve inanışları etkilediğine inanılmıştır. Rengârenk Çin müziğinin özgünlüğü onun zengin çalgı yelpazesinde görülmektedir. Bu bağlamda, çalgıları yapıldıkları doğal malzemeye göre kategorize eden ba yin sınıflandırması, çalışmada önemli bir tartışma konusu oluşturmuştur. Ba yin, çalgıları gruplara ayırmaktan daha ziyade, çeşitli çalgı seslerinin birleşimi üzerine kurulan bir düşüncedir. Bu tanımlardan yola çıkarak, Çin kültürünün önemli felsefi ve etik kavramlarından biri olan si-zhu anlayışı incelenmeye çalışılmıştır. Si-zhu terimi,
kelimenin tam anlamıyla “ipek ve bambu” olarak, geleneksel çalgısal müziğe özgü telli ve üfleme çalgıları tanımlamaktadır. Çin'de tarihsel olarak teller ipekten, flütler ise bambudan yapılmıştır. Çalışmanın problem cümlesini belirleyen si-zhu terimi, aynı zamanda müzik kültürü bağlamında si-zhu yuè kavramını ortaya koyarak bir nevi “ipekbambu müziği” konseptini yansıtmaktadır.
China, one of the most ancient civilizations of the world, is distinguished by a rich cultural unity, and originality. In China, it is believed that music as an image of the universe reflects a worldview that encompasses everything and influences behavior and beliefs. The originality of colorful Chinese music is manifested in the variety of musical instruments. Ba yin, which classify instruments according to natural materials, also became an important topic of discussion. This classification is a system on which the idea of the combination of sounds of different instruments is based. In article is given the concept si-zhu, which designates one of the most important philosophical and ethical concepts of the Chinese culture. The term “si-zhu”, literally as silk and bamboo, defines string and wind instruments in traditional instrumental music. Silk being the material from which strings have historically been made in China, and bamboo being
the material from which the flutes. “Si-zhu”, which defines the purpose of the study, also reflects the concept of “silk and bamboo music”, presenting the concept of si-zhu yuè in the context of Chinese musical culture.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Submission Date | February 22, 2019 |
Acceptance Date | March 11, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 5 Issue: 1 |
International Journal of Cultural and Social Studies