The aim of this study is to examine the auditory and visual rhythm perceptions of conservatory dance and music students. A total of 40 students from Gaziantep University Turkish Music State Conservatory Turkish Music (n=20, %50) and Turkish Folk Dance Department (n=20, %50) participated in the study. Test questions and images developed by the researcher and approved by five experts were used to measure the success of the participants in their visual and auditory rhythm perceptions. To determine whether the data obtained from the participants meet the normal distribution assumptions, normality analysis of the data was performed, and it was determined that the data were normally distributed. To determine the difference between the visual and auditory rhythm perceptions of the participants, the Independent Sample T test, which is a parametric test, was performed.
As a result of the results, while there was no statistically significant difference in the visual and auditory rhythm perceptions of the participants according to the gender variable, significant differences were found between the groups according to the class and department variable. The most remarkable finding obtained from the research is that the visual rhythm perception is better in the students studying in the Turkish Folk Dance Department and the auditory rhythm perception is better in the students studying in the Turkish Music Department. According to this result, it was revealed that the content of the education created a significant difference in the visual and auditory rhythm perception of the students.
Bu çalışmanın amacı, Türk müziği alanında konservatuvar öğrenimi gören öğrencilerin geleneksel dans ve müziklerdeki ritmik yapıyı görsel ve işitsel açıdan algılama becerilerini ölçmektir. Çalışmaya Gaziantep Üniversitesi Türk Musikisi Devlet Konservatuvarı Türk Müziği (n=20, %50) ve Türk Halk Oyunları Bölümlerinde (n=20, %50) öğrenim gören toplam 40 öğrenci katılmıştır. Katılımcıların görsel ve işitsel ritim algılarındaki başarı durumlarını ölçmek için araştırmacı tarafından geliştirilen ve beş uzman tarafından onaylanan test soruları ve görüntüler kullanılmıştır. Katılımcılardan elde edilen verilerin normal dağılım varsayımlarını karşılayıp karşılamadıklarını belirleyebilmek için verilerin normallik analizi yapılmış ve verilerin normal dağılım gösterdiği tespit edilmiştir. Katılımcıların cinsiyet, bölüm ve sınıf değişkenleri açısından görsel ve işitsel ritim algıları arasındaki farklılığın belirlenebilmesi için parametrik test olan Bağımsız Örneklem T testi yapılmıştır.
Elde edilen bulgular neticesinde, cinsiyet değişkenine göre katılımcıların görsel ve işitsel ritim algılarında istatistiki açıdan anlamlı bir farklılık görülmezken, sınıf ve bölüm değişkenine göre gruplar arasında anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. Türk Halk Oyunları Bölümünde öğrenim gören öğrencilerde görsel ritim algısının, Türk Müziği Bölümünde öğrenim gören öğrencilerde ise işitsel ritim algısının daha iyi olması araştırmadan elde edilen en dikkat çekici bulgudur. Bu sonuç ışığında öğrencinin aldığı eğitiminin içeriğinin görsel ve işitsel ritim algısında anlamlı bir farklılık yarattığı ortaya konulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Psychology |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2021 |
Submission Date | October 17, 2021 |
Acceptance Date | October 27, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 3 Issue: 2 |