The companies which wish to differentiate themselves apart from competitors and provide a
positive corporate image give importance to sponsorship activities which have an extremely
active place in increasing the efficiency of their work as well as they use organizational
communication channels such as public relations, marketing and advertising in the most
efficient way. The oldest and most common type of sponsorship is accepted as sports
sponsorship which includes all kinds of sports activities. Sports sponsorship which varies
from sponsorship of individual sportsmen to sponsorship of sports teams and organizations is
one of the unique and different applications of sports marketing. The leading reason why
sports is preferred for sponsorship activities is many sports activities, especially football, are
to be accepted to have a common language and culture all over the world. Such more reasons
as the fact that sports events are followed by the large audiences all over the world; the sport
endorses the most revenue among all sectors, the most-watched program in the world is sport
programs in TV, the company has a very powerful and positive image in an international
arena and etc. motive organizations to be the sponsors of sporting activities. In this study,
various examples of sports sponsorship activities from our country and the world are going to
be examined and their contribution to the company is going to be evaluated.
Kendilerini rakiplerinden ayırmak ve pozitif kurumsal imaj sağlamak isteyen firmalar, halkla
ilişkiler, pazarlama ve reklamcılık gibi örgütsel iletişim kanallarını en verimli şekilde
kullanmak ve çalışmalarının verimliliğini arttırmak için son derece etkin bir yere sahip olan
sponsorluk faaliyetlerine önem vermektedirler. En eski ve en yaygın sponsorluk türü olarak
kabul edilen spor sponsorluğu, her türlü sportif faaliyeti kapsar. Bireysel sporcuların
sponsorluğu, spor takımlarının sponsorluğu ve spor organizasyonlarının sponsorluğu şeklinde
karşımıza çıkan spor sponsorluğu, spor pazarlamasının kendine özgü ve farklı
uygulamalarından birisidir. Sponsorluk faaliyetlerinde sporun tercih edilmesinin nedenlerinin
başında, futbol başta olmak üzere birçok spor faaliyetinin dünyanın her yerinde ortak bir dil
ve kültür olarak kabul edilmesi gelmektedir. Spor olaylarının dünyanın hemen her yerinde
büyük kitleler tarafından takip edilmesi, tüm sektörler içinde sporun ciro olarak birinci sırada
yer alması, dünya televizyonlarında en çok izlenen programların spor programları olması,
işletmenin uluslararası alanda çok güçlü ve pozitif bir imaja sahip olması gibi etkenler
kuruluşları sportif faaliyetlere sponsor olmaya yönlendirmektedir. Bu çalışmada spor
sponsorluğu faaliyetlerinin ülkemizden ve dünyadan çeşitli örnekleri incelenerek işletmelere
yaptıkları katkılar değerlendirilecektir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 22, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume 4 (Special Issue 3) |