Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2018, Volume: 6 Issue: 4, 499 - 509, 30.12.2018

Abstract

References

  • Akengin G, Aypek Arslan A, Yayçılı Özen A Ç (2007). Logo Tasarımında Renk. İdil Dergisi, 6 (31): 1077-1088.
  • Çalli D (2007). Bir Sözsüz İletişim Ögesi Olarak Renk ve Renk Kullanımının Basılı Reklam Araçlarında Tüketici Algısı Üzerine Etkisi.
  • Dikici S T (2008). Türkiye'de Taraftarın Sosyal ve Siyasal Profili: Beşiktaş JK Çarşı Grubu Örneği. Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli.
  • Dölek D (2011). Kurumsal İtibara Olası Tehditler ve Bu Tehditlere Karşı Alınabilecek Önlemler: Şişecam Fabrikalarında Bir Uygulama. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Ana Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Adana.
  • Er Telha (2016). Kurumsal Kimlik Oluşumunda Kültürün Etkisi; Arçelik'in Kurum Kimliği. İstanbul Arel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Medya ve Kültürel Çalışmalar Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Göksu T S (2017). Taraftar Bakış Açısıyla Futbol Kulüplerinin İlişkisel Pazarlama Faaliyetlerinin Değerlendirilmesi, Marmara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • http://www.bjk.com.tr/tr/cms/tarihce/2/74/ Erişim Tarihi: 19.06.2018, BJK Kurumsal Kimlik Kılavuzu s. 15.
  • http://www.bjk.com.tr/tr/cms/degerler/31/ Erişim Tarihi: 20.06.2018, Beşiktaş Jimnastik Kulübü Tüzüğü, Madde 4.
  • Orçun Ç, Demirtaş M C (2015). Gelişen Futbol Ekonomisinde Taraftarların Kulüp Değerlerine Olan Bakış Açıları: Bucaspor Örneği. Optimum Ekonomi ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 2 (1): 113-126.
  • Özkol S (1991). Övünmekte Haklıyız Çünkü Beşiktaşlıyız, İstanbul: Tekin Kitabevi.
  • Serra Görpe S (2001). Halkla ilişkiler Kavramları, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Yayınları.
  • Tanıl B (2006). ‘İyi Taraftarlık’ ve ‘Kaybederken Kazanmak’: Karhanede Romantizm, İstanbul: İletişim Yayınları, 1. Baskı.
  • Wally O (1990). Guide To Corporate Identity, London: Black Bear Press.

Examination of Corporate Identity Formation; Corporate Identity of Besiktas Gymnastics Club

Year 2018, Volume: 6 Issue: 4, 499 - 509, 30.12.2018

Abstract

Football clubs around the world need to increase their brand awareness and create their identity while building their institutional structures. This study is conduct on Turkey's first club, Besiktas Gymnastics Club and to assess its corporate identity formation, trademark, logo, colors, history, vision and mission. Considering the changes from past to present, the institutional structure of the current club is studied. While conducting corporate identity studies, it has been observed that the culture of the neighborhood and the inhabitants where the club was established, the unity and solidarity among the supporters, the sense of belonging have affected the logo, the colors, the characters and the brand value of the club. Exploratory information analysis method was used as research method. Academic articles, newspaper archives, books and websites were used.
As a result, sports clubs competing in the national and international arena need to take appropriate steps in order to survive in the environment with these technological advances and creation of nw markets. Besiktas Gymnastics Club, which established a corporate identity that supports the establishment purpose and future plans of the club, is considered to have a good representation of itself and its fans, especially with the characteristics that constitute its brand value. One of the most important forms of self-expression of a brand is to create the corporate identity structure in an accurate way. Recognition, sympathy and confidence strengthen the behavior of the enterprise and support the behavior of the target audience. On the other hand, the corporate identity provides the following elements. Besiktas Gymnastics Club has completely rearranged its corporate identity guide and turned it into a form to express the club in the best possible way.

References

  • Akengin G, Aypek Arslan A, Yayçılı Özen A Ç (2007). Logo Tasarımında Renk. İdil Dergisi, 6 (31): 1077-1088.
  • Çalli D (2007). Bir Sözsüz İletişim Ögesi Olarak Renk ve Renk Kullanımının Basılı Reklam Araçlarında Tüketici Algısı Üzerine Etkisi.
  • Dikici S T (2008). Türkiye'de Taraftarın Sosyal ve Siyasal Profili: Beşiktaş JK Çarşı Grubu Örneği. Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli.
  • Dölek D (2011). Kurumsal İtibara Olası Tehditler ve Bu Tehditlere Karşı Alınabilecek Önlemler: Şişecam Fabrikalarında Bir Uygulama. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Ana Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Adana.
  • Er Telha (2016). Kurumsal Kimlik Oluşumunda Kültürün Etkisi; Arçelik'in Kurum Kimliği. İstanbul Arel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Medya ve Kültürel Çalışmalar Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Göksu T S (2017). Taraftar Bakış Açısıyla Futbol Kulüplerinin İlişkisel Pazarlama Faaliyetlerinin Değerlendirilmesi, Marmara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • http://www.bjk.com.tr/tr/cms/tarihce/2/74/ Erişim Tarihi: 19.06.2018, BJK Kurumsal Kimlik Kılavuzu s. 15.
  • http://www.bjk.com.tr/tr/cms/degerler/31/ Erişim Tarihi: 20.06.2018, Beşiktaş Jimnastik Kulübü Tüzüğü, Madde 4.
  • Orçun Ç, Demirtaş M C (2015). Gelişen Futbol Ekonomisinde Taraftarların Kulüp Değerlerine Olan Bakış Açıları: Bucaspor Örneği. Optimum Ekonomi ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 2 (1): 113-126.
  • Özkol S (1991). Övünmekte Haklıyız Çünkü Beşiktaşlıyız, İstanbul: Tekin Kitabevi.
  • Serra Görpe S (2001). Halkla ilişkiler Kavramları, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Yayınları.
  • Tanıl B (2006). ‘İyi Taraftarlık’ ve ‘Kaybederken Kazanmak’: Karhanede Romantizm, İstanbul: İletişim Yayınları, 1. Baskı.
  • Wally O (1990). Guide To Corporate Identity, London: Black Bear Press.
There are 13 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Articles
Authors

Tekmil Sezen Göksu This is me

Oktay Akyüz This is me

Publication Date December 30, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 6 Issue: 4

Cite

APA Göksu, T. S., & Akyüz, O. (2018). Examination of Corporate Identity Formation; Corporate Identity of Besiktas Gymnastics Club. International Journal of Sport Culture and Science, 6(4), 499-509.
IntJSCS is published by International Science Culture and Sport Association (ISCSA).