The purpose of this study was to determine organizational dedication levels of lecturers of physical education and sports schools. The sample of investigation was 430 lecturers from physical education and sports schools of 29 state universities at Turkey.
The tool of data collection was ‘Scale of organizational dedication of teachers at education institutions’ developed by Celep (2000). The validity and reliability of this scale having four sub-dimensions and five rating levels was determined. The points of dedication to teaching job, dedication to education aplications, dedication to study group sub-dimensions of males were higher than females. It wasn’t determine dany significiant difference between males and females in terms of age and seniority variables (p>0.05).
Consequently, it was determined that lecturers continued studies with high dedication level other institutions.Bu araştırmanın amacı, BESYO öğretim elemanlarının adanmışlık düzeylerini
belirlemektir. Araştırmanın örneklemini, 2013–2014 Eğitim-Öğretim yılında 29 devlet
üniversitesi BESYO'larda görev yapan 430 öğretim elemanı oluşturmaktadır. Çalışmada veri
toplama aracı olarak orijinali Celep (2000) tarafından geliştirilmiş ve geçerlilik- güvenilirlik
çalışması yapılmış olan, dört alt boyutlu 5'li dereceleme tipi “Eğitim Örgütlerinde
Öğretmenlerin Örgütsel Adanmışlığı” ölçeği kullanılmıştır. Araştırmaya katılan öğretim
elemanlarının öğretmenlik mesleğine adanma, öğretim işlerine adanma ve çalışma grubuna
adanma alt boyutları puanlarında erkeklerin lehine anlamlı farklılık ortaya çıkarken yaş ve
kıdem değişkenleri arasında anlamlı bir farklılık ortaya çıkmamıştır (p > 0.05). Araştırma
sonucunda; araştırma görevlilerinin örgütlerine karşı yüksek düzeyde adanmışlık hissettikleri
belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 22, 2016 |
Published in Issue | Year 2014 Volume 2 (Special Issue 1) |