BibTex RIS Cite

Determination of Validity and Reliability of the Mobbing Scale for Indoor Sports Referees

Year 2014, Volume 2 (Special Issue 1), 789 - 797, 22.03.2016
https://doi.org/10.14486/IJSCS149

Abstract

Purpose of this study is to conduct validity and reliability analyses of the scale prepared for determining the mobbing of indoor sports referees, who take active duties in different classes (basketball, handball and volleyball). In order to develop the scale, a trial scale made of 31 items in likert type was prepared and applied to referees and then factor analysis method was used, which converts many variables into meaningful and independent factors in fewer number. According to the data obtained from factor analysis, the scale has a structure of 14 articles and single component. It was determined that the total variance of scale items was 43.721 and factor load was between 0.48 and 0.76. The cronbach alpha internal coefficient of consistency was computed as 0.82. Based on the values obtained from the scale it could be said that the Mobbing Scale for Indoor Sports Referees is valid and reliable. 

References

  • Arlı M & Nazik H (2001). Bilimsel Araştırmaya Giriş. Ankara (Turkey): Gazi Kitabevi.
  • Arseven A (2001). Alan Araştırma Yöntemi. Ankara (Turkey): Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Bulut UH (2007). Ortaöğretim öğretmelerinde psikolojik şiddet düzeyi (mobbing). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Niğde: Niğde Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Cemaloğlu N (2007). Okul yöneticilerinin liderlik stilleri ile yıldırma arasındaki ilişki. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33: 77-87.
  • Büyüköztürk Ş (2007). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı (8. Baskı). Ankara (Turkey): Pegem Yayıncılık.
  • Cemaloğlu N & Ertürk A (2007). Öğretmenlerin okullarda maruz kaldıkları yıldırma eylemlerinin cinsiyet yönünden incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5 (2): 345-362.
  • Bryman A & Duncan C (1997). Quantitative Data Analysis With Spss For Windows. London,: Routhledge.
  • Balcı A (2007). Sosyal Bilimlerde Araştırma: Yöntem, Teknik ve İlkeler. Ankara (Turkey): Pegem Yayıncılık.
  • Basketbol Federasyonu (2013). http://www.tbf.org.tr/detay/2013/07/10/klasman-hakemleri-ve-seminer-tarihleri-a%C3%A7%C4%B1kland%C4%B1 (Erişim Tarihi: 25 Kasım 2013)
  • Einarsen S (2000). Harassment and Bullying at Work: A Review of The Scandinavian Approach. Aggression and Violent Behavior, 5 (4): 379-401.
  • Eınarsen S & Raknes BL (1997). Harrasment in the workplace and the victimization of men. Violence and Victims, 12: 247-263.
  • Gorsuch RL (1983). Factor Analysis. 2nd ed., Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Gökçe B (1999). Toplumsal Bilimlerde Araştırma. Üçüncü Baskı, Ankara (Turkey): Savaş Yayınevi.
  • Gökçe TA (2006). İşyerinde yıldırma: Özel ve resmi ilköğretim okulu öğretmen ve yöneticileri üzerinde yapılan bir araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Gökçe TA (2008). Mobbing: İş Yerinde Yıldırma: Eğitim Örneği. Ankara (Turkey): Öğreti Yayınları.
  • Hacıcaferoğlu S & Gündoğdu C (2014). Surveying the exposure level of intimidation (mobbing) behaviours of the football referees. Journal of Physical Education and Sport, 14 (1); 120-126.
  • Hançerlioğlu O (1992). Türk Dili Sözlüğü. İstanbul (Turkey): Remzi Kitabevi.
  • Hentbol Federasyonu (2013). http://www.thf.gov.tr/haberler/tabid/192/ArticleID/142/Default. aspx (Erişim Tarihi: 25 Kasım 2013)
  • Karasar N (2003). Bilimsel Araştırma Yöntemi. 12. Baskı, Ankara (Turkey): Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kaya A (2005). Çocuklar için yalnızlık ölçeğinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitim Araştırmaları, 5 (19): 220-237.
  • Kırel Ç (2008). Örgütlerde psikolojik taciz (mobbing) ve yönetimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi iktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Yayınları, 206; 11.
  • Leymann H. (1996). The Content and Development of Bullying at Work. http://www.healthyworkplacebill.org/pdf/Leymann96.pdf (Erişim Tarihi: 20 Ağustos 2009)
  • Ocak S (2008). Öğretmenlerin duygusal tacize (mobbing ) ilişkin algıları (Edirne ili örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Edirne: Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Tarhan F & Çam Z (2009). Öğretmenlere yönelik yıldırma ölçeğinin geçerlik ve güvenirliğinin yeniden belirlenmesi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(40): 80-97.
  • Tavşancıl E (2006). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS İle Veri Analizi (3. Baskı). Ankara (Turkey): Nobel Yayın Dağıtım.
  • Tınaz P (2006). İşyerinde Psikolojik Taciz: Mobbing. İstanbul (Turkey): Beta Basım.
  • Tutar H (2004). İşyerinde Psikolojik Şiddet. Ankara (Turkey): Platin Yayınları.
  • Uzunçarşılı Ü & Yoloğlu N (2007). Mobbing/ iş yerinde duygusal taciz: ulusal ve uluslar arası boyutu ile çatışma yüklü bir iletişim biçimi. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Hakemli Dergisi, 7 (27); 7-18.
  • Voleybol Federasyonu (2013). http://www.tvf.org.tr/haberler/detay/7528/ (Erişim Tarihi: 25 Kasım 2013)
  • Yaman E (2009). Yönetim Psikolojisi Açısından İşyerinde Psikolojik Şiddet Mobbing. 1. Baskı, Ankara (Turkey): Nobel Yayın Dağıtım.

Salon Sporları Hakemlerine Yönelik Mobbing Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirliğinin Belirlenmesi

Year 2014, Volume 2 (Special Issue 1), 789 - 797, 22.03.2016
https://doi.org/10.14486/IJSCS149

Abstract

Bu araştırmanın amacı, farklı klasmanlarda faal olarak görev yapan salon sporları (Basketbol, Hentbol ve Voleybol) hakemlerinin mobbing (yıldırma) davranışlarına uğrama düzeylerini belirlemeye yönelik hazırlanan ölçeğin (SSHYMÖ) geçerlik ve güvenirlik analizlerini yapmaktır. Ölçeği geliştirebilmek için beşli likert tipinde 31 maddeden oluşan deneme ölçeği hazırlanarak hakemlere uygulanmış ve sonrasında çok sayıdaki değişkeni az sayıda, anlamlı ve birbirinden bağımsız faktörler haline getiren faktör analizi metodu kullanılmıştır. Faktör analizi işleminden elde edilen verilere göre ölçek; 14 madde ve tek bileşenli bir yapı göstermiştir. Ölçek maddelerinin açıkladığı toplam varyansın 43.721, faktör yüklerinin ise 0.48 ile 0.76 arasında olduğu tespit edilmiştir. Ölçeğin cronbach’s alpha iç tutarlılık katsayısı ise 0.82 olarak hesaplanmıştır. Ölçekten elde edilen değerlere bakılarak Salon Sporları Hakemlerine Yönelik Mobbing Ölçeği’nin (SSHYMÖ) geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğu söylenebilir.

References

  • Arlı M & Nazik H (2001). Bilimsel Araştırmaya Giriş. Ankara (Turkey): Gazi Kitabevi.
  • Arseven A (2001). Alan Araştırma Yöntemi. Ankara (Turkey): Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Bulut UH (2007). Ortaöğretim öğretmelerinde psikolojik şiddet düzeyi (mobbing). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Niğde: Niğde Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Cemaloğlu N (2007). Okul yöneticilerinin liderlik stilleri ile yıldırma arasındaki ilişki. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33: 77-87.
  • Büyüköztürk Ş (2007). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı (8. Baskı). Ankara (Turkey): Pegem Yayıncılık.
  • Cemaloğlu N & Ertürk A (2007). Öğretmenlerin okullarda maruz kaldıkları yıldırma eylemlerinin cinsiyet yönünden incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5 (2): 345-362.
  • Bryman A & Duncan C (1997). Quantitative Data Analysis With Spss For Windows. London,: Routhledge.
  • Balcı A (2007). Sosyal Bilimlerde Araştırma: Yöntem, Teknik ve İlkeler. Ankara (Turkey): Pegem Yayıncılık.
  • Basketbol Federasyonu (2013). http://www.tbf.org.tr/detay/2013/07/10/klasman-hakemleri-ve-seminer-tarihleri-a%C3%A7%C4%B1kland%C4%B1 (Erişim Tarihi: 25 Kasım 2013)
  • Einarsen S (2000). Harassment and Bullying at Work: A Review of The Scandinavian Approach. Aggression and Violent Behavior, 5 (4): 379-401.
  • Eınarsen S & Raknes BL (1997). Harrasment in the workplace and the victimization of men. Violence and Victims, 12: 247-263.
  • Gorsuch RL (1983). Factor Analysis. 2nd ed., Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Gökçe B (1999). Toplumsal Bilimlerde Araştırma. Üçüncü Baskı, Ankara (Turkey): Savaş Yayınevi.
  • Gökçe TA (2006). İşyerinde yıldırma: Özel ve resmi ilköğretim okulu öğretmen ve yöneticileri üzerinde yapılan bir araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Gökçe TA (2008). Mobbing: İş Yerinde Yıldırma: Eğitim Örneği. Ankara (Turkey): Öğreti Yayınları.
  • Hacıcaferoğlu S & Gündoğdu C (2014). Surveying the exposure level of intimidation (mobbing) behaviours of the football referees. Journal of Physical Education and Sport, 14 (1); 120-126.
  • Hançerlioğlu O (1992). Türk Dili Sözlüğü. İstanbul (Turkey): Remzi Kitabevi.
  • Hentbol Federasyonu (2013). http://www.thf.gov.tr/haberler/tabid/192/ArticleID/142/Default. aspx (Erişim Tarihi: 25 Kasım 2013)
  • Karasar N (2003). Bilimsel Araştırma Yöntemi. 12. Baskı, Ankara (Turkey): Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kaya A (2005). Çocuklar için yalnızlık ölçeğinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitim Araştırmaları, 5 (19): 220-237.
  • Kırel Ç (2008). Örgütlerde psikolojik taciz (mobbing) ve yönetimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi iktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Yayınları, 206; 11.
  • Leymann H. (1996). The Content and Development of Bullying at Work. http://www.healthyworkplacebill.org/pdf/Leymann96.pdf (Erişim Tarihi: 20 Ağustos 2009)
  • Ocak S (2008). Öğretmenlerin duygusal tacize (mobbing ) ilişkin algıları (Edirne ili örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Edirne: Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Tarhan F & Çam Z (2009). Öğretmenlere yönelik yıldırma ölçeğinin geçerlik ve güvenirliğinin yeniden belirlenmesi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(40): 80-97.
  • Tavşancıl E (2006). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS İle Veri Analizi (3. Baskı). Ankara (Turkey): Nobel Yayın Dağıtım.
  • Tınaz P (2006). İşyerinde Psikolojik Taciz: Mobbing. İstanbul (Turkey): Beta Basım.
  • Tutar H (2004). İşyerinde Psikolojik Şiddet. Ankara (Turkey): Platin Yayınları.
  • Uzunçarşılı Ü & Yoloğlu N (2007). Mobbing/ iş yerinde duygusal taciz: ulusal ve uluslar arası boyutu ile çatışma yüklü bir iletişim biçimi. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Hakemli Dergisi, 7 (27); 7-18.
  • Voleybol Federasyonu (2013). http://www.tvf.org.tr/haberler/detay/7528/ (Erişim Tarihi: 25 Kasım 2013)
  • Yaman E (2009). Yönetim Psikolojisi Açısından İşyerinde Psikolojik Şiddet Mobbing. 1. Baskı, Ankara (Turkey): Nobel Yayın Dağıtım.
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Serkan Hacıcaferoğlu

Publication Date March 22, 2016
Published in Issue Year 2014 Volume 2 (Special Issue 1)

Cite

APA Hacıcaferoğlu, S. (2016). Salon Sporları Hakemlerine Yönelik Mobbing Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirliğinin Belirlenmesi. International Journal of Sport Culture and Science, 2(Special Issue 1), 789-797. https://doi.org/10.14486/IJSCS149
IntJSCS is published by International Science Culture and Sport Association (ISCSA).