BibTex RIS Cite

Analyzing the Correlation between Dealing with Stress and Self-Esteem of the Participants Who Are 25 Years Old and Younger

Year 2015, Volume 3 - Issue 1, 76 - 85, 12.05.2015
https://doi.org/10.14486/IJSCS237

Abstract

The aim of the study is to investigate the correlation between the attitudes of young people who do sports and their self-esteem. The research group included 83 men and 117 women (age=21,49 + 1,659), as a total 200, who make exercises at least 1 year in special gym center in Antalya and Konya .Self-esteem scale developed by Arıcak (1999) and Dealing with Stress Scales developed by Özbay (1993) were used to reach the aim of the study. Meaningfulness was acquired as P<0,05 by using Kolmogorov-Smirnov test, t testand Pearson Correlation while commenting on the data. SPSS (Statistical package for social sciences)programme was used to evaluate the data. At the end of the research meaningful and direct correlation was acquired .01 (P<0,01) between sub dimensions active planning of dealing with stress and value of ego (r=497), self- confident (r=577), depressive emotion (r=531), self-sufficiency (r=572), succsess and productivity (r=476). As a general result different attitudes to cope with the stress were seen in the youth participants because of their gender’s characteristics and it was thought that the correlation between those attitudes and their self -esteem was at the medium and higher-up level.

References

  • Altungül, O. (2006). “Futbol Aktivitelerine Katılanların Kişilik Özellikleri Işığında Stres Düzeylerinin Belirlenmesi” Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi Ve Spor Anabilim Dalı.
  • Arıcak, O. T. (1999). Grupla Psikolojik Danışma Yoluyla Benlik Ve Mesleki Benlik Saygısının Geliştirilmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Arsan, N. (2007). Türkiye’de Sporcuların Stresle Başaçıkma Davranışlarının Belirlenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Spor Bilimleri Ve Teknolojisi Programı, Ankara
  • Aslan, Ş. (2007). Örgütsel Ortamda Bireysel Stresle Başaçıkma Tutumlarının Araştırılması. (Turkish). Selcuk University Social Sciences Institute Journal, (18), 67-84.
  • Avşaroğlu, S. (2007). Üniversite Öğrencilerinin Karar Vermede Özsaygı, Karar Verme Ve Stresle Başaçıkma Stillerinin Benlik Saygısı Ve Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi.
  • Bilecen, N. (2007). Yakın İlişkilerde Stres Ve Stresle Başaçıkma: Yatırım Modeline Göre Bir İnceleme. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Büyükşahin, A. & Bilecen, N. (2007). Yakın İlişkilerde Çok boyutlu Başaçıkma Ölçeği: Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması. Ankara Üniversitesi Dil Ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 47 (2), 129-145.
  • Çoruh, Y. (2003). Denetim Odağı İle Stresle Başa Çıkma Tarzları Arasındaki İlişki, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Erzurum.
  • Deniz, M. E. & YILMAZ, E. (2006). Üniversite Öğrencilerinin Duygusal Zeka Ve Stresle Başa Çıkma Stilleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Türk Psikolojik Danışma Ve Rehberlik Dergisi, 3(25), 17-26.
  • Erkmen, N. & Çetin, M.Ç. (2008). Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Stresle Başa Çıkma Tarzlarının Bazı Değişkenlerle İlişkisi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 19.
  • Erman KA, Şahan A, Can S (2004) Sporcu Bayan Ve Erkeklerin Benlik Saygısı Düzeylerinin Karşılaştırılması. 8. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi, Antalya.
  • Gencer, E., & İlhan, E. (2012). Examining Badminton Athletes' Self-Esteem 2. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 6(1), 94.
  • Haine, R. A. Ayers, T.A., Sandler, I.N. Wolchik, S.A., & Weyer J. L. (2003). Locus Of Control And Self-Esteem As Stress-Moderators Or Stress-Mediators in Parentally Bereaved Children. Death Studies, 27(7), 619-640.
  • Kara, D. & Koç, H. (2009). Öğretim Elemanlarının Stresle Başa Çıkma Davranışlarının Bazı Değişkenlere Göre Belirlenmesi, İşletme Araştırmaları Dergisi 1/2 S. 35-50.
  • Karademir, T., Döşyılmaz, E., & Kafkas, M. (2010). Beden Eğitimi Ve Spor Bölümü Özel Yetenek Sınavına Katılan Öğrencilerde Benlik Saygısı Ve Duygusal Zeka. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Fakültesi, 18(2), 653.
  • Öz, A., Gümüş, S., & Kırımoğlu, H. (2011). An Investigation Of Special And Physical Education Pre-Service Teachers' Vocational Self-Esteem. Eurasian Journal Of Educational Research (EJER), (45), 107-125.
  • Öz, F. (2004). “Benlik Kavramı” Sağlık Alanında Temel Kavramlar Kitabı, İmaj İç Ve Dış Ticaret A.Ş., Ankara, 83-94.
  • Özbay, Y. (1993). An investigation of the relationship between adaptational caping process and self-perceived negative feelings on international students. Unpublished doctoral thesiss. TTU, Lubbock Texas,USA.
  • Özbay, Y. & Şahin, B. (1997). “Stresle Başa Çıkma Tutumları Envanteri: Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması”. IV. Ulusal Psikolojik Danışma Ve Rehberlik Kongresi. Ankara: 1-3 Eylül.
  • Mullis, A.K., Mullis, R.L., Normandin, D., (1992).”Cross-Sectional And Longitudinal Comparisons Of Adolescent Self Esteem” Adolescence, 27, 105, 51-60.
  • Pehlivan, İ. (1995). Yönetimde Stres Kaynakları, Pegem Yayınları, Personel Geliştirme Merkezi, No:16, Ankara.
  • Steiner, H., Erickson, S.J., Hernandez, N.L. Ve Ark. (2002) Coping Styles As Correlates Of Health in High School Students. J Adolesc Health, 30:326-335.
  • Tiryaki, S. (2000). Spor Psikolojisi Kavramlar, Kuramlar Ve Uygulama. 1. Baskı, İstanbul, Eylül Yayınevi, S.109.
  • Tram, J.M., & Cole, D. A. (2000). Self-Perceived Competence And The Relation Between Life Events And Depressive Symptoms in Adolescence: Mediator Or Moderator? Journal Of Abnormal Psychology, 109,753-760.
  • Yavuzer, H. (2002). Eğitim Ve Gelişim Özellikleriyle Okul Çağı Çocuğu (8. Baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yeltepe, H., Yargıç, İ.L. (2011). Exercise And Stress, Turkiye Klinikleri J Psychiatry-Special Topics 2011;4(3):51-8
  • Yöndem, Z.D. (2002). Stresle Başetme Stratejileri Ölçeği (SBSÖ): Eleştirel Bir Değerlendirme, Türk Psikolojik Danışma Ve Rehberlik Dergisi, 2:18, 43-47.
  • Weinberg, R.S., Gould, D.(1995). Foundations Of Sport And Exercise Psychology. Human Kinetics. Champaign/ U.S. Pp.43-45.
Year 2015, Volume 3 - Issue 1, 76 - 85, 12.05.2015
https://doi.org/10.14486/IJSCS237

Abstract

References

  • Altungül, O. (2006). “Futbol Aktivitelerine Katılanların Kişilik Özellikleri Işığında Stres Düzeylerinin Belirlenmesi” Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi Ve Spor Anabilim Dalı.
  • Arıcak, O. T. (1999). Grupla Psikolojik Danışma Yoluyla Benlik Ve Mesleki Benlik Saygısının Geliştirilmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Arsan, N. (2007). Türkiye’de Sporcuların Stresle Başaçıkma Davranışlarının Belirlenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Spor Bilimleri Ve Teknolojisi Programı, Ankara
  • Aslan, Ş. (2007). Örgütsel Ortamda Bireysel Stresle Başaçıkma Tutumlarının Araştırılması. (Turkish). Selcuk University Social Sciences Institute Journal, (18), 67-84.
  • Avşaroğlu, S. (2007). Üniversite Öğrencilerinin Karar Vermede Özsaygı, Karar Verme Ve Stresle Başaçıkma Stillerinin Benlik Saygısı Ve Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi.
  • Bilecen, N. (2007). Yakın İlişkilerde Stres Ve Stresle Başaçıkma: Yatırım Modeline Göre Bir İnceleme. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Büyükşahin, A. & Bilecen, N. (2007). Yakın İlişkilerde Çok boyutlu Başaçıkma Ölçeği: Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması. Ankara Üniversitesi Dil Ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 47 (2), 129-145.
  • Çoruh, Y. (2003). Denetim Odağı İle Stresle Başa Çıkma Tarzları Arasındaki İlişki, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Erzurum.
  • Deniz, M. E. & YILMAZ, E. (2006). Üniversite Öğrencilerinin Duygusal Zeka Ve Stresle Başa Çıkma Stilleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Türk Psikolojik Danışma Ve Rehberlik Dergisi, 3(25), 17-26.
  • Erkmen, N. & Çetin, M.Ç. (2008). Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Stresle Başa Çıkma Tarzlarının Bazı Değişkenlerle İlişkisi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 19.
  • Erman KA, Şahan A, Can S (2004) Sporcu Bayan Ve Erkeklerin Benlik Saygısı Düzeylerinin Karşılaştırılması. 8. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi, Antalya.
  • Gencer, E., & İlhan, E. (2012). Examining Badminton Athletes' Self-Esteem 2. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 6(1), 94.
  • Haine, R. A. Ayers, T.A., Sandler, I.N. Wolchik, S.A., & Weyer J. L. (2003). Locus Of Control And Self-Esteem As Stress-Moderators Or Stress-Mediators in Parentally Bereaved Children. Death Studies, 27(7), 619-640.
  • Kara, D. & Koç, H. (2009). Öğretim Elemanlarının Stresle Başa Çıkma Davranışlarının Bazı Değişkenlere Göre Belirlenmesi, İşletme Araştırmaları Dergisi 1/2 S. 35-50.
  • Karademir, T., Döşyılmaz, E., & Kafkas, M. (2010). Beden Eğitimi Ve Spor Bölümü Özel Yetenek Sınavına Katılan Öğrencilerde Benlik Saygısı Ve Duygusal Zeka. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Fakültesi, 18(2), 653.
  • Öz, A., Gümüş, S., & Kırımoğlu, H. (2011). An Investigation Of Special And Physical Education Pre-Service Teachers' Vocational Self-Esteem. Eurasian Journal Of Educational Research (EJER), (45), 107-125.
  • Öz, F. (2004). “Benlik Kavramı” Sağlık Alanında Temel Kavramlar Kitabı, İmaj İç Ve Dış Ticaret A.Ş., Ankara, 83-94.
  • Özbay, Y. (1993). An investigation of the relationship between adaptational caping process and self-perceived negative feelings on international students. Unpublished doctoral thesiss. TTU, Lubbock Texas,USA.
  • Özbay, Y. & Şahin, B. (1997). “Stresle Başa Çıkma Tutumları Envanteri: Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması”. IV. Ulusal Psikolojik Danışma Ve Rehberlik Kongresi. Ankara: 1-3 Eylül.
  • Mullis, A.K., Mullis, R.L., Normandin, D., (1992).”Cross-Sectional And Longitudinal Comparisons Of Adolescent Self Esteem” Adolescence, 27, 105, 51-60.
  • Pehlivan, İ. (1995). Yönetimde Stres Kaynakları, Pegem Yayınları, Personel Geliştirme Merkezi, No:16, Ankara.
  • Steiner, H., Erickson, S.J., Hernandez, N.L. Ve Ark. (2002) Coping Styles As Correlates Of Health in High School Students. J Adolesc Health, 30:326-335.
  • Tiryaki, S. (2000). Spor Psikolojisi Kavramlar, Kuramlar Ve Uygulama. 1. Baskı, İstanbul, Eylül Yayınevi, S.109.
  • Tram, J.M., & Cole, D. A. (2000). Self-Perceived Competence And The Relation Between Life Events And Depressive Symptoms in Adolescence: Mediator Or Moderator? Journal Of Abnormal Psychology, 109,753-760.
  • Yavuzer, H. (2002). Eğitim Ve Gelişim Özellikleriyle Okul Çağı Çocuğu (8. Baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yeltepe, H., Yargıç, İ.L. (2011). Exercise And Stress, Turkiye Klinikleri J Psychiatry-Special Topics 2011;4(3):51-8
  • Yöndem, Z.D. (2002). Stresle Başetme Stratejileri Ölçeği (SBSÖ): Eleştirel Bir Değerlendirme, Türk Psikolojik Danışma Ve Rehberlik Dergisi, 2:18, 43-47.
  • Weinberg, R.S., Gould, D.(1995). Foundations Of Sport And Exercise Psychology. Human Kinetics. Champaign/ U.S. Pp.43-45.
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Articles
Authors

Barboros Erdoğan This is me

Ahmet Şahin This is me

Yasemin Aldemir This is me

Hakan Eravşar This is me

Erkan Bingöl This is me

Hasan Şahan This is me

Publication Date May 12, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume 3 - Issue 1

Cite

APA Erdoğan, B., Şahin, A., Aldemir, Y., Eravşar, H., et al. (2015). Analyzing the Correlation between Dealing with Stress and Self-Esteem of the Participants Who Are 25 Years Old and Younger. International Journal of Sport Culture and Science, 3(1), 76-85. https://doi.org/10.14486/IJSCS237
IntJSCS is published by International Science Culture and Sport Association (ISCSA).