People’s early experiences related with sports are the good determinants of their attitudes and behaviors about sports in their future life. Early childhood period is very critical in people’s life span getting children adopt different habits besides enhancing their development. Therefore, the aim of this study is to determine the views and expectations of preschoolers about sports. The sample is 24 preschoolers who are between 3-and-6-year-olds. In this study qualitative research design is used and semi-structured interviews are conducted with participants. Data are analyzed and interpreted under categories by using content analysis. The results of this study are determined as; children could not quite understand the terms; sports and sportsman, children have limited knowledge about who do sports, and how and where do sport, children know football and swimming as sports. The results were discussed by adhering the literature and the supportive preschool sports activites were suggested.
Bireylerin erken yıllardan itibaren spor ile tanışması, onların gelecek yaşamlarında spora ilişkin tutum ve davranışlarının önemli bir belirleyicisidir. Erken çocukluk dönemi ise, çocukların gelişimlerinin desteklenmesi yanında belli bazı alışkanlıkların kazandırılmasında önemli bir zaman dilimidir. Bu nedenle bu araştırmada, okul öncesi dönem çocuklarının spora ilişkin görüşlerini ve beklentilerini belirlemek amaçlanmıştır. Çalışma grubunu, anaokuluna devam eden 3-6 yaş grubundan 24 çocuk oluşturmuştur. Nitel olarak tasarlanan araştırmada, verilerin toplanmasında yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Çocuklarla bireysel olarak görüşülmüş ve görüşmeler kaydedilmiştir. Verilerin analizinde içerik analizi yapılmıştır. Veriler kategoriler halinde düzenlenmiş ve yorumlanmıştır. Sonuç olarak; çocukların spor ve sporcu terimlerini tam olarak kavrayamadıkları, sporun kimler tarafından nasıl ve nerede yapıldığına ilişkin sınırlı oranda bir görüşe sahip oldukları, spor dalı olarak futbol ve yüzme gibi sporları bildikleri belirlenmiştir. Sonuçlar literatür bilgileri ışığında tartışılmış ve çocukların spor aktivitelerinin desteklenmesine yönelik öneriler geliştirilmiştir
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 27, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume 3 (Special Issue 1) |