BibTex RIS Cite

-

Year 2015, Volume: 2 Issue: 2, 1 - 11, 08.04.2015

Abstract

Sport is a part of a universal culture and also an important vehicle that combines people whose language, race and religion is different from each other. Sport beside its physical benefits can be defined as a set of activities that are done to gain social and moral benefits and to affect people’s spiritual health in a positive way. By looking at this common definition of sport, it can be said that whole people with disabilities or not are implied. This study examines the relationship between the self-esteem and agression levels of deaf footballers in disability group and those who are not with these disabilities and compares are participated in the study voluntarily. 309 footballers without any deaf disabilities who play in the 1. amateur club in the cities where deaf people settle take part in the study. Personal information form, Self-esteem Scale and Agression Scale are used to obtain the necessary data. The data obtained from the study is analyzed by SPSS program. The self esteem of the deaf footballers and the hearing footballers is in the middle level. When the footballers’ general agression average score is evaluated according to the disability level, deaf (totally) footballers’ general agression values are x=153,53 and hearing footballers general agression values are x=114,00. As a result, there is an important difference between hearing and deaf footballers’ selfesteem and agression levels against deaf footballers statistically

References

  • Greydanus DE, Patel DR, Baker RJ., (2009). Pediatric practice sports medicine. New
  • York, USA: McGraw-Hill Professional Publishing, p. 440-441.

İşitme Engelli ve İşitme Engelli Olmayan Futbolcuların Benlik Saygıları ve Saldırganlık Düzeylerinin İncelenmesi

Year 2015, Volume: 2 Issue: 2, 1 - 11, 08.04.2015

Abstract

Çalışmamızın amacı, engel grubunda yer alan işitme engelli futbolcuları ile işitme engelli olmayan futbolcuların benlik saygısı ve saldırganlık düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemek, işiten ve işitme engelli futbolcular arasında karşılaştırma yapmaktır. İşitme engelli futbolcuların temsilen 2010-2011 işitme engelliler 1. liginde futbol oynayan toplam 586 sporcudan 95 işitme engelli futbolcu ve işitme engellilerin bulunduğu illerin 1. amatör küme kulüplerinde futbol oynayan işitme engelli olmayan 309 futbolcu gönüllü olarak oluşturmaktadır. Toplam 404 futbolcu araştırmanın örneklemini oluşturmuştur.  Araştırma için gerekli verileri toplamada, Kişisel Bilgi Formu, Benlik Saygısı Ölçeği ile Saldırganlık Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler, istatistik programı kullanılarak çözümlenmiştir.Araştırmaya katılan işiten futbolcular ile işitme engelli futbolcuların benlik saygıları orta düzeyde çıkmıştır. Çalışmaya katılan sporcuların saldırganlık puan ortalamalarının engel durumuna göre genel saldırganlık değerleri incelendiğinde işitme engelli futbolcuların genel saldırganlık değerleri =153.53 ve işiten futbolcuların genel saldırganlık değerleri =114.00’dür.Sonuç olarak işitme engelli futbolcuların benlik saygıları arttıkça genel saldırganlık düzeylerinin de artığı söylenebilir. Ancak alt ölçeklerle birlikte düşünüldüğünde bu ilişkinin ölçeğin atılganlık boyutundan kaynaklandığı söylenebilir. İşiten futbolcuların benlik saygıları arttıkça genel saldırganlık düzeylerinin azaldığı söylenebilir.

References

  • Greydanus DE, Patel DR, Baker RJ., (2009). Pediatric practice sports medicine. New
  • York, USA: McGraw-Hill Professional Publishing, p. 440-441.
There are 2 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Sporda Psiko-sosyal Alanlar
Authors

Mahmut Acak

Oktay Kaya

Publication Date April 8, 2015
Submission Date November 17, 2014
Published in Issue Year 2015 Volume: 2 Issue: 2

Cite

APA Acak, M., & Kaya, O. (2015). İşitme Engelli ve İşitme Engelli Olmayan Futbolcuların Benlik Saygıları ve Saldırganlık Düzeylerinin İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 2(2), 1-11.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------