Bu çalışma, 2005–2025 yılları arasında Türkiye’de geliştirilen veya Türkçe ‘ye uyarlanan otizm spektrum bozukluğuna yönelik ölçme araçlarını analiz etmeyi amaçlamaktadır. Sistematik derleme yöntemiyle yürütülen araştırma kapsamında, 25 farklı ölçek; yazar sayısı, yayın yılı, yayın türü, hedef grup, madde sayısı, alt boyut yapısı ve ölçekleme türü açısından değerlendirilmiştir. Elde edilen veriler, içerik analizi yöntemiyle tematik olarak sınıflandırılmış ve ölçekler arası içeriksel benzerlikler ortaya konulmuştur. Bulgular, incelenen ölçeklerin çoklu yazarla, makale tarzında, çocuklara yönelik olarak 21-30 maddelik 4’lü dereceleme türünde geliştirildiği görüşmüştür. Ölçeklerin çoğunluğunun otizmli bireylerin sosyal etkileşim, iletişim becerileri ve tekrarlayıcı davranışların ölçmektedir. Ayrıca, yetişkin bireyler, öğretmenler ve toplumsal meslek gruplarına yönelik geçerli ve güvenilir ölçme araçlarının sayıca az olduğu saptanmıştır. Sonuç olarak bu çalışma hem alan yazına katkı sunmakta hem de uygulayıcılar için ölçek seçiminde yol gösterici bir nitelik taşımaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Physical Training and Sports Pedagogy |
Journal Section | Sporda Psiko-sosyal Alanlar |
Authors | |
Publication Date | May 25, 2025 |
Submission Date | May 7, 2025 |
Acceptance Date | May 25, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 12 Issue: 1 |