The main purpose
of this study is to develop a test for determining verbal short-term memories
of gifted students. In the study, there were 115 gifted students, 36 non
gifted students and 37 adults that were
studying a doctorate or master’s degree were participated in. In the study, a
test that consist of 9 stimuli were used. Nonparametric statistical analyses
were used in the study. Kruskal-Wallis analysis for group comparisons and
Mann-Whitney U analysis for follow-up analysis were utilized. Spearmen’s rho
correlation analysis was used for analyzing the data of the test-retest
application. According to findings of the study, the gifted students recalled
more words than their peers did in terms of words recalled both orderly and randomly.
Yet, they randomly recalled fewer words than the adults who were studying a
doctorate or master’s degree. On the other hand, the gifted students recalled
more words in an ordered way than the adults who were studying a doctorate and
master’s degree. Results of the test-retest indicated that there was a
relationship at a level of .63 between the values obtained from both ordered
and random recall tasks in terms of the two applications.
Bu çalışmanın temel amacı üstün yetenekli
öğrencilerin sözel kısa süreli hafızalarını belirlemeye yönelik bir testin
geliştirilmesidir. Çalışmaya 115 üstün yetenekli öğrenci, 36 üstün yetenekli
olduğu tanılanmamış öğrenci ve 37 lisansüstü eğitim yapan erişkin katılmıştır.
Çalışmada 9 uyarandan oluşan bir test kullanılmıştır. 9 uyaran sözel olarak
sunulduktan sonra öğrencilerin sıralı ve sırasız tekrarları kayıt altına
alınmıştır. Her bir tekrar için geçen süre de kronometre yardımıyla
kaydedilmiştir. Analizlerde gruplar arası karşılaştırmalar ile geçerlik
kanıtı, test-tekrar-test uygulaması ile güvenirlik kanıtı elde edilmeye
çalışılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre üstün yetenekli öğrenciler hem
sıralı hem de sırasız hatırlanan kelime sayısı açısından akranlarından daha
fazla kelimeyi hatırlamaktadır. Fakat doktora ya da yüksek lisans yapan
erişkinlerden daha az sayıda kelimeyi sırasız olarak hatırlamaktadır. Aynı
zamanda sıralı olarak hatırlanan kelime sayısı açısından üstün yetenekli
öğrenciler doktora ya da yüksek lisans yapan erişkinlerden daha fazla sayıda
kelimeyi hatırlamaktadır. Test-tekrar-test sonuçları iki uygulama açısından
hem sıralı hem de sırasız hatırlama görevlerinden elde edilen değerler
arasında .63 düzeyinde bir ilişkinin olduğunu göstermiştir. Çalışma sonuçları
testten elde edilen verilerin geçerli ve güvenilir sonuçlar ürettiğini
göstermiştir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | June 23, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.