Araştırma, farklı lise türlerinde öğrenim
gören ergenlerin, zorbalığa maruz kalma, zorbalık yapma ve boş zaman
değerlendirme algıları arasında ilişki olup olmadığını belirlemek amacıyla
yapılmıştır. Veriler araştırmacı tarafından hazırlanan "Kişisel Bilgi
Formu", Iso-Ahola ve Weissinger (1990) tarafından geliştirilen, Soylu ve
Siyez (2014) tarafından Türkçe'ye uyarlanan "Boş Zaman Can Sıkıntısı
Ölçeği" ve Ayas ve Pişkin (2007) tarafından geliştirilen "Akran
Zorbalığı Belirleme Ölçeği-Ergen Formu" kullanılarak
toplanmıştır. Araştırmanın örneklemi Batman'da farklı lise türlerinde öğrenim
gören 1062 öğrenciden oluşmaktadır. Analizlerde, karışmayan gruptaki öğrenci
oranının diğer tüm gruptaki öğrenci gruplarından daha fazla olduğu
görülmektedir. Oranların büyüklüğü açısından karışmayan grubu sırasıyla kurban,
zorba-kurban ve zorba grupları izlemektedir. Herhangi bir grupta (zorba,
kurban, zorba-kurban) zorbalık olaylarına karışan öğrencilerin oranı (% 19.9),
"karışmayan" gruptaki öğrencilerin oranı ise (% 80.1) dir. Örneklemin
1/4'ü zorba davranışlara katılırken 3/4'ü katılmamaktadır. Sonuç olarak boş
zaman can sıkıntısı ölçeğinin alt boyutlarında ve tüm ölçekten alınan puanlarda
en yüksek ortalamaya zorba grubundaki öğrencilerin sahip olduğu görülmektedir.
The study was
conducted with the aim to investigate the relationship between exposure to
bullying, committing bullying and recreational time perceptions of adolescents
who study at different types of schools. The "Personal Information
Form" prepared by the researcher and "Leisure Boredom Scale"
developed by Iso-Ahola and Weissinger (1990) and adapted to Turkish by Soylu
and Siyez and "Peer Bullying Scale- Adolescent Form" developed by
Ayas and Pişkin were used as a data collection tool. Population of the study
consist of 1062 students studying in different high school types in Batman
province. In the analysis, it is seen that student ratio in the not interfered
group is higher than student groups in all other groups. In terms of the
largeness of the ratios, not interfered group is respectively followed by
victim, bully-victim and bully groups. Ratio of students which interfere to
bullying in any group (bully, victim, bully-victim) is (19.9%), and the ratio
of students in `not interfered` group is (80.1%). While ¼ of the sample joins
bully acts, 3/4 does not. As a result, it is seen that students in the bully
group have the highest average in scores taken in the sub-dimensions of
free-time boredom scale and all of the scales.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | April 17, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.