2005 yılından itibaren Ses Temelli Cümle Yöntemiyle
ilkokuma-yazma öğretimine başlanmasıyla birlikte yazıda da dik temel harflerden
eğik-bitişik yazıya geçilmiştir. Yöntemin birinci aşaması olan ilkokuma-yazmaya
hazırlık aşamasında; genel hazırlık, okumaya hazırlık ve yazmaya hazırlık olmak
üzere üç tür çalışma yapılması öngörülmektedir. Bu çalışmada dokuz farklı
yayınevine ait Türkçe 1.Sınıf Okuma Yazma Öğreniyorum ders kitabında yer alan
yazmaya hazırlık çalışmalarının değerlendirilmesi amaçlanmaktadır. Ders
kitaplarındaki yazmaya hazırlık bölümleri nitel araştırma desenlerinden doküman
incelemesi yöntemiyle saptanarak bulgular yorumlanmıştır. Böylelikle inceleme
sonucunda yazmaya hazırlık çalışmalarının 1. sınıf öğrencilerinin gereksinimini
karşılaması bakımından yeterli ve uygun olup olmadığı belirlenmeye çalışılarak
bu doğrultuda uygulamaya dönük somut öneriler getirilmiştir.
Since 2005, the
writing has been replaced from roman letters to the italic-adjacent writing
together with the beginning of the primary reading-writing education with the
sound based sentence method. In the first phase of the method which is the
preparation for primary reading-writing; three types of studies are envisaged,
namely general preparation, preparation for reading and preparation for
writing. In this study, it is aimed to evaluate the preparatory works for
writing included in the first grade Turkish literacy book of I am Learning
Reading and Writing from 9 different publishers. Preparations for writing
sections in textbooks are determined by the qualitative research pattern
document review method and the results are interpreted. Thus, as a result of
this examination, it was attempted to determine whether the preparatory
activities for writing were sufficient and suitable for the first grade
students to meet their needs and concrete proposals were suggested in this
direction.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | June 23, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 18 Issue: 2 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.