Writing
proficiency is one of the most difficult areas that individuals acquire. It
constitutes an important in the studies of Turkish language and literature
education for quality of academic studies that carried out in Turcology
departments abroad. In this context, it is expected that this proficiency
should be developed adequately in the individuals who will use Turkish as a
scientific language. The purpose of this dissertation is to describe the
quality of educational activity and writing proficiency which are substantial
for Turkic studies departments in Poland. In this study implements the
quantitative method has been used. The writing skills of the research were
addressed and the level of competence of the students was leveled under the
European co-application text. Written expression evaluation form was utilized
in the study. Results were tabulated with a statistically independent sample
test and single factor analysis of variance (Anova). The survey was carried
out in 2012-2013 and 2013-2014 academic years in spring semesters. Thirty four
students of the third year of Turkic Studies departments in Poland have been
chosen with the stratified random sampling method from Jagiellon University,
Warsaw University and Adam Mickiewicz University Turkology departments in
Poland. At the end of the study, significant differences were found between
the writing levels of the study group students. The findings show that
students' writing skills are inadequate to use Turkish as a language of
science and it is necessary to observe the education programs and periods.
Writing Skill Teaching Turkish language Common European Framework of Reference (Cefr) Poland
Yazma becerisi bireylerde en zor kazanılan becerileri
alanlarından biridir. Yurt dışında Türkoloji bölümlerinde yürütülen Türk dili
ve edebiyatı öğretimi çalışmalarında da akademik çalışmaların niteliği
bakımından önemli bir beceri alanını oluşturmaktadır. Bu bağlamda Türkçeyi
bilim dili olarak kullanacak bireylerde bu becerinin yeterli düzeyde gelişmiş
olması beklenmektedir. Bu çalışmanın amacı; Polonya'daki Türkoloji bölümü
öğrencilerinin yazma beceri düzeylerini tespit etmektir. Yazma beceri
düzeylerini tespit etmek için tarama modelinin bir türü olan ilişkisel tarama
modeli kullanılmıştır. Çalışmada yazılı anlatım değerlendirme formundan
yararlanılmıştır. Yazma değerlendirmelerine ilişkin veriler istatistikî olarak
bağımsız örneklem t testi ve tek faktörlü varyans analizi (Anova) ile
anlamlandırılmış ve sonuçlar tablolaştırılmıştır. Araştırma 2012-2013 ve
2013-2014 eğitim öğretim dönemi bahar yarıyıllarında Polonya'da Jagiellon
Üniversitesi, Varşova Üniversitesi ve Adam Mickiewicz Üniversitesi Türkoloji bölümlerinde
öğrenim gören 3. sınıf öğrencilerinden tabakalı seçkisiz örnekleme ile
seçilmiş 34 öğrenciyle gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın sonunda çalışma
grubu öğrencilerinin yazma düzeyleri arasında anlamlı farklılıklar tespit
edilmiştir. Elde edilen bulgular öğrencilerin yazma becerilerinin Türkçeyi
bilim dili olarak kullanmada yetersiz olduğunu, ilgili bölümlerdeki eğitim
programlarının ve sürelerinin gözden geçirilmesi gerekliliğini ortaya
koymuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 19 Issue: 1 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.