Üniversiteden mezun olduktan sonra psikolojik
danışmanların çoğu okul psikolojik danışmanı (rehber öğretmen) olarak okullarda
çalışmakta ve çok farklı tarzlarda öğrenci sorunları ile karşılaşmaktadırlar.
Okul psikolojik danışmanlarının okulöncesi/anaokulu ve ilkokul düzeyindeki
çocuklarla çalışma konusunda öz yeterliklerine ilişkin görüşlerini incelemek,
okul psikolojik danışmanlarının bu eğitim kademelerinde kendilerinden
beklenilen rol ve görevlerini yerine getirmede kendilerini nasıl
algıladıklarını belirlemek açısından önemlidir. Çalışmanın amacı anaokulu ve
ilkokullarda görev yapan okul psikolojik danışmanlarının yeterlik algılarını,
kendilerini yetersiz hissettikleri alanlarda başvurdukları ve faydalı
buldukları çözüm yollarını ve çocuklarla çalışırken güçlük yaşadıkları konuları
belirlemektir. 2013-2014 eğitim-öğretim yılı güz ve bahar döneminde ulaşılan
katılımcılarının 183’ü (%75) kadın, 61’i (%25) ise erkektir ve katılımcıların
73’ü (%29,9) anaokulunda çalışırken 171’i (%70,1) ilkokulda çalışmaktadır.
Çalışmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilmiş
olan anket formu kullanılmıştır. Çalışmanın bulgularına göre katılımcıların
kendilerini en yetersiz hissettiği üç konu sırasıyla; riskli cinsel
davranışlar, cinsel kimlik sorunları ve cinsel istismardır. En yeterli
hissedilen sorun alanları ise; okula uyum, akran ilişkileri ve ebeveynlerle
yaşanan sorunlardır. Literatür ışığında sonuçlar tartışılmış ve öneriler
sunulmuştur.
After their
graduation, most of the psychological counselors work as school counselor and
they face with different student problems. Examining the self-competence level
of psychological counselors is important to determine that how they see
themselves about keeping their duties up. Aim of this study is to determine the
competence perception of school counselors in pre-schools and primary schools,
solutions that they adopt and that they find useful and subjects that they have
a difficulty with. 183 (75%) of all participants are female, 61 (25) % of them
are male; 73(29, 9%) of participants work in pre-schools, 171 (70, 1%) of them
work in primary schools. According to findings of this study, participants feel
themselves inadequate about in three subjects; risky sexual behaviors, gender
identity problems and sexual abuse. School adjustment, peer relationships and
problems about parents are the problem fields which are felt adequate. Results
were discussed and suggestions were made in consideration of literature.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 19 Issue: 1 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.