In this study,
mathematics teacher candidates' Reasoning Skills on Geometric Shapes are
examined in terms of university and class level variables. For this reason,
relational survey model was used in the study. The participants of the
research are 266 mathematics teacher candidates who are studying at the two
universities in Eastern and Southeastern Anatolia regions during the fall
semester of 2015-2016. As a data collection instrument, the Reasoning Skill
Test on Geometric Shapes (RSTGS) was developed by the researcher. Based on the
class levels of the participants, Frequency (f), Percent (%) and Average () values, according to
whether the data are homogenously distributed or not are compared to ANOVA,
Tukey and t-tests. According to the obtained data, it was found that the
reasoning skills of mathematics teacher candidates were moderate in
geometrical shapes, this level was found to have a significant difference
between some classes, and also the result of showing significant difference
according to the university variable. As a result of the findings obtained
from the research, it has been suggested that experimental studies involving
teaching methods to improve reasoning skill levels on geometric shapes of
mathematics teacher candidates can be performed.
Bu çalışmada, matematik
öğretmeni adaylarının geometrik şekiller üzerine akıl yürütme becerileri
üniversite ve sınıf düzeyi değişkenleri açısından İncelenmiştir. Bu nedenle
çalışmada tarama türlerinden ilişkisel tarama deseni kullanılmıştır.
Araştırmanın katılımcılarını Doğu ve Güneydoğu Anadolu Bölgelerinde bulunan
iki üniversitede 2015-2016 güz döneminde öğrenim görmekte olan 266 matematik
öğretmeni adayı oluşturmaktadır. Veri
toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilmiş olan GŞAYB testi
kullanılmıştır. Katılımcıların sınıf düzeyleri temel alınarak Frekans (f),
Yüzde (%) ve Ortalama () değerlerinden, verilerin homojen dağılıp
dağılmadıklarına göre; ANOVA, Tukey ve t-testlerinden yararlanılmıştır. Elde edilen verilere göre matematik
öğretmeni adaylarının geometrik şekiller üzerine akıl yürütme becerilerinin
orta düzeyde olduğu, bu düzeyin sınıflar arasında anlamlı farklılığa sahip
olduğu görülmüştür. Ayrıca üniversite değişkenine göre de anlamlı farklılık
gösterdiği sonucu elde edilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgular
neticesinde matematik öğretmeni adaylarının geometrik şekiller üzerine akıl
yürütme beceri düzeylerini geliştirecek öğretim yöntemlerini içeren deneysel
çalışmaların yapılabileceği tavsiye edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 19 Issue: 2 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.