The aim of this study
to reveal the perceptions of preservice teachers’ on “Science” and “Scientist” concepts
through metaphors. The
study is designed based on one of the qualitative research method named as
phenomenology and analyzed with content analysis. The data on completing
the expression “Science/Scientist….…is like. Because ….” was collected using 62
science teachers, 45 clasroom teachers total 107 preservice teachers. According
to our results, preservice teachers created 85 valid metaphor for “Science” and
80 for “Scientist”.
From
the data, it is understood that mostly ‘Book’ metaphor (f=5) is used by the
participants related to science. Mostly “Sun” metaphor (f=5) is used by the
preservice teachers related to scientist. The created metaphors
were categorized considering their common properties and similarities. In the end of this process, eight
categories for “Science” concept and six categories for “Scientist” concept
were obtained. Preservice
teachers mostly see science as a structure “depending on effort-labor and
research” (f=17) and scientist as “searching, hardworking, struggling person”
(f=31). The differences were identified between participants’ gender, class
levels and department with regard to the categories. The negative metaphor was not found on “science”
and “scientist” concepts among the metaphors created by preservice teachers.
Bu çalışmanın amacı
öğretmen adaylarının “bilim” ve “bilim insanı” kavramlarına ilişkin algılarını
metaforlar aracılığıyla ortaya çıkarmaktır. Nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim desenine
göre tasarlanan çalışmada, içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Veriler, 62 fen bilgisi, 45 sınıf
öğretmeni olmak üzere toplam 107 öğretmen adayının “Bilim/Bilim İnsanı …… gibidir.
Çünkü ……” ifadelerini tamamlamasıyla elde edilmiştir. Sonuçlarımıza göre, öğretmen
adayları “Bilim” kavramı için 85, “bilim insanı” kavramı için 80 geçerli metafor üretmiştir. Öğretmen
adaylarından elde edilen verilerde “bilim” kavramı için en çok “Kitap” (f=5),
“bilim insanı” kavramı için ise “Güneş” (f=5) metaforu kullanılmıştır. Elde
edilen metaforlar daha sonra ortak özellikleri ve benzerlikleri dikkate
alınarak kategorileştirilmiş ve “bilim”
kavramı için sekiz, “bilim insanı” kavramı için altı kategori elde edilmiştir. Öğretmen adayları
“bilim” kavramını çoğunlukla “emek-çaba ve araştırmaya bağlı” (f=17) bir yapı,
“bilim insanı” kavramını ise “araştıran, çabalayan, çalışkan bir kişi” (f=31)
olarak görmektedir.
Kavramsal
kategoriler, öğretmen adaylarının cinsiyeti, sınıf düzeyleri ve bölüm türü
bakımından da farklılaşmıştır.
“Bilim” ve “bilim insanı” kavramlarına ilişkin oluşturulan metaforlar arasında
olumsuz bir metafora rastlanmamıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 19 Issue: 2 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.