The main aim of this study is to describe the level of problematic internet use for students in Malatya who study in the field of information technology in the vocational secondary education institutions. In this study, general screening method was used. Online Cognition Scale (OCS) and the questionnaire involving demographic information form were used as data collection tools. The universe of the study consists of all information technology students (N = 482) at the vocational and secondary level in Malatya. As data analysis tool, 36-item Online Cognition Scale with seven-point Likert scale and demographic form developed by researchers were used. Cronbach's alpha (a) internal consistency coefficient of the scale was found to be 0.91. In this study, 312 volunteer students selected in the universe were surveyed and the data of 310 individuals who were understood to fill the questionnaire correctly were included in the analysis. Of the 310 individuals involved in the survey, 131 (42.2%) were found to be problematic internet users. This rate shows that a significant number of students who make up the working group are problematic internet users. One-way ANOVA and t-test were performed separately to data of all groups and the data obtained from the problematic internet user group. Whether use of the internet is affected by different variables such as gender, age, registering to social network, attitudes towards occupational fields, and having internet at home or not was investigated according to data obtained. As a result of analyses, it was determined that while there was no relationship between daily internet usage time and problematic internet use, there was a significant relationship between both groups in terms of social network and problematic internet use. It was concluded that gender did not have any contribution to problematic internet use.
Problematic Internet Use Internet addiction Adolescent Information Technology Social Network
Bu çalışmanın öncelikli amacı, örneklem bulgularından yola
çıkarak Malatya’da mesleki ortaöğretim kurumlarındaki bilişim teknolojileri
alanındaki öğrencilerin problemli internet kullanım düzeyini betimlemektir.
Çalışmada genel tarama yöntemi benimsenmiştir. Veri toplama aracı olarak
İnternette bilişsel durum ölçeği ve demografik bilgi formunu içeren anketten
yararlanılmıştır. Çalışmanın evreni, Malatya'daki mesleki ve ortaöğretim
seviyesindeki tüm bilgi teknolojisi öğrencilerinden (N = 482) oluşmaktadır.
Veri analiz aracı olarak 36 maddelik yedili likert tipindeki İnternette
Bilişsel Durum Ölçeği ve araştırmacıların geliştirmiş olduğu demografik form
kullanılmıştır. Ölçeğin Cronbach alfa (a) iç tutarlık katsayısı 0.91 olarak
bulunmuştur. Bu çalışmada evrende seçilen 312 gönüllü öğrenci araştırılmış ve
anketi doğru doldurduğu anlaşılan 310 kişinin verileri analize dahil
edilmiştir. Ankete katılan 310 kişiden 131'inin (% 42,2) problemli internet
kullanıcısı olduğu tespit edildi. Bu oran çalışma grubunu oluşturan çok sayıda
öğrencinin problemli internet kullanıcısı olduğunu göstermektedir. Tüm grubun verilerine ve problemli internet
kullanıcısı olarak tespit edilen gruptan elde edilen verilere ayrı ayrı t-testi
ve one-way ANOVA uygulanmıştır. Elde edilen verilere göre internet kullanımına
cinsiyet, yaş, sosyal ağa kayıtlı olma, meslek alanına yönelik tutum, evde
interneti olma gibi farklı değişkenlerin etkisinin olup olmadığı
araştırılmıştır. Yapılan analizler
sonucunda günlük internet kullanım süresi ve problemli internet kullanımı
arasında ilişki bulunmazken; sosyal ağ
ve problemli internet kullanımı arasında her iki grupta da anlamlı bir ilişki
belirlenmiştir. Cinsiyetin problemli internet kullanımına katkısı olmadığı
sonucuna varılmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 20 Issue: 1 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.