This
study compares discovery learning and direct instruction in terms of routine
and non-routine problem-solving level. Discovery learning was defined in the
study as a method of comprehending a rule rather than memorizing it. This
study was designed as pretest-posttest comparison group study and a
quasi-experimental study. The participants consisted of 51 eighth-grade
students selected using the convenience sampling technique. The routine and
non-routine problems were implemented in each group for 8 lesson hours. A
different teaching method was performed in the experimental group; however,
the content and the problems used in the lessons were similar. The results
indicated a significant difference between the two teaching perspectives in
terms of non-routine problems. However, no significant difference was found
between the two teaching perspectives in terms of routine problems.
Problem solving routine problems non-routine problems discovery learning direct instruction mathematics teaching
Bu araştırmada matematik derslerinde
kullanılan düz anlatım ile buluş yoluyla öğrenme yöntemleri, rutin olan ve
olmayan problem çözme puanları açısından karşılaştırılmıştır. Araştırmada
buluş yoluyla öğrenme yönteminin sınıfta kural ezberletmek yerine, kuralın
anlamının kavratıldığı bir yöntem olarak nitelendirilmiştir. Yarı deneysel
yöntemin kullanıldığı bu araştırma, öntest-sontest karşılaştırma gruplu deney
deseni ile yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubu elverişli örnekleme yöntemine
göre belirlenmiştir. Araştırmanın katılımcıları kontrol grubu 23, deney grubu
28 olmak üzere toplam 51 sekizinci sınıf öğrencisinden oluşmaktadır.
Araştırmanın deneysel işlemleri sekiz ders saati sürmüş, deney gruplarına farklı öğretim yöntemleri uygulanmış, ancak
grupların ders içeriği ve öğretim sürecinde kullanılan problemler açısından
benzer olması sağlanmıştır. Araştırma sonucunda
iki yöntem arasında rutin problemler açısından anlamlı bir fark yok iken,
rutin olmayan problem çözme puanları açısından buluş yoluyla öğrenme yöntemi
lehine anlamlı bir fark olduğu sonucuna varılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 20 Issue: 1 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.