In this case study of qualitative design, an
electronic mentoring program was implemented in the field of computer education
and instructional technologies. The program was carried out with group
mentoring model whereby postgraduate students provided mentorship for
undergraduate peers as a part of a multimedia development project. The
e-mentorship program was completed in 17 weeks in a three-phase structure. Qualitative
datas were collected and analysis of the data showed that mentors supported
the mentees in many aspects. The most prominent of these were reported as
writing reports on academic level, selection of qualified multimedia, and
carrying out the project in a planned and collaborative manner. The most
important contribution of the program to the mentors was referred to as
establishing new friendships and development of communication skills
throughout the process. In addition, the mentors stated that they learnt to
manage a project team and they had enjoyed professional satisfaction by
supporting the mentees. From the mentees’ point of view, the e-mentoring
experience developed them significantly in the form of working
collaboratively, learning the project process by experiencing, and improving
technical skills.
Nitel desende gerçekleştirilen
bu durum çalışmasında, bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi alanında bir
elektronik mentorlük programı gerçekleştirilmiştir. Grup mentorlük modelinin kullanıldığı
programda, lisansüstü eğitimlerine devam eden öğrenciler bir çoklu ortam
geliştirme projesi süresince lisans öğrencilerine mentorlük yapmıştır. E-mentorlük
programı üç aşamalı bir yapı içinde 17 haftada tamamlanmıştır. Nitel verilerin
toplandığı çalışmanın sonuçları, mentorlerin mentilere birçok konuda destek
olduğunu göstermektedir. Bunlar içinde en öne çıkanlar; akademik dilde rapor
yazma, nitelikli çoklu ortamların seçimi, projenin planlı ve işbirliği içinde
yürütülmesi şeklindedir. Mentorlere göre programın
kendilerine sağladığı en önemli katkılar, yeni dostluklar kurmaları ve bu
süreçte iletişim becerilerinin gelişimidir. Ayrıca mentorler bir proje
ekibinin nasıl yönetileceğini öğrendiklerini ve mentilere yardımcı oldukları
için meslekî doyuma ulaştıklarını bildirmektedir. Mentiler açısından ele
alındığında e-mentorlük programı; işbirliği içinde çalışabilme, proje sürecini
deneyimleyerek öğrenme ve teknik beceriler geliştirme konularında önemli
katkılar sağlamıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 20 Issue: 2 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.