Instructional materials are
important elements in language classrooms, and they provide the basic language
input that learners take and the language practice that takes place in the
classroom. Most of the language teachers use coursebooks; however, an important
role of the teacher is to evaluate the coursebook because whatever methodology
or approach teachers have, they mu fit the needs of their particular group of
learners. This study provides insights
from two perspectives. First, it focused on the views of pre-service teachers
regarding 9th grade course book, Teenwise.
Second, pre-service teachers identified the weak parts of the coursebook
units they teach and they adapted these weak parts. The purpose of the analysis
of their adaptations was to find out which techniques pre-service teachers use
when the coursebook does not meet their expectations. The evaluation of the
coursebook revealed that pre-service teachers are satisfied with language
skills and language content of the coursebook. However, pre-service teachers
thought that structure and vocabulary presentations and activities should be
developed. The adaptations of the pre-service teachers showed that the most
used technique to adapt the units was “add”, “reorder” and “modify”. It is
concluded that in order to help them make use of coursebooks more effectively
and aid teaching learning process when they become teachers, it is important to
train pre-service teachers about how to evaluate coursebooks they use and how
to adapt the coursebook units to fit current ELT approaches and their students’
needs.
teacher education materials evaluation in English Language Teaching coursebook evaluation and adaptation.
Öğretim
materyalleri, dil sınıflarında önemli öğelerden biridir ve öğrencilerin dili
öğrenmesini ve sınıfta yer alan dil pratiğini sağlar. Dil öğretmenlerinin çoğu
ders kitaplarını sınıftaki temel materyal olarak kullanırlar ancak öğretmenin
önemli bir rolü kullandığı ders kitabını değerlendirmektir. Öğretmenler hangi
öğretim yöntemi veya yaklaşıma sahip olursa olsun, belirli bir grup öğrencinin
öğrenim ihtiyaçlarını karşılamalıdır bu nedenle ders kitabı değerlendirme ve
uyarlama önem kazanmaktadır. Bu çalışma iki taraflı bakış açısı sunmaktadır.
Öncelikle, 9. sınıf ders kitabı olarak kullanılan Teenwise ile ilgili öğretmen
adaylarının görüşlerini incelemektedir. İkinci olarak, öğretmen adayları
öğrettikleri ders kitabı ünitelerinin etkili olmayan kısımlarını belirlemiş ve
etkili bulmadıkları bölümleri daha iyi öğrenme sağlamak için uyarlamışlardır.
Uyarlama analizinin amacı, ders kitabının beklentilerini karşılamadığı
durumlarda öğretmenlerin hangi teknikleri kullandığını bulmaktır.. Ders kitabı
değerlendirilmesi sonuçları, öğretmen adaylarının ders kitaplarını dil
becerileri ve dil içeriği açısından yeterli bulduğunu göstermektedir. Ancak
öğretmen adayları, dil bilgisi ve sözcük öğretimi ve etkinliklerinin
geliştirilmesi gerektiğini düşünmektedirler. Öğretmen adaylarının ders kitabı
uyarlamalarında en çok kullanılan tekniğin “ekleme”, “yeniden düzenleme” ve
“değiştirme” olduğunu bulunmuştur. Sonuç olarak, öğretmen adaylarının ders
kitaplarını daha etkin bir şekilde kullanması ve öğretmen olduklarında öğretme
öğrenme sürecine etkili katkı sağlamaları önemlidir. Bu nedenle, öğretmen
adaylarını kullandıkları ders kitaplarını nasıl değerlendirecekleri ve ders
kitaplarını güncel dil öğretim yaklaşımları ve öğrencilerin ihtiyaçları
doğrultusunda nasıl uyarlayacakları konusunda eğitmek gereklidir.
öğretmen eğitimi yabancı dil öğretiminde material değerlendirme ders kitabı değerlendirmesi ve uyarlaması.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 20 Issue: 2 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.