The main aim of this research is to reveal the relationship between teachers' psychological capital perceptions and toxic leadership behaviors of school principals. The population of the research designed in relational screening model consists of teachers working in high schools in the city center and districts of Trabzon during the academic year of 2017-2018. The sample of the study was chosen by random sampling method from the teachers working in secondary education institutions. In this context, the research was conducted with a total of 495 teachers. Psychological Capital Scale, Toxic Leadership Scale, and Personal Information Form were used as data collection tools. As a result of the research, it was found that teachers' perceptions of psychological capital were high and toxic leadership perceptions were low. In the research, it was found that there was a low level significant negative correlation between psychological capital and toxic leadership perceptions of teachers. In addition, it was concluded that toxic leadership behavior is a significant predictor of psychological capital perceptions of teachers.
Bu araştırmanın temel amacı, öğretmenlerin psikolojik
sermaye algıları ile okul müdürlerinin toksik liderlik davranışları arasındaki
ilişkiyi ortaya çıkarmaktır. İlişkisel tarama modelinde tasarlanan
araştırmanın evrenini 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Trabzon il merkezi ve ilçelerinde
bulunan ortaöğretim kurumlarında görev yapmakta olan öğretmenler
oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise ortaöğretim kurumlarında görev
yapan öğretmenlerden tesadüfî örnekleme yoluyla seçilmiştir. Bu bağlamda
araştırma, toplam 495 öğretmen ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri
toplama aracı olarak Psikolojik Sermaye Ölçeği, Toksik Liderlik Ölçeği ve
Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, öğretmenlerin
psikolojik sermaye algılarının yüksek; toksik liderlik algılarının ise düşük
düzeyde olduğu görülmüştür. Araştırmada öğretmenlerin psikolojik sermaye ile
toksik liderlik algıları arasında negatif yönde düşük düzeyde anlamlı bir
ilişkinin olduğu ortaya çıkmıştır. Ayrıca toksik liderlik davranışının
öğretmenlerin psikolojik sermaye algılarının anlamlı bir yordayıcısı olduğu
sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 21 Issue: 2 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.