Linear algebra is a basic course followed in mathematics science and engineering university departments Generally this course is taken in either the first or second year but there have been difficulties in teaching and learning This type of active algebra has resulted in an increase in research by mathematics education researchers But there is insufficient information on this subject in Turkish and therefore it has not been given any educational status This paper aims to give a general overview of this subject in teaching and learning These education studies can be considered quadruple: a the history of linear algebra b formalism obstacles of linear algebra and cognitive flexibility to improve teaching and learning c the relation between linear algebra and geometry d using technology in the teaching and learning linear algebra Mathematics education researchers cannot provide an absolute solution to overcome the teaching and learning difficulties of linear algebra Epistemological analyses and experimental teaching have shown the learning difficulties Given these results further advice and assistance can be offered locally
Lineer cebir üniversitelerin fen matematik ve mühendislik alanlarında okutulan temel bir matematik dersidir Genelde bölümlerin bir veya ikinci sınıflarında verilen bu dersin öğretilmesi ve öğrenilmesinde zaman zaman zorluklar yasanabilmektedir Lineer cebir?in kullanım ve uygulama alanının genis olması matematik eğitimi çalısanları üzerinde bu alanda çok sayıda çalısma yapmaları için etkili olmustur Ancak ülkemizde bu dersin eğitimsel yönü üzerinde hemen hemen hiç bir çalısma yapılmadığı gibi Türkçe ders kitabı olarak yazılmıs veya Türkçeye çevrilmis kaynak sayısının çok az veya yetersiz olduğu söylenebilir Bu çalısmada lineer cebir öğretimi ve öğrenimi üzerine yapılmıs çalısmaların incelenmesiyle bir genel durum tespiti yapılmaya çalısılmıstır Lineer cebir üzerinde yapılan eğitim çalısmaları; a lineer cebir tarihi b lineer cebirdeki formalizm sorunu ve lineer cebir?in daha iyi öğretilmesi ve öğrenilmesi için bilissel esneklik olarak adlandırılan çalısmalar c lineer cebir ? geometri iliskisi d lineer cebir öğretimi ve öğreniminde teknoloji kullanımı baslıkları altında gruplandırılabilir Matematik eğitimi çalısmaları lineer cebir öğretimi ve öğreniminin bütün zorluklarının üstesinden gelebilmek için mucizevî bir türden çözüm getiremez Bu çalısmalar bazen yeni sorulara problemlere ve zorluklara yol açmakla birlikte öğrencilerin öğrenme zorluklarına epistemolojik analizlerle ve deneysel öğretimlerle kısmi çözümler getirmistir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | February 1, 2009 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 10 Issue: 1 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.