Probability holds the first place among the subjects that both teachers and students have difficulty in handling Although probability has an important role in many professions and a great many decisions we make for our daily lives the understanding of the probability concepts is not an easy ability to gain for many students Most of the students develop perception about lots of probability concepts and they have difficulty finding a reason for probability events Thus in the present study the difficulties faced while learning probability concepts and the reasons why these concepts cannot be learned well are investigated these reasons are tried to be put forward and some suggestions for solutions regarding these concepts are presented In this study cross hatching model was used National and international studies on the subject of probability are investigated the reasons why these concepts cannot be learned were categorized in the light of findings obtained and the reasons why these concepts cannot be learned and taught are tried to be discovered The categorization was displayed with Ishikawa diagram In the diagram the reasons why these concepts cannot be learned were noted as six categories These categories were age the insufficiency of advanced information the deficiency of argumentation ability teacher error in concept and students? negative attitudes
Probability concept development misconception reasoning ability introductory information sufficiency.
Olasılık konusu, hem öğretmen hem de öğrencilerin işlenişinde zorluk çektikleri konuların
başında gelmektedir. Olasılık birçok meslekte ve günlük hayatta aldığımız pek çok
kararda önemli bir role sahip olmasına rağmen, olasılık kavramlarının anlaşılması birçok
öğrenci için kolay değildir. Öğrencilerin çoğu pek çok olasılık kavramı hakkında bir
anlayış geliştirmekte ve olasılık olayları hakkında neden bulmada zorlanmaktadırlar. Bu
nedenle, bu çalışmada, olasılık kavramlarının öğrenilmesinde karşılaşılan zorluklar ile bu
kavramların yeterince iyi öğrenilememe nedenleri araştırılmış, bu nedenler ortaya
koyulmaya çalışılmış ve bu nedenlere bağlı olarak çözüm önerileri sunulmuştur.
Çalışmada; olasılık konusunda yapılmış olan yerli ve yabancı çalışmalar araştırılmış, elde
edilen bulgulardan yararlanılarak kavramların öğrenilememe nedenleri sınıflandırılmış ve
yapılan sınıflama Ishikawa Diyagramı ile gösterilmiştir. Bu diyagramda, olasılık
kavramlarının öğrenilememe nedenleri altı kategoride toplanmıştır. Bu kategoriler; yaş,
önbilgilerin yetersizliği, muhakeme etme becerisinin yetersizliği, öğretmen, kavram yanılgısı
ve öğrencilerin olumsuz tutumlarıdır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2008 |
Published in Issue | Year 2008 Volume: 9 Issue: 15 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.