The lack of materials beyond textbooks is noticeable in the teaching of Turkish grammar as a foreign language. Therefore, materials produced outside of textbooks gain importance. Digital resources such as Web 2.0 tools make learning grammar more enjoyable by offering interactive learning experiences to students. These tools provide various practical opportunities such as grammar-reinforcing games, online language learning platforms, and applications. Teachers and material developers support and diversify the language learning process by effectively using these tools to enrich teaching materials. In this way, it becomes easier for students to improve their language skills and gain a deeper understanding. The aim of this study is to examine the effect of teaching processes, carried out with textbooks and Web 2.0 tools, on students' success in grammar teaching. In this research, a post-test quasi-experimental method with experimental and control groups was preferred. The study group consisted of students at the B1 level at TÖMER, located at Yıldız Technical University, during the 2022-2023 academic year. From among the B1-level language classes, one control group and one experimental group were randomly selected from two different classes. Grammar was taught to the experimental group using Web 2.0 tools, while the control group was taught grammar using a textbook. A post-test was conducted at the end of the course for both the experimental and control groups. Additionally, a semi-structured interview form consisting of four open-ended questions was applied to the students in the experimental group after a six-week implementation. According to the findings obtained from the research, a significant difference was found in the success of the experimental group taught with Web 2.0 tools compared to the control group taught with the textbook.
1919B012204358
Yabancı dil olarak Türkçe dil bilgisi öğretiminde ders kitabı dışında materyallerin kısıtlılığı göze çarpmaktadır. Bundan dolayı ders kitabı dışında üretilen materyaller önem kazanmaktadır. Web 2.0 araçları gibi dijital kaynaklar, öğrencilere interaktif öğrenme deneyimleri sunarak dil bilgisini öğrenmeyi daha eğlenceli hâle getirmektedir. Bu araçlar, dil bilgisini pekiştiren oyunlar, çevrim içi dil öğrenme platformları ve uygulamaları gibi çeşitli pratik imkânları sunmaktadır. Öğretmenlerin ve materyal geliştiricilerin bu araçları etkili bir şekilde kullanarak ders materyallerini zenginleştirmesi, dil öğrenme sürecini desteklemekte ve çeşitlendirmektedir. Bu sayede, öğrencilerin dil becerilerini geliştirmeleri ve derinlemesine anlamaları daha kolay hâle gelmektedir. Bu çalışmanın amacı, dil bilgisi öğretiminde ders kitabı ve Web 2.0 araçlarıyla gerçekleştirilen öğretim süreçlerinin öğrencilerin başarılarına etkisini incelemektir. Bu araştırmada, son test deney ve kontrol gruplu yarı deneysel yöntem tercih edilmiştir. Çalışma grubunu Yıldız Teknik Üniversitesi bünyesinde bulunan 2022-2023 öğretim yılında TÖMER’de yer alan B1 seviyesindeki öğrenciler oluşturmuştur. B1 düzeyinde bulunan dil sınıfları içerisinden tesadüfi olarak iki farklı sınıftan bir kontrol bir de deney grubu seçilmiştir. Deney grubuna Web 2.0 araçlarıyla dil bilgisi öğretimi yapılırken kontrol grubuna ders kitabıyla dil bilgisi öğretimi yapılmıştır. Deney ve kontrol gruplarına kur bitiminde son test yapılmıştır. Ek olarak deney grubu öğrencilerine 6 haftalık uygulamadan sonra 4 açık uçlu sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu uygulanmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular doğrultusunda, Web 2.0 araçlarıyla dil bilgisi öğretimi yapılan deney grubunun başarısında, ders kitabıyla dil bilgisi öğretimi yapılan kontrol grubuna göre anlamlı farklılık olduğu ortaya çıkmıştır.
Bu araştırma için Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Araştırmaları Etik Kurulundan 27.12.2022 tarih ve 2022.12 toplantı no ile etik izin alınmıştır.
TÜBİTAK
1919B012204358
Bu çalışma, 1919B012204358 proje numarası ile TÜBİTAK 2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı tarafından desteklenmiştir. Desteklerinden dolayı TÜBİTAK’a teşekkür ederiz.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Turkish and Social Sciences Education (Diğer) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Project Number | 1919B012204358 |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | April 16, 2024 |
Acceptance Date | October 17, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 25 Issue: 3 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.