Research Article
BibTex RIS Cite

The Relationship Between Parental Perception of Forgiveness and Personal Forgiveness Levels In University Students

Year 2024, , 58 - 66, 03.11.2024
https://doi.org/10.29129/inujgse.1460125

Abstract

Purpose: In this study, the relationship between perceived parental forgiveness level and individuals' forgiveness sub-dimensions; self-forgiveness, forgiveness of others, and forgiveness of the situation was examined.
Design & Methodology: The data of the study were obtained with Heartland Forgiveness Scale and personal information collection form. Relational screening method was used as a method in this study. The sample of the study consisted of a total of 452 university students, 325 female (71.9%) and 127 male (28.1%) volunteers who agreed to participate.
Findings: The difference between gender and self, others and total forgiveness scale scores was not significant. However, the difference between the mean scores of the test on gender status forgiveness is significant. The difference between forgiveness scale scores according to perceived maternal expressions of forgiveness score was not significant. The difference between the forgiveness scale scores according to the perceived paternal expressions of forgiveness score was not significant. In addition, it was noteworthy that individuals found mothers more forgiving and fathers less forgiving in perceived expressions of parental forgiveness.
Implications & Suggestions: A similar study can be conducted with other sample groups and the results can be compared. Instead of investigating perceived parental forgiveness levels and individual forgiveness levels, parental forgiveness levels and individual forgiveness levels can be investigated.

References

  • Asıcı, E. (2013). Öğretmen adaylarının affetme özelliklerinin öz-duyarlık ve benlik saygısı açısından incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. İzmir.
  • Baumeister, R. F., Exline, J. J., ve Sommer, K. L. (1998). The victim role, grudge theory, and two dimensions of forgiveness. Dimensions of forgiveness: Psychological research and theological perspectives, 79-104. Bugay, A., ve Demir, A. (2016). Hataya ilişkin özelliklerin başkalarını affetmeyi yordaması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(35).
  • Bugay, A., Demir, A., ve Delevi, R. (2012). Assessment of reliability and validity of the Turkish version of Heartland Forgiveness Scale. Psychological reports, 111(2), 575-584.
  • Cüceloğlu, D. (2006). İnsan ve Davranışı Psikolojinin Temel Kavramları. 15. Basım. Remzi Kitabevi. İstanbul. Can, A. (2014). Spss ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Pegem Akademi. Ankara.
  • ÇİTİL, C. ve DURMUŞ, E. (2015). Kadınlar neden bağışlamaz? Journal of International Social Research, 8(36). Çivan, İ. (2013). Üniversite Öğrencilerinin Kişilerarası ilişkilerle ilgili bilişsel çarpıtmaları ve başkalarının bağışlama davranışlarının incelenmesi. Gazi Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara.
  • Çoklar, I. (2014). Kişilik özellikleri ile bağışlama eğilimi arasındaki ilişkinin intikam güdüsü ve adalete duyarlılık temelinde incelenmesi. Ankara Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara.

Üniversite Öğrencilerinde Anne-Baba Bağışlama Algısı ve Kişisel Bağışlama Düzeyleri İlişkisi

Year 2024, , 58 - 66, 03.11.2024
https://doi.org/10.29129/inujgse.1460125

Abstract

Amaç: Bu çalışmada, algılanan anne baba bağışlama düzeyinin, bireylerin bağışlama alt boyutları; kendini bağışlama, başkalarını bağışlama, durumu bağışlama düzeyleri arasındaki ilişki incelenmiştir.
Yöntem: Araştırmanın verileri Heartland Affetme ölçeği ile ve kişisel bilgi toplama formu ile elde edilmiştir. Bu araştırmada yöntem olarak ilişkisel tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini katılmayı kabul eden gönüllü 325 kadın (%71,9) ve 127 erkek (%28,1) olmak üzere toplam 452 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır.
Bulgular: Cinsiyet ile kendini, başkalarını ve toplam bağışlama ölçeği puanları arasındaki fark anlamlı bulunmamıştır. Fakat cinsiyetin durumu bağışlama üzerinde test puan ortalamaları arasındaki fark anlamlıdır. Algılanan anne bağışlama ifadeleri puanına göre bağışlama ölçeği puanları arasındaki fark anlamlı bulunmamıştır. Algılanan baba bağışlama ifadeleri puanına göre bağışlama ölçeği puanları arasındaki fark anlamlı bulunmamıştır. Ayrıca araştırmada algılanan anne baba bağışlama ifadelerinde bireylerin anneleri daha bağışlayıcı babaları ise daha az bağışlayıcı buldukları dikkat çekmiştir.
Sonuçlar ve Öneriler: Benzer bir çalışma, başka örneklem grupları ile yapılabilir ve araştırma sonuçları karşılaştırılabilir. Algılanan anne baba bağışlama düzeyleri ile bireysel bağışlama düzeylerinin araştırılması yerine anne baba bağışlama düzeyi ile bireysel bağışlama düzeyleri araştırılabilir.

Supporting Institution

Yok.

Thanks

Katkılarınız için teşekkür ederim.

References

  • Asıcı, E. (2013). Öğretmen adaylarının affetme özelliklerinin öz-duyarlık ve benlik saygısı açısından incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. İzmir.
  • Baumeister, R. F., Exline, J. J., ve Sommer, K. L. (1998). The victim role, grudge theory, and two dimensions of forgiveness. Dimensions of forgiveness: Psychological research and theological perspectives, 79-104. Bugay, A., ve Demir, A. (2016). Hataya ilişkin özelliklerin başkalarını affetmeyi yordaması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(35).
  • Bugay, A., Demir, A., ve Delevi, R. (2012). Assessment of reliability and validity of the Turkish version of Heartland Forgiveness Scale. Psychological reports, 111(2), 575-584.
  • Cüceloğlu, D. (2006). İnsan ve Davranışı Psikolojinin Temel Kavramları. 15. Basım. Remzi Kitabevi. İstanbul. Can, A. (2014). Spss ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Pegem Akademi. Ankara.
  • ÇİTİL, C. ve DURMUŞ, E. (2015). Kadınlar neden bağışlamaz? Journal of International Social Research, 8(36). Çivan, İ. (2013). Üniversite Öğrencilerinin Kişilerarası ilişkilerle ilgili bilişsel çarpıtmaları ve başkalarının bağışlama davranışlarının incelenmesi. Gazi Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara.
  • Çoklar, I. (2014). Kişilik özellikleri ile bağışlama eğilimi arasındaki ilişkinin intikam güdüsü ve adalete duyarlılık temelinde incelenmesi. Ankara Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara.
There are 6 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Family Counseling, School Counseling
Journal Section Manuscripts
Authors

Nuri Erdemir 0000-0002-5106-7884

Emine Durmuş 0000-0002-7102-5833

Publication Date November 3, 2024
Submission Date March 27, 2024
Acceptance Date April 26, 2024
Published in Issue Year 2024

Cite

APA Erdemir, N., & Durmuş, E. (2024). Üniversite Öğrencilerinde Anne-Baba Bağışlama Algısı ve Kişisel Bağışlama Düzeyleri İlişkisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 11(22), 58-66. https://doi.org/10.29129/inujgse.1460125