Purpose: The aim of this study is
to determine the perception of teacher’s interpersonal self-efficacy and their
level of informal communication and to describe the relation between these by
examining them according to some demographic variables.
Design & Methodology: In the
study associational survey model was used and the data was collected via
“Informal Communication in Schools Scale” and “Teacher’s Interpersonal
Self-efficacy Scale” were analyzed with the help of SPSS. Sample consists of
450 teachers who worked at Tokat central district in 2015-2016 academic year
and were chosen with proportionate stratified sampling.
Findings: As a result of the
analyses, the following findings were determined: teachers had high levels of
interpersonal self-efficacy and informal communication; a weak and positive
relationship between interpersonal self-efficacy perceptions and informal
communication was determined; and the interpersonal self-efficacy perceptions
of teachers significantly predicted their informal communication. When
qualitative and quantitative research results are evaluated together it is
determined that their results support each other.
Self-efficacy Interpersonal Self-efficacy Communication Organizational Communication Informal Communication
Amaç: Bu araştırmanın amacı, öğretmenlerin kişilerarası
öz yeterlik algıları ile informal iletişimlerinin düzeylerini ve bunları bazı
demografik değişkenlere göre inceleyerek aralarındaki ilişkiyi betimlemektir.
Yöntem: Araştırmada ilişkisel tarama yöntemi kullanılarak
“Okullarda İnformal İletişim Ölçeği” ve “Öğretmenlerin Kişilerarası Öz
Yeterliği Ölçeği” ile toplanan verilerin analizinde SPSS programından
yararlanılmıştır. 2015–2016 eğitim-öğretim yılında Tokat ili Merkez ilçesinde
görev yapan 450 öğretmen örneklemi oluşturmaktadır.
Bulgular: Araştırmada, öğretmenlerin genel kişilerarası öz
yeterlik algıları ve genel informal iletişimlerinin yüksek düzeyde olduğu;
kişilerarası öz yeterlik ile informal iletişim arasında düşük düzeyde pozitif
bir ilişki olduğu ve kişilerarası öz yeterliğin informal iletişimin yordayıcısı
olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır. Nitel ve nicel bulgular bir arada
incelendiğinde, her iki yöntemle elde edilen bulguların birbirlerini
desteklediği belirlenmiştir
Sonuçlar ve
Öneriler: Araştırma sonuçlarına
göre öğretmenlere, öğrencilerine karşı motive edici, anlayışlı olmaları;
meslektaşlarıyla ilişkilerinde yardımlaşmaları, bilgi ve tecrübelerini
paylaşmaları; birbirlerini yakından tanıyabileceği, stres atabileceği
aktiviteler, kutlamalar düzenlenmeleri; yöneticilere de öğretmenlere karşı
anlayışlı, çözüm odaklı, destekleyici ve objektif olmaları önerilebilir.
Journal Section | Manuscripts |
---|---|
Authors | |
Publication Date | April 30, 2016 |
Submission Date | February 2, 2016 |
Acceptance Date | April 29, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 3 Issue: 5 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.