Purpose: The aim of this study is to examine the relationship between teacher
candidates’ individual values and academic motivation. For this purpose
primary math teacher candidates’ level of motivation is examined in terms of
various variables.
Design & Methodology: Data of the research were gathered by individual
scale developed by Schwartz (1994a) and academic motivation scale
developed by Vallerand, Pelletier, Blais, Briere, Senecal and Vallieres (1992).
Study group are 200 primary math teacher candidates at İnonu University
selected from cluster sampling method in 2012-2013 academic years.
Findings: Results showed that level of motivation varied in terms of gender,
grade level, mother’s education and level of satisfaction related to university.
Therefore individual values were insignificantly related to academic
motivation.
Implications & Suggestions: In line with research results motivation is more
influential on external causes. The fact that this study was carried out by
primary school mathematics students has created a general limitation of the
findings to all university students. New research that can address motivation
and individual values in other parts of the university may facilitate a more
comprehensive assessment of the relationship between the two variables.
Amaç: Bu araştırma ile İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi İlköğretim Matematik
Bölümü öğrencilerinin bireysel değer yönelimleri ile akademik motivasyonları
arasındaki ilişkinin belirlenmesi amaçlanmıştır. İnönü Üniversitesi ilköğretim
matematik öğretmen adaylarının motivasyon düzeyleri çeşitli değişkenler
açısından incelenmeye çalışılmıştır.
Yöntem: Araştırmada veri toplama araçları olarak Vallerand, Pelletier, Blais,
Briere, Senecal ve Vallieres (1992) tarafından geliştirilen akademik motivasyon
ölçeği ile Schwartz (1994) tarafından geliştirilen bireysel değerler ölçeği
kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemi küme örnekleme yöntemi ile seçilmiş 200
ilköğretim matematik öğretmen adayı ile oluşturulmuştur.
Bulgular: Elde edilen bulgulara göre motivasyon değişkenin cinsiyet, sınıf
düzeyi, annenin eğitim durumu ve üniversiteden memnuniyet düzeyi
değişkenlerine göre farklılaştığı ortaya çıkmıştır. Ayrıca motivasyon ile bireysel
değerler arasındaki ilişkinin düşük düzeyde olduğu sonucuna varılmıştır.
Sonuçlar ve Öneriler: Araştırma sonuçları doğrultusunda motivasyonun daha
çok dış sebeplerin etkili olduğunu söyleyebiliriz. Bu çalışmanın, ilköğretim
matematik öğrencileriyle gerçekleştirilmiş olması, bulguların tüm üniversite
öğrencilerine genellenmesinde bir sınırlılık oluşturmaktadır. Üniversitedeki
diğer bölümlerde motivasyon ve bireysel değerler ilişkisini ele alabilecek yeni
araştırmalar, iki değişken arasındaki ilişkinin daha kapsamlı değerlendirilmesini
kolaylaştırabilecektir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Manuscripts |
Authors | |
Publication Date | October 30, 2016 |
Submission Date | March 3, 2017 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 3 Issue: 6 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.