Amaç: Araştırmada
özel okullarda çalışan tarih öğretmenlerinin özel okul yönetimi ile yaşadıkları
sorunları ve bu sorunlara getirilen çözümlere ilişkin görüşlerini belirlemek
amaçlanmıştır.
Yöntem: Özel
okullarda çalışan tarih öğretmenlerinin özel okul yönetimi ile yaşadıkları
sorunları ve bu sorunlara getirilen çözümlere ilişkin görüşlerini belirlemek
için yapılan bu araştırmada nicel yaklaşım benimsenmiş olup, tarama modeli
kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Malatya
ilinde bulunan 32 özel okulda çalışan 44 tarih öğretmeni oluşturmaktadır.
Araştırmada örneklem alma yoluna gidilmemiş olup evreninin tamamına
ulaşılmıştır. Araştırmada kullanılan veri toplama aracı üç bölümden
oluşmaktadır. Birinci bölümde yönerge ikinci bölümde kişisel bilgi formu ve
üçüncü bölümde Uğraş (2009) tarafından geliştirilen anket kullanılmıştır.
Araştırma için toplanan veriler SPSS 25. Paket programı aracılığıyla analiz
edilmiştir. Anket maddelerinin analizinde frekans ve yüzde hesaplamaları
yapılmıştır.
Bulgular: Araştırmada özel okul
yönetimlerinin tarih öğretmenlerinin işsizlik problemi yaşamalarını
öğretmenlere baskı aracı olarak kullanıp sözleşmeleri buna göre yapmaya
çalıştıkları görülmüştür. Bu konuda sorun olduğunu belirten tarih öğretmenlerin
sayısı katılımcıların büyük çoğunluğunu oluşturmaktadır.
Sonuçlar ve Öneriler: Araştırma
sonucunda özel okul yönetimlerinin yalnızca öğrenci beklentilerini dikkate
aldıkları, öğretmenleri çalışan olarak gördükleri ve veliye müşteri her zaman
haklıdır tutumu ile yaklaştıkları belirlenmiştir.
Purpose: This study aims to
determine the opinions of history teachers working in private schools about the
problems experienced with school management and the solutions to these
problems.
Design & Methodology: A quantitative
approach was adopted in this study to determine the views of history teachers
working in private schools on the problems experienced with school management and the solutions to these problems,
and a screening model was used. The study's population is made of 44 history
teachers who work in 32 private schools in the province of Malatya in the
academic year of 2017-2018. No sampling was made in the study; rather, the
whole universe
was reached. The data collection tool used in the research consists of three
parts. In the first part, the instruction was given. In the second part, the
personal information form was presented, and in the third part, the scale
developed by Uğraş (2009) was used. The data collected for the study were
analysed using the SPSS 25 package program. Frequency and percentage
calculations were made in the analysis of scale items.
Findings: In the study, it has
been seen that private school managements use history teachers' unemployment
problem as a pressure tool for teachers and try to make contracts with them accordingly.
The number of history teachers who point out that this is a problem constitutes
the majority of the participants.
Implications
& Suggestions: As a result of the research, it has been found
out that private school managements care only about student expectations, that
they see teachers as employees, and that for them parents are always right.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Manuscripts |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2018 |
Submission Date | July 23, 2018 |
Acceptance Date | October 11, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 5 Issue: 10 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.