The aim of this study is to reveal the effect of game use on academic achievement in primary school mathematics teaching and to compare the effect sizes according to digital and non-digital game types. For this purpose, meta-analysis method was used in the research. The data of the study were obtained from 20 studies that met the inclusion criteria and were accessed by searching the databases with the keywords determined. 21 effect size values were calculated from these studies. Only studies conducted in Turkey were included in the study. The analysis of the data was carried out according to the random effects model. Effect sizes were calculated using Hedges' g coefficient. The Comprehensive Meta-Analysis Software program was used in the analysis of the data. According to the findings, the overall effect size of the use of games in primary school mathematics teaching on academic achievement was found to be 0.875 at a large level. When the effect sizes were compared according to the game type, it was determined that digital games had a small (0.436) effect and non-digital games had a large (1.032) effect. The findings show that non-digital games are much more effective on academic achievement than digital games in primary school mathematics teaching. Providing trainings for students and teachers on the effective use of digital games in mathematics teaching; It can be suggested that digital math game producers pay attention to the characteristics of the student and the field while producing the games, and encourage students to play educational math games designed based on the physical environment.
Bu araştırmanın amacı ilkokul matematik öğretiminde oyun kullanımının akademik başarı üzerindeki etkisini ortaya çıkarmak ve dijital ve dijital olmayan oyun türüne göre etki büyüklüklerini karşılaştırmaktır. Bu amaç doğrultusunda araştırmada meta-analiz yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın verileri veri tabanlarında belirlenen anahtar kelimelerle taratılarak ulaşılan ve dahil edilme ölçütlerine uyan 20 araştırmadan elde edilmiştir. Bu araştırmalardan 21 etki büyüklüğü değeri hesaplanmıştır. Çalışmaya sadece Türkiye’de yapılan araştırmalar dahil edilmiştir. Verilerin analizi rastgele etkiler modeline göre gerçekleştirilmiştir. Etki büyüklükleri Hedges' g katsayı kullanılarak hesaplanmıştır. Verilerin analizinde Comprehensive Meta-Analysis Software programından faydalanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre ilkokul matematik öğretiminde oyun kullanımının akademik başarı üzerindeki genel etki büyüklüğü 0.875 olarak büyük düzeyde bulunmuştur. Etki büyüklükleri oyun türüne göre karşılaştırıldığında ise dijital oyunların küçük (0.436) ve dijital olmayan oyunların ise büyük düzeyde (1.032) etkiye sahip olduğu belirlenmiştir. Bulgular ilkokul matematik öğretiminde dijital olmayan oyunların dijital oyunlara göre akademik başarı üzerinde çok daha etkili olduğunu göstermektedir. Dijital oyunların matematik öğretiminde etkili kullanılmasına yönelik öğrenci ve öğretmenlere yönelik eğitimler verilmesi; dijital matematik oyunu üreticilerinin oyunları üretirken öğrenci ile alan özelliklerine dikkat etmeleri ve öğrencilerin fiziksel ortama dayalı tasarlanan eğitsel matematik oyunlarını oynamalarının teşvik edilmesi önerilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 29, 2022 |
Submission Date | February 3, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 6 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.