İslâm kültürü ve medeniyetinde, bir kitabın telifi kadar, sonraki
nesillere intikal süreci de büyük önem taşımaktadır. Kitabın talebeye intikali
(tedris), talebenin hocasından kitabı okuması (semâ/kıraat), kitabı çoğaltması
(istinsah), hocasının nüshasıyla karşılaştırması (mukabele), sonra talebenin
aynı tarzda bu nüshayı talebesine okutması, okutma esnasında okutulan nüsha
üzerine kitabı okuyanların isminin kaydı (semâ kaydı), nüshanın ne zaman,
nerede ve kimin tarafından çoğaltıldığına dair tutulan kayıtlar (istinsah/ferağ
kaydı) ve müteselsilen böylece devam edip giden tedris ve tederrüs süreçleriyle
asırlarca süren bir intikal serüveni… Bütün bunlar matbaanın bulunmadığı bir
ortamda kitapların sahih bir şekilde nakil ve neşri için ciddi bir çaba ve
özeni gerektiren çalışmalar olarak işlev görmüş ve tarihteki yerini almıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Studies |
Journal Section | Kitâbiyât |
Authors | |
Publication Date | July 10, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 42 |