Research Article

ÖRGÜTLERDE STRATEJİ-YAPI UYUMU VE UYGULAMADAN ÖRNEKLER

101 - 128, 09.05.2018
https://doi.org/10.4026/isguc.422372

Abstract

Bu makalede, stratejinin ne kadar iyi seçilmiş ve planlanmış olursa olsun, eğer örgüt yapısı, bu seçilen ve planlanmış stratejiyi uygulamak için çok iyi biçimde organize edilmemiş ise, etkin olmayacağı, örgüt yapısıyla uyumlu olmaz ise de başarılı olamayacağı ve bu durumun işletme performansını olumsuz etkileyeceği ortaya konulmaya çalışılmıştır. Stratejik yaklaşım, geleceğe karşı pasif değil, aktif olmayı gerektirir. Strateji ve örgüt yapısının uyumsuzluğu, işletme amaçlarının etkin gerçekleşmesine mâni olur. Tam tersi, uyumlu ve olumlu etkileşim ise sinerjik bir güç oluşturur ve işletme performansına katkı sağlar. Çevrenin çok değişken ve belirsiz olması örgütlerin çevreye karşı çok hızlı bir şekilde uyum sağlamasının gerekliliğini; örgütlerin geleceğe ilişkin uyarlanabilir, dönüştürülebilir, yenilenebilir yönetim tarzlarını benimsemelerini gerekli kılmıştır. Strateji değişikliğine giden işletmelerin, başarılı olmaları için, örgüt yapısında da değişiklik yapmaları gerekmektedir. Bu çalışmanın amacı, işletme yapısı ve strateji arasında çok sıkı bir bağımlılık ve etkileşim bulunduğunun teorik çerçevede ortaya konulmasıdır. Strateji-yapı uyumunun, örgütsel performansta işletmelere sinerji sağlayabileceği ortaya konulmaya çalışılmaktadır. Stratejiyapı uyumu konusunda literatürde yapılan çalışmaların bir araya getirilerek toplu halde sunulması amaçlanmıştır. Türkiye’de ilk 500 sanayi kuruluşu içerisinde yer alan iki büyük işletmeden örnekler ile konunun uygulanabilirliği  esteklenmektedir. Ayrıca çalışmada yer alan stratejik yönetim uygulayan, sektöründe önde gelen iki işletmenin kurumsal profillerine ve stratejilerine örnek olarak yer verilmiştir.

References

  • Akgemci, T. ve Güleş, H.K. (2010). İşletmelerde Stratejik Yönetim, 2.b., Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Aleksić, A. ve Jelavić, S.R. (2017). “Testing For Strategy- Structure Fit And Its Importance For Performance”, Management, Vol. 22, ss.85-102.
  • Al-Mashari, M., Zairi, M. ve Al-Mudimigh, A.S. (2003). Enterprise Resource Planning: A Taxonomy of Critical Factors, European Journal of Operational Research, Vol. 146, No. 2, ss.352–364.
  • Amburgey T.L., Dacin, T. (1994). “As The Left Foot Follows The Right The Dynamics Of Strategic And Structural Change”, Academy of Management Journal, Vol. 37, No. 6, ss.1427-1452.
  • Aşgın, S. (2008). Stratejik Yönetim, Ankara: T.C. Strateji Geliştirme Başkanlığı, Yayın No: 649.
  • Bart, C.K. (1986). “Product Strategy and Formal Structure”, Strategic Management Journal, Vol. 7, Issue 4, July/August, ss.293–312.
  • Barutçugil, İ. (2004). Stratejik İnsan Kaynakları Yönetimi, 1.b., İstanbul: Kariyer Yayıncılık.
  • Bayhan, D.B. (2004). Teknoloji: Teknoloji ve İnovasyon Yönetimi, Ankara: TMMOB 50. Yıl Yayınları, ss.285–290.
  • Bozkurt, Ö.Ç., KALKAN, A. ve ARMAN, M. (2014). “The Relationship Between Structural Characteristics of Organization and Followed Business Strategy: An Application in Denizli”, 10th International Strategic Management Conference, Vol. 150, ss.222-229.
  • Burton, R.M. ve Obel, B. (2004). Strategic Organizational Diagnosis and Design: The Dynamics of Fit, 3. Ed., New York: Springer Science HBusiness Media.
  • Carpenter, M.A. ve Sanders, W.G. (2009). Strategic Management, 2.b., New Jersey: Pearson International Edition.
  • Collins, J.C. ve Porras, J.I. (2013). HBR’S 10 MUST READS, On Strategy, Harvard Business School Publishing Corporation, Çev. Melis İnan, 2011, Strateji, İstanbul: Optimist Yayın No: 341.
  • Cortes, E.C., Ortega, E.M.P. ve Azorin, J.F.M. (2012). “Characteristics of Organizational Structure Relating to Hybrid Competitive Strategy: Implications For Performance”, Journal of Business Research”, Vol. 65, ss.993-1002.
  • Coulsan, C. T. (1992). “Strategic Vision or Strategic Con?: Rhetoric or Realty?”, Long Range Planning, Vol. 25, No. 1, ss.81–89.
  • Cummings, T.G. ve Christopher G. W. (1993). Organization Development and Change, Fifth Edition, West Publishing Company.
  • Daft, R. L. (2004). Organization Theory and Design, 8.b., Thomson South-Western, Vanderbilt University. Davis, M.S. (1982). “Transforming Organizations: The Key to Strategy Is Context”, Organizational Dynamics, Winter, ss.64-80.
  • Dinçer, Ö. (2013). Stratejik Yönetim ve İşletme Politikası, 9.b., İstanbul: Alfa Basım Yayım.
  • Drago, W. A. (1997). “Organization Structure And Strategic Planning: An Empirical Examination”, Management Research News, Vol. 20, Issue 6, ss.30-42.
  • Donaldson, L. (2001). The Contingency Theory Of Organizations, California: Sage Publications.
  • Duman, Ş. A., Kalemci, R.A. ve Çakar, M. (2005). “Türkiye’de Stratejik Yönetim Alanının Kapsamını Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma”, Yönetim Araştırmaları Dergisi, Cilt 5, Sayı 1, ss. 57-72.
  • Duning, J.H. (1993). The Globalization of Business, 1.b., London, Routledge.
  • Eren, E. (2006). Stratejik Yönetim, 3.b., Editör: Necdet Timur, Eskişehir: Açıköğretim Fakültesi Yayını No: 801.
  • Eren, E. (2013). Stratejik Yönetim ve İşletme Politikası, 9.b., İstanbul: Beta Basım Yayım.
  • Eren, E. (2015). Stratejik Yönetim Vak’aları, 1. b., İstanbul: Beta Basım, Temmuz.
  • Eryılmaz M. E. (2016). “Bir Araştırmacının Naçizane Gözlemleri: İlgili Dergilerin Editör ve Hakemleri Stratejik Yönetim Alanı Yazarlarından Ne Beklerler?”, Turkish Journal of Management, Vol 1, No 1, ss. 9-22.
  • Fredrickson, J.W. (1986). “The Strategic Decision Process and Organizational Structure”, Academy of Management Review, Vol. 11, No. 2, ss.280-297.
  • Galbraith, J.R. (2002). Designing Organizations: An Executive Guide to Strategy, Structure and Process, San Francisco: Jossey-Bass.
  • Geiger, S.W., Ritchie, W.J. ve Marlin, D. (2006). “Strategy/ Structure Fit and Firm Performance”, Organization Development Journal, Volume: 24, Number: 2, Summer, ss.10-22.
  • Getz, G. ve Lee, J. (2011). “Why Your Strategy Isn’t Working” Business Strategy Series, Vol. 12, No. 6, ss.303-307.
  • Grinyer, P.H., Ardekani, N.Y. ve Bazzaz, S.A. (1980). “Strategy, Structure, the Environment, and Financial Performance in 48 United Kingdom Companies”, Academy of Management Journal, Vol. 23, No. 2, ss.193-220.
  • Grogaard, B. (2012). “Alignment of Strategy and Structure in International Firms: An Empirical Examination”, International Business Review, Vol. 21, ss.397-407.
  • Hall D.J. ve Saias, M.A. (1980). “Strategy Follows Structure”, Strategic Management Journal, Vol. 1, pp.149-163.
  • Hamel, G. ve Prahalad, C.K. (1996). Competing For The Future, Boston: Harvard Business School Press. Han, Y. ve Lee, J.J. (2012). “Strategic Actions, Structural Choices and Performance İmplications”, The Journal of Global Business Management, No. 1, ss.148-152.
  • Hodge, B.J., Anthony, W.P. ve Gales, L.M. (2003). Organization Theory, 8.b., New Jersey: Prentice Hall.
  • Hunger, J.D. ve Wheelen T.L. (2012). Strategic Management and Business Policy, 13.ed., Bentley University, Pearson.
  • Johnson, G., Scholes, K. ve Whittington, R. (2008). Exploring Corporate Strategy, 8.ed., London: Prentice Hall.
  • Junqueira, E., Dutra, E.V., Filho, H.Z. ve Gonzaga, R.P. (2016). “The Effect of Strategic Choices and Management Control Systems on Organizational Performance”, Revista Contabilidade & Finanças, Scientific Electronic Library Online, Vol. 27, No. 72, ss.334-348.
  • Kates, A. ve Galbraith, J.R. (2007). Designing Your Organization, Wiley, San Francisco: Wiley.
  • Kaya, S. ve Ayluçtarhan, A. (2015). Migros Ticaret A.Ş. Stratejik Analiz, 01.06.2015.; https://books.google. com.tr/books?id=DhfSCQAAQBAJ&hl=tr&source= gbs_toc_r&output=reader&pg=GBS.PR6. (Erişim Tarihi: 15.12.2017)
  • Keskin, B. ve Koper, Ö.Ç. (2012). “Türkiyeli Şirketlerin Sürdürülebilirlik Stratejileri Var mı?”, CSR Consulting Turkey, Şubat.; (Erişim Tarihi: 12.11.2017) http://www.sosyalinovasyonmerkezi.com.tr/yayin/ 30201220001.pdf.
  • Kılınç, İ., Öncü, M.A. ve Taşgıt, Y.E. (2009). “A Study on The Competition Strategies İmplemented İn The Airline Companies In Turkey”, Selçuk Üniv. İ.İ.B.F. Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, Vol 9, No 17, ss.173-185.
  • Kim, C.W. ve Mauborgne, R. (2009). “How Strategy Shapes Structure”, Harvard Business Review, Vol. 87, Issue 9, September, ss.72-80.
  • Luecke, R. (2015). Strateji, 3.b., Harvard Business Press, Çeviren: Turan Parlak, İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Mcgrath, R. G. (2013). Rekabet Avantajının Sonu, Çeviren: İlker GÜLFİDAN, İstanbul: Optimist Yayınları: 355.
  • Memduhoğlu, H.B. ve Yılmaz, K. (2013). Yönetimde Yeni Yaklaşımlar, 2. Baskı, Ankara: Pegem Akademi. Miles, R.E., Snow, C.C. ve Coleman, H.J. (1978).
  • “Organizational Strategy, Structure, and Process”,Academy of Management Review, Vol. 3, No. 3, July, ss.546-562.
  • Miller, D. (1986). “Configurations of Strategy and Structure: Towards a Synthesis”, Strategic Management Journal, Vol: 7, Issue: 3, May/June, ss.233-249.
  • Miller, D. (1996). “Configurations Revisited”, Strategic Management Journal, Vol. 17, No. 7, ss.505-512.
  • Mintzberg, H. (1981). “Organization Design: Fashion or Fit”, Harward Business Review, January-February, ss.103-116.
  • Mosey, P.S., Clare, J.N. ve Woodcock, D.J. (2002). “Innovation Decision Making in British Manufacturing SMEs”, Integrated Manufacturing Systems, Vol 13, No 3, ss. 176–183.
  • Neis D.F., Pereira, M.F. ve Maccari, E.A. (2016). “Strategic Planning Process and Organizational Structure: Impacts, Confluence and Similarities”, Brazilian Business Review, Vol. 14, No. 5, ss.479-492.
  • Okumuş, F. (2003). “A Framework to İmplement Strategies in Organizations”, Management Decision, Vol: 41, Issue: 9, ss. 871-882.
  • Okumuş, F., Koyuncu, M. ve Günlü, E. (2014). İşletmelerde Stratejik Yönetim, 2.b., Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Olson, E.M., Slater, S.F. ve Hult, G.T.M. (2005). “The Performance Implications of Fit Among Business Strategy,Marketing Organization Structure and Strategic Behavior”, Journal of Marketing, Vol. 69, July, ss.49-65.
  • Ortega, E.M.P., Azorin, J.F.M. ve Corte´s, E.C. (2010). “Competitive Strategy, Structure and Firm Performance”, Management Decision, Vol. 48, No. 8, ss.1282-1303.
  • Öğüt, A. (2001). Bilgi Çağında Yönetim, Ankara: Nobel Yayınları.
  • Özdemirci, A. (2011). Stratejik Liderlik ve Örgütsel Uyumlama, 1.b, İstanbul: Beta Basım Yayım, Temmuz.
  • Özdevecioğlu, M. (2002). “Krizin İşletmelerin Yönetsel ve Örgütsel Yapısı Üzerindeki Olumsuz Etkileri ve Kayseri Sanayi İşletmelerinde Yapılan Bir Araştırma”, Erciyes Üniv. İİBF Dergisi, 19, ss. 93–114.
  • Parthasarthy, R.S. ve Sethi, P. (1992). “The Impact Of Flexible Automation On Business Strategy And Organizational Structure”, Academy oí Management Review, Vol. 17, No. 1, ss.86-111.
  • Payne, G.T. (2001). Strategy And Structure Configurations: An Examination Of Fit And Performance, Business Administration, Texas Tech University, Doctor of Philosophy, August.
  • Pearce, A.J. ve Robinson, R.B. (2015). Stratejik Yönetim Geliştirme, Uygulama ve Kontrol, 12.b., Çeviri Editörü: Prof.Dr. Mehmet BARCA, Ankara: Nobel Yayın, Haziran.
  • Peker, Ö. (1995). Yönetimi Geliştirmenin Sürekliliği, Türkiye ve Orta Doğu Amme İdaresi Enstitüsü Yayınları No: 258, Ankara.
  • Pınar, A.H. (2013). “Hiper Rekabet Ortamlarına Organizasyonel Uyum İçin Geleneksel Organizasyon Yapılarından Takım Bazlı Organizasyon Yapılarına Dönüşüm”, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, C. 22, S.1, ss.351-370.
  • Porter, M. (2013). HBR’S 10 MUST READS, “On Strategy”, Strateji, Çev. Melis İnan, Harvard Business Review Press, İstanbul: Optimist Yayın No: 341.
  • Powell, T.C. (1992). Organizational Alignment as Competitive Advantage, Strategic Management Journal, Vol. 13, pp.119-134.
  • Radomska, J. (2014). “Model of Successful Strategy Execution: Revising The Concept”, Problems of Management in The 21. Century, Vol. 9, No. 3, ss.213-222.
  • Rajaratnam, D. ve Chonko, L.B. (1995). “The Effect Of Business Strategy Type On Marketing Organization Design, Product-Market Growth Strategy, Relative Marketing Effort, And Organization Performance”, Journal of Marketing Theory and Practice, Vol. 3, No. 3, Summer, pp. 60-75.
  • Ramaswami, S.N., Flynn, E.J. ve Nilakanta, S. (1993). “Performance İmplications Of Congruence Between Product Market Strategy And Marketing Structure: An Exploratory İnvestigation”, Journal Of Strategic Marketing, Vol. 1, ss.71-92.
  • Robbins, S.P. (1991). Organizational Behavior, 5th Edition, New Jersey: Prentice Hall International Editions.
  • Shichun, X., Cavusgil, S.T. ve White, J.C. (2006). “The Impact of Strategic Fit Among Strategy, Structure, and Processes on Multinational Corporation Performance: A Multimethod Assessment”, Joumal of International Marketing, American Marketing Association, Vol. 14, No. 2, ss.1-31.
  • Unutkan, A.G. (1995). İşletmelerin Yönetimi ve Örgüt Kültürü, İstanbul: Türkmen Kitabevi.
  • Ülgen, H. ve Mirze, S.K. (2013). İşletmelerde Stratejik Yönetim, 7.b., İstanbul: Beta Basım Yayım.
  • Ünal, M. (2012). Stratejik Yönetim ve Liderlik, 1.b., İstanbul: Beta Basım Yayım.
  • Teare, R.E., Costa, J. ve Eccles, G. (1998). “Relating Strategy, Structure and Performance”, Journal of Workplace Learning, Vol. 10, No. 2, ss.58-75.
  • Thompson, A. A. ve Strickland, A.J. (1993). Strategic Management Concepts & Cases, 7. b, New York, Irwin.
  • Toffler, A. (1981). Şok - Gelecek Korkusu, 3.b., Çev. A.Selami Sargut, İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi.
  • Tosi, H.L., (2009). Theories Of Organization, California: Sage Publications.
  • Turunç, Ö. (2013). “Stratejik Yönetim Örgütsel Performansı Nasıl Etkiler? Kişi-Örgüt Uyumunun Düzenleyici Rolü”, Dumlupınar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi İşletme Bölümü, 21.Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi Bildiriler Kitabı, 1.b., Nobel Akademi, Kütahya, Mayıs, ss.323-331.
  • Wasserman, N. (2008). “Revisiting the Strategy, Structure, and Performance Paradigm: The Case of Venture Capital”, Organization Science, Vol. 19, No. 2, March-April, pp. 241-259.
  • West, G.P. ve Bamford, C.E. (2010). Strategy: Sustainable Advantage and Performance, International Edition, Canada: South-Western, Cengage Learning.
  • Wolf, J. ve Egelhoff, W.G. (2001). “Strategy and Structure: Extending The Theory And Integrating The Research On National And İnternational Firms”, Schmalenbach Business Review, Vol. 53, April, pp. 117-139.
  • Xu, S., Çavuşgil S.T. ve White, J.C. (2006). “The Impact of Strategic Fit Among Strategy, Structure and Processes on Multinational Corporation Performance: A Multimethod Assesment”, Journal of International Marketing, Vol. 14, No. 2, pp.1-31.
  • Yeniçeri, Ö. ve İnce, M. (2005). Bilgi Yönetim Stratejileri ve Girişimcilik, 1.b., İstanbul: IQ Yayınları.
  • https://www.b2b.migros.com.tr/account/login?returnurl=% 2f, (Erişim Tarihi: 12.04.2017)
  • http://www.bagimsizhavacilar.com/pegasus-havayollarinda- organizasyon-yapisinda-degisiklikler/ (Erişim Tarihi: 12.04.2017)
  • http://www.capital.com.tr/yonetim/liderlik/buyukler-degil- hizlilar-uzun-yasiyor-haberdetay- 2851, (Erişim Tarihi: 22.04.2017)
  • http://www.capital.com.tr/is-dunyasi/sirketler-ve-yoneticiler/ organizasyonda-dinamik-donem-haberdetay- 10128, (Erişim Tarihi: 12.04.2017)
  • http://www.capital.com.tr/yonetim/liderlik/-16-efsane- stratejilerin-en-iyisi-haberdetay-7180, (Erişim Tarihi: 12.04.2017)
  • http://www.capital.com.tr/is-dunyasi/sirketler-ve-yoneticiler/ migrosun-yeni-plani-haberdetay-21980?sayfa=3, (Erişim Tarihi: 18.04.2017)
  • http://www.capital.com.tr/is-dunyasi/sirketler-ve-yoneticiler/ migrosun-yeni-plani-haberdetay-21980?sayfa=4, (Erişim Tarihi: 18.04.2017)
  • https://www.hakanokay.com/mavi-okyanus/ (Erişim Tarihi: 16.12.2017)
  • http://www.kobirate.com.tr/content/customers/report/ pegasus_kyu_drc_rapor_26082016.pdf, (Erişim Tarihi: 12.04.2017)
  • http://www.mentoro.net/tr-tr/portfolio/koc-grubunda- 28-yil-ve-basarilar-ile-dolu-bir-kariyer-omer-bozer/ (Erişim Tarihi: 12.04.2017)
  • https://www.migroskurumsal.com/userfiles/file/faaliyet_ raporu/Migros_Ticaret_2011_Yili_Faaliyet_Raporu. pdf, s.25. (Erişim Tarihi: 15.05.2017)
  • https://www.migroskurumsal.com/userfiles/file/faaliyet_ raporu/MIGROS_2013.pdf, (Erişim Tarihi: 12.04.2017)
  • https://www.migroskurumsal.com/Icerik.aspx?IcerikID= 43, (Erişim Tarihi: 12.04.2017)
  • https://www.migroskurumsal.com/SicakHaberler.aspx?IcerikID= 44#Haber326, (Erişim Tarihi: 01.04.2017)
  • http://www.pegasusyatirimciiliskileri.com/hakkimizda/ urun-is-modeli.aspx, (Erişim Tarihi: 14.05.2017)
  • https://www.pwc.com/gx/en/ceo-survey/pdf/pwc_11th_ annual_global_ceo_survey_e.pdf (Erişim Tarihi: 21.04.2017)
  • http://www.retailturkiye.com/bulent-dal/buyuk-veri-buyuk- dert-buyuk-kazanc, (Erişim Tarihi: 22.04.2017)
  • http://www.tdk.gov.tr. http://www.tdk.gov.tr/index. php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK. GTS.58e68f9137fa71.71476195, (Erişim Tarihi: 01.04.2017)
  • https://www.tr.wikipedia.org/wiki/%C4%B0karus, (Erişim Tarihi: 01.04.2017)
  • http://www.turizmguncel.com/haber/iste-pegasus’un-kisa- zamanda-sagladigi-buyume-basarisinin-sirri-h20591. html, (Erişim Tarihi: 12.04.2017)

101 - 128, 09.05.2018
https://doi.org/10.4026/isguc.422372

Abstract

References

  • Akgemci, T. ve Güleş, H.K. (2010). İşletmelerde Stratejik Yönetim, 2.b., Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Aleksić, A. ve Jelavić, S.R. (2017). “Testing For Strategy- Structure Fit And Its Importance For Performance”, Management, Vol. 22, ss.85-102.
  • Al-Mashari, M., Zairi, M. ve Al-Mudimigh, A.S. (2003). Enterprise Resource Planning: A Taxonomy of Critical Factors, European Journal of Operational Research, Vol. 146, No. 2, ss.352–364.
  • Amburgey T.L., Dacin, T. (1994). “As The Left Foot Follows The Right The Dynamics Of Strategic And Structural Change”, Academy of Management Journal, Vol. 37, No. 6, ss.1427-1452.
  • Aşgın, S. (2008). Stratejik Yönetim, Ankara: T.C. Strateji Geliştirme Başkanlığı, Yayın No: 649.
  • Bart, C.K. (1986). “Product Strategy and Formal Structure”, Strategic Management Journal, Vol. 7, Issue 4, July/August, ss.293–312.
  • Barutçugil, İ. (2004). Stratejik İnsan Kaynakları Yönetimi, 1.b., İstanbul: Kariyer Yayıncılık.
  • Bayhan, D.B. (2004). Teknoloji: Teknoloji ve İnovasyon Yönetimi, Ankara: TMMOB 50. Yıl Yayınları, ss.285–290.
  • Bozkurt, Ö.Ç., KALKAN, A. ve ARMAN, M. (2014). “The Relationship Between Structural Characteristics of Organization and Followed Business Strategy: An Application in Denizli”, 10th International Strategic Management Conference, Vol. 150, ss.222-229.
  • Burton, R.M. ve Obel, B. (2004). Strategic Organizational Diagnosis and Design: The Dynamics of Fit, 3. Ed., New York: Springer Science HBusiness Media.
  • Carpenter, M.A. ve Sanders, W.G. (2009). Strategic Management, 2.b., New Jersey: Pearson International Edition.
  • Collins, J.C. ve Porras, J.I. (2013). HBR’S 10 MUST READS, On Strategy, Harvard Business School Publishing Corporation, Çev. Melis İnan, 2011, Strateji, İstanbul: Optimist Yayın No: 341.
  • Cortes, E.C., Ortega, E.M.P. ve Azorin, J.F.M. (2012). “Characteristics of Organizational Structure Relating to Hybrid Competitive Strategy: Implications For Performance”, Journal of Business Research”, Vol. 65, ss.993-1002.
  • Coulsan, C. T. (1992). “Strategic Vision or Strategic Con?: Rhetoric or Realty?”, Long Range Planning, Vol. 25, No. 1, ss.81–89.
  • Cummings, T.G. ve Christopher G. W. (1993). Organization Development and Change, Fifth Edition, West Publishing Company.
  • Daft, R. L. (2004). Organization Theory and Design, 8.b., Thomson South-Western, Vanderbilt University. Davis, M.S. (1982). “Transforming Organizations: The Key to Strategy Is Context”, Organizational Dynamics, Winter, ss.64-80.
  • Dinçer, Ö. (2013). Stratejik Yönetim ve İşletme Politikası, 9.b., İstanbul: Alfa Basım Yayım.
  • Drago, W. A. (1997). “Organization Structure And Strategic Planning: An Empirical Examination”, Management Research News, Vol. 20, Issue 6, ss.30-42.
  • Donaldson, L. (2001). The Contingency Theory Of Organizations, California: Sage Publications.
  • Duman, Ş. A., Kalemci, R.A. ve Çakar, M. (2005). “Türkiye’de Stratejik Yönetim Alanının Kapsamını Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma”, Yönetim Araştırmaları Dergisi, Cilt 5, Sayı 1, ss. 57-72.
  • Duning, J.H. (1993). The Globalization of Business, 1.b., London, Routledge.
  • Eren, E. (2006). Stratejik Yönetim, 3.b., Editör: Necdet Timur, Eskişehir: Açıköğretim Fakültesi Yayını No: 801.
  • Eren, E. (2013). Stratejik Yönetim ve İşletme Politikası, 9.b., İstanbul: Beta Basım Yayım.
  • Eren, E. (2015). Stratejik Yönetim Vak’aları, 1. b., İstanbul: Beta Basım, Temmuz.
  • Eryılmaz M. E. (2016). “Bir Araştırmacının Naçizane Gözlemleri: İlgili Dergilerin Editör ve Hakemleri Stratejik Yönetim Alanı Yazarlarından Ne Beklerler?”, Turkish Journal of Management, Vol 1, No 1, ss. 9-22.
  • Fredrickson, J.W. (1986). “The Strategic Decision Process and Organizational Structure”, Academy of Management Review, Vol. 11, No. 2, ss.280-297.
  • Galbraith, J.R. (2002). Designing Organizations: An Executive Guide to Strategy, Structure and Process, San Francisco: Jossey-Bass.
  • Geiger, S.W., Ritchie, W.J. ve Marlin, D. (2006). “Strategy/ Structure Fit and Firm Performance”, Organization Development Journal, Volume: 24, Number: 2, Summer, ss.10-22.
  • Getz, G. ve Lee, J. (2011). “Why Your Strategy Isn’t Working” Business Strategy Series, Vol. 12, No. 6, ss.303-307.
  • Grinyer, P.H., Ardekani, N.Y. ve Bazzaz, S.A. (1980). “Strategy, Structure, the Environment, and Financial Performance in 48 United Kingdom Companies”, Academy of Management Journal, Vol. 23, No. 2, ss.193-220.
  • Grogaard, B. (2012). “Alignment of Strategy and Structure in International Firms: An Empirical Examination”, International Business Review, Vol. 21, ss.397-407.
  • Hall D.J. ve Saias, M.A. (1980). “Strategy Follows Structure”, Strategic Management Journal, Vol. 1, pp.149-163.
  • Hamel, G. ve Prahalad, C.K. (1996). Competing For The Future, Boston: Harvard Business School Press. Han, Y. ve Lee, J.J. (2012). “Strategic Actions, Structural Choices and Performance İmplications”, The Journal of Global Business Management, No. 1, ss.148-152.
  • Hodge, B.J., Anthony, W.P. ve Gales, L.M. (2003). Organization Theory, 8.b., New Jersey: Prentice Hall.
  • Hunger, J.D. ve Wheelen T.L. (2012). Strategic Management and Business Policy, 13.ed., Bentley University, Pearson.
  • Johnson, G., Scholes, K. ve Whittington, R. (2008). Exploring Corporate Strategy, 8.ed., London: Prentice Hall.
  • Junqueira, E., Dutra, E.V., Filho, H.Z. ve Gonzaga, R.P. (2016). “The Effect of Strategic Choices and Management Control Systems on Organizational Performance”, Revista Contabilidade & Finanças, Scientific Electronic Library Online, Vol. 27, No. 72, ss.334-348.
  • Kates, A. ve Galbraith, J.R. (2007). Designing Your Organization, Wiley, San Francisco: Wiley.
  • Kaya, S. ve Ayluçtarhan, A. (2015). Migros Ticaret A.Ş. Stratejik Analiz, 01.06.2015.; https://books.google. com.tr/books?id=DhfSCQAAQBAJ&hl=tr&source= gbs_toc_r&output=reader&pg=GBS.PR6. (Erişim Tarihi: 15.12.2017)
  • Keskin, B. ve Koper, Ö.Ç. (2012). “Türkiyeli Şirketlerin Sürdürülebilirlik Stratejileri Var mı?”, CSR Consulting Turkey, Şubat.; (Erişim Tarihi: 12.11.2017) http://www.sosyalinovasyonmerkezi.com.tr/yayin/ 30201220001.pdf.
  • Kılınç, İ., Öncü, M.A. ve Taşgıt, Y.E. (2009). “A Study on The Competition Strategies İmplemented İn The Airline Companies In Turkey”, Selçuk Üniv. İ.İ.B.F. Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, Vol 9, No 17, ss.173-185.
  • Kim, C.W. ve Mauborgne, R. (2009). “How Strategy Shapes Structure”, Harvard Business Review, Vol. 87, Issue 9, September, ss.72-80.
  • Luecke, R. (2015). Strateji, 3.b., Harvard Business Press, Çeviren: Turan Parlak, İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Mcgrath, R. G. (2013). Rekabet Avantajının Sonu, Çeviren: İlker GÜLFİDAN, İstanbul: Optimist Yayınları: 355.
  • Memduhoğlu, H.B. ve Yılmaz, K. (2013). Yönetimde Yeni Yaklaşımlar, 2. Baskı, Ankara: Pegem Akademi. Miles, R.E., Snow, C.C. ve Coleman, H.J. (1978).
  • “Organizational Strategy, Structure, and Process”,Academy of Management Review, Vol. 3, No. 3, July, ss.546-562.
  • Miller, D. (1986). “Configurations of Strategy and Structure: Towards a Synthesis”, Strategic Management Journal, Vol: 7, Issue: 3, May/June, ss.233-249.
  • Miller, D. (1996). “Configurations Revisited”, Strategic Management Journal, Vol. 17, No. 7, ss.505-512.
  • Mintzberg, H. (1981). “Organization Design: Fashion or Fit”, Harward Business Review, January-February, ss.103-116.
  • Mosey, P.S., Clare, J.N. ve Woodcock, D.J. (2002). “Innovation Decision Making in British Manufacturing SMEs”, Integrated Manufacturing Systems, Vol 13, No 3, ss. 176–183.
  • Neis D.F., Pereira, M.F. ve Maccari, E.A. (2016). “Strategic Planning Process and Organizational Structure: Impacts, Confluence and Similarities”, Brazilian Business Review, Vol. 14, No. 5, ss.479-492.
  • Okumuş, F. (2003). “A Framework to İmplement Strategies in Organizations”, Management Decision, Vol: 41, Issue: 9, ss. 871-882.
  • Okumuş, F., Koyuncu, M. ve Günlü, E. (2014). İşletmelerde Stratejik Yönetim, 2.b., Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Olson, E.M., Slater, S.F. ve Hult, G.T.M. (2005). “The Performance Implications of Fit Among Business Strategy,Marketing Organization Structure and Strategic Behavior”, Journal of Marketing, Vol. 69, July, ss.49-65.
  • Ortega, E.M.P., Azorin, J.F.M. ve Corte´s, E.C. (2010). “Competitive Strategy, Structure and Firm Performance”, Management Decision, Vol. 48, No. 8, ss.1282-1303.
  • Öğüt, A. (2001). Bilgi Çağında Yönetim, Ankara: Nobel Yayınları.
  • Özdemirci, A. (2011). Stratejik Liderlik ve Örgütsel Uyumlama, 1.b, İstanbul: Beta Basım Yayım, Temmuz.
  • Özdevecioğlu, M. (2002). “Krizin İşletmelerin Yönetsel ve Örgütsel Yapısı Üzerindeki Olumsuz Etkileri ve Kayseri Sanayi İşletmelerinde Yapılan Bir Araştırma”, Erciyes Üniv. İİBF Dergisi, 19, ss. 93–114.
  • Parthasarthy, R.S. ve Sethi, P. (1992). “The Impact Of Flexible Automation On Business Strategy And Organizational Structure”, Academy oí Management Review, Vol. 17, No. 1, ss.86-111.
  • Payne, G.T. (2001). Strategy And Structure Configurations: An Examination Of Fit And Performance, Business Administration, Texas Tech University, Doctor of Philosophy, August.
  • Pearce, A.J. ve Robinson, R.B. (2015). Stratejik Yönetim Geliştirme, Uygulama ve Kontrol, 12.b., Çeviri Editörü: Prof.Dr. Mehmet BARCA, Ankara: Nobel Yayın, Haziran.
  • Peker, Ö. (1995). Yönetimi Geliştirmenin Sürekliliği, Türkiye ve Orta Doğu Amme İdaresi Enstitüsü Yayınları No: 258, Ankara.
  • Pınar, A.H. (2013). “Hiper Rekabet Ortamlarına Organizasyonel Uyum İçin Geleneksel Organizasyon Yapılarından Takım Bazlı Organizasyon Yapılarına Dönüşüm”, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, C. 22, S.1, ss.351-370.
  • Porter, M. (2013). HBR’S 10 MUST READS, “On Strategy”, Strateji, Çev. Melis İnan, Harvard Business Review Press, İstanbul: Optimist Yayın No: 341.
  • Powell, T.C. (1992). Organizational Alignment as Competitive Advantage, Strategic Management Journal, Vol. 13, pp.119-134.
  • Radomska, J. (2014). “Model of Successful Strategy Execution: Revising The Concept”, Problems of Management in The 21. Century, Vol. 9, No. 3, ss.213-222.
  • Rajaratnam, D. ve Chonko, L.B. (1995). “The Effect Of Business Strategy Type On Marketing Organization Design, Product-Market Growth Strategy, Relative Marketing Effort, And Organization Performance”, Journal of Marketing Theory and Practice, Vol. 3, No. 3, Summer, pp. 60-75.
  • Ramaswami, S.N., Flynn, E.J. ve Nilakanta, S. (1993). “Performance İmplications Of Congruence Between Product Market Strategy And Marketing Structure: An Exploratory İnvestigation”, Journal Of Strategic Marketing, Vol. 1, ss.71-92.
  • Robbins, S.P. (1991). Organizational Behavior, 5th Edition, New Jersey: Prentice Hall International Editions.
  • Shichun, X., Cavusgil, S.T. ve White, J.C. (2006). “The Impact of Strategic Fit Among Strategy, Structure, and Processes on Multinational Corporation Performance: A Multimethod Assessment”, Joumal of International Marketing, American Marketing Association, Vol. 14, No. 2, ss.1-31.
  • Unutkan, A.G. (1995). İşletmelerin Yönetimi ve Örgüt Kültürü, İstanbul: Türkmen Kitabevi.
  • Ülgen, H. ve Mirze, S.K. (2013). İşletmelerde Stratejik Yönetim, 7.b., İstanbul: Beta Basım Yayım.
  • Ünal, M. (2012). Stratejik Yönetim ve Liderlik, 1.b., İstanbul: Beta Basım Yayım.
  • Teare, R.E., Costa, J. ve Eccles, G. (1998). “Relating Strategy, Structure and Performance”, Journal of Workplace Learning, Vol. 10, No. 2, ss.58-75.
  • Thompson, A. A. ve Strickland, A.J. (1993). Strategic Management Concepts & Cases, 7. b, New York, Irwin.
  • Toffler, A. (1981). Şok - Gelecek Korkusu, 3.b., Çev. A.Selami Sargut, İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi.
  • Tosi, H.L., (2009). Theories Of Organization, California: Sage Publications.
  • Turunç, Ö. (2013). “Stratejik Yönetim Örgütsel Performansı Nasıl Etkiler? Kişi-Örgüt Uyumunun Düzenleyici Rolü”, Dumlupınar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi İşletme Bölümü, 21.Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi Bildiriler Kitabı, 1.b., Nobel Akademi, Kütahya, Mayıs, ss.323-331.
  • Wasserman, N. (2008). “Revisiting the Strategy, Structure, and Performance Paradigm: The Case of Venture Capital”, Organization Science, Vol. 19, No. 2, March-April, pp. 241-259.
  • West, G.P. ve Bamford, C.E. (2010). Strategy: Sustainable Advantage and Performance, International Edition, Canada: South-Western, Cengage Learning.
  • Wolf, J. ve Egelhoff, W.G. (2001). “Strategy and Structure: Extending The Theory And Integrating The Research On National And İnternational Firms”, Schmalenbach Business Review, Vol. 53, April, pp. 117-139.
  • Xu, S., Çavuşgil S.T. ve White, J.C. (2006). “The Impact of Strategic Fit Among Strategy, Structure and Processes on Multinational Corporation Performance: A Multimethod Assesment”, Journal of International Marketing, Vol. 14, No. 2, pp.1-31.
  • Yeniçeri, Ö. ve İnce, M. (2005). Bilgi Yönetim Stratejileri ve Girişimcilik, 1.b., İstanbul: IQ Yayınları.
  • https://www.b2b.migros.com.tr/account/login?returnurl=% 2f, (Erişim Tarihi: 12.04.2017)
  • http://www.bagimsizhavacilar.com/pegasus-havayollarinda- organizasyon-yapisinda-degisiklikler/ (Erişim Tarihi: 12.04.2017)
  • http://www.capital.com.tr/yonetim/liderlik/buyukler-degil- hizlilar-uzun-yasiyor-haberdetay- 2851, (Erişim Tarihi: 22.04.2017)
  • http://www.capital.com.tr/is-dunyasi/sirketler-ve-yoneticiler/ organizasyonda-dinamik-donem-haberdetay- 10128, (Erişim Tarihi: 12.04.2017)
  • http://www.capital.com.tr/yonetim/liderlik/-16-efsane- stratejilerin-en-iyisi-haberdetay-7180, (Erişim Tarihi: 12.04.2017)
  • http://www.capital.com.tr/is-dunyasi/sirketler-ve-yoneticiler/ migrosun-yeni-plani-haberdetay-21980?sayfa=3, (Erişim Tarihi: 18.04.2017)
  • http://www.capital.com.tr/is-dunyasi/sirketler-ve-yoneticiler/ migrosun-yeni-plani-haberdetay-21980?sayfa=4, (Erişim Tarihi: 18.04.2017)
  • https://www.hakanokay.com/mavi-okyanus/ (Erişim Tarihi: 16.12.2017)
  • http://www.kobirate.com.tr/content/customers/report/ pegasus_kyu_drc_rapor_26082016.pdf, (Erişim Tarihi: 12.04.2017)
  • http://www.mentoro.net/tr-tr/portfolio/koc-grubunda- 28-yil-ve-basarilar-ile-dolu-bir-kariyer-omer-bozer/ (Erişim Tarihi: 12.04.2017)
  • https://www.migroskurumsal.com/userfiles/file/faaliyet_ raporu/Migros_Ticaret_2011_Yili_Faaliyet_Raporu. pdf, s.25. (Erişim Tarihi: 15.05.2017)
  • https://www.migroskurumsal.com/userfiles/file/faaliyet_ raporu/MIGROS_2013.pdf, (Erişim Tarihi: 12.04.2017)
  • https://www.migroskurumsal.com/Icerik.aspx?IcerikID= 43, (Erişim Tarihi: 12.04.2017)
  • https://www.migroskurumsal.com/SicakHaberler.aspx?IcerikID= 44#Haber326, (Erişim Tarihi: 01.04.2017)
  • http://www.pegasusyatirimciiliskileri.com/hakkimizda/ urun-is-modeli.aspx, (Erişim Tarihi: 14.05.2017)
  • https://www.pwc.com/gx/en/ceo-survey/pdf/pwc_11th_ annual_global_ceo_survey_e.pdf (Erişim Tarihi: 21.04.2017)
  • http://www.retailturkiye.com/bulent-dal/buyuk-veri-buyuk- dert-buyuk-kazanc, (Erişim Tarihi: 22.04.2017)
  • http://www.tdk.gov.tr. http://www.tdk.gov.tr/index. php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK. GTS.58e68f9137fa71.71476195, (Erişim Tarihi: 01.04.2017)
  • https://www.tr.wikipedia.org/wiki/%C4%B0karus, (Erişim Tarihi: 01.04.2017)
  • http://www.turizmguncel.com/haber/iste-pegasus’un-kisa- zamanda-sagladigi-buyume-basarisinin-sirri-h20591. html, (Erişim Tarihi: 12.04.2017)
There are 103 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Authors

İsmail Efil This is me

Murat Çubukçu This is me

Publication Date May 9, 2018

Cite

APA Efil, İ., & Çubukçu, M. (n.d.). ÖRGÜTLERDE STRATEJİ-YAPI UYUMU VE UYGULAMADAN ÖRNEKLER. ISGUC The Journal of Industrial Relations and Human Resources101-128. https://doi.org/10.4026/isguc.422372
AMA Efil İ, Çubukçu M. ÖRGÜTLERDE STRATEJİ-YAPI UYUMU VE UYGULAMADAN ÖRNEKLER. isguc.:101-128. doi:10.4026/isguc.422372
Chicago Efil, İsmail, and Murat Çubukçu. “ÖRGÜTLERDE STRATEJİ-YAPI UYUMU VE UYGULAMADAN ÖRNEKLER”. ISGUC The Journal of Industrial Relations and Human Resourcesn.d., 101-28. https://doi.org/10.4026/isguc.422372.
EndNote Efil İ, Çubukçu M ÖRGÜTLERDE STRATEJİ-YAPI UYUMU VE UYGULAMADAN ÖRNEKLER. ISGUC The Journal of Industrial Relations and Human Resources 101–128.
IEEE İ. Efil and M. Çubukçu, “ÖRGÜTLERDE STRATEJİ-YAPI UYUMU VE UYGULAMADAN ÖRNEKLER”, isguc, pp. 101–128, doi: 10.4026/isguc.422372.
ISNAD Efil, İsmail - Çubukçu, Murat. “ÖRGÜTLERDE STRATEJİ-YAPI UYUMU VE UYGULAMADAN ÖRNEKLER”. ISGUC The Journal of Industrial Relations and Human Resources. n.d. 101-128. https://doi.org/10.4026/isguc.422372.
JAMA Efil İ, Çubukçu M. ÖRGÜTLERDE STRATEJİ-YAPI UYUMU VE UYGULAMADAN ÖRNEKLER. isguc.;:101–128.
MLA Efil, İsmail and Murat Çubukçu. “ÖRGÜTLERDE STRATEJİ-YAPI UYUMU VE UYGULAMADAN ÖRNEKLER”. ISGUC The Journal of Industrial Relations and Human Resources, pp. 101-28, doi:10.4026/isguc.422372.
Vancouver Efil İ, Çubukçu M. ÖRGÜTLERDE STRATEJİ-YAPI UYUMU VE UYGULAMADAN ÖRNEKLER. isguc. :101-28.