Psikolojik Sağlamlığın, Tükenmişlik, İş Tatmini ve Örgütsel Bağlılığa Etkisi: Suriyeli Göçmenlerin Türkçe Öğretmenleri Üzerinde Bir Uygulama
95 - 110, 10.05.2019
Mehmet Fatih Karacabey
Kıvanç Bozkuş
Abstract
Bu araştırmanın amacı, psikolojik sağlamlıkları yüksek olan öğretmenlerin daha az tükenmişlik yaşamaları sonucu iş tatminlerinin ve örgütsel bağlılıklarının yüksek olup olmayacağını belirlemektir. Urfa ilindeki Suriyeli göçmenlere, 2017 yılının bahar döneminde Türkçe öğreten 430 öğretmenden elde edilen veriler analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda öğretmenlerin psikolojik sağlamlıklarının yüksek olduğu, tükenmişlik yaşamadıkları, işlerinden tatmin oldukları ve örgütlerine bağlılıklarının yüksek olduğu belirlenmiştir. Psikolojik sağlamlığın, iş tatmini ve örgütsel bağlılıkla olan ilişkilerinin çok zayıf olduğu, tükenmişliğin iş tatmini, psikolojik sağlamlık ve örgütsel bağlılıkla olan ilişkilerinin ters yönlü ve zayıf olduğu, örgütsel bağlılıkla iş tatmini arasında ise zayıf bir ilişkinin var olduğu belirlenmiştir. Psikolojik sağlamlığın tükenmişliği ters yönlü ve orta düzeyde, tükenmişliğin iş tatminini ters yönlü ve orta düzeyde, iş tatmininin ise örgütsel bağlılığı yüksek düzeyde etkilediği belirlenmiştir. Sonuç olarak psikolojik sağlamlığın tükenmişliği azaltabileceği, düşük tükenmişliğin iş tatminini artırabileceği ve yüksek iş tatmininin örgütsel bağlılığı artırabileceği belirlenmiştir.
References
- Agho, A. O., Price, J. L., & Mueller, C. W. (1992). Discriminant
validity of measures of job satisfaction, positive
affectivity and negative affectivity. Journal of Occupational
and Organizational Psychology, 65(3), 185-195.
Aktay, D. D. (2010). İş tatmini ve örgütsel bağlılık arasındaki
ilişki ve askeri hastanede bir uygulama (Yayınlanmamış
Yüksek Lisans Tezi), İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler
Enstitüsü, İstanbul.
Azeem, S. M. (2010). Personality hardiness, job involvement
and job burnout among teachers. International
Journal of Vocational and Technical Education, 2(3), 36-
40.
Balay, R. (2000). Yönetici ve öğretmenlerde örgütsel bağlılık.
Ankara: Nobel Yayıncılık.
Batan, N., & Ayten, A. (2015). Dini başa çıkma, psikolojik
dayanıklılık ve yaşam doyumu ilişkisi üzerine bir
araştırma. Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi,
15(3), 67-92.
Bayram, L. (2005). Yönetimde yeni bir paradigma: Örgütsel
bağlılık. Sayıştay Dergisi, 1(59).
Becker, H. S. (1960). Notes on the concept of commitment.
The American Journal of Sociology, 66(1), 32-40.
Biçkes, D. M., Yılmaz, C., Demirtaş, Ö., & Uğur, A.
(2014). Duygusal emek ile iş tatmini arasındaki ilişkide
psikolojik sermayenin aracılık rolü: Bir alan çalışması.
Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi,
9(2), 97-121.
Bishay, A. (1996). Teacher motivation and job satisfaction:
A study employing the experience sampling method.
Journal of Undergraduate Sciences, 3, 147-154.
Bobek, B. L. (2002). Teacher resiliency: A key to career longevity.
The Clearing House, 75(4), 202-205.
Boyacı, A., Karacabey, M. F., & Bozkuş, K. (2018). Okul
yöneticilerinin liderliğinin öğretmenlerin iş doyumuna
etkisinde örgütsel güvenin rolü. 13. Uluslararası Eğitim
Yönetimi Kongresi, Cumhuriyet Üniversitesi, Sivas,
Özet bildiri.
Bozkuş, K. (2017). Öğretmenlerin yaşadığı tükenmişliğin
düzeyi. 12. Uluslararası Eğitim Yönetimi Kongresi,
Başkent Üniversitesi, Ankara, Özet bildiri.
Caprara, G. V., Barbaranelli, C., Steca, P., & Malone, P. S.
(2006). Teachers’ self-efficacy beliefs as determinants
of job satisfaction and students’ academic achievement:
a study at the school level. Journal of School Psychology,
44, 473-490.
Chang, M. (2009). An appraisal perspective of teacher
burnout: Examining the emotional work of teachers.
Educational Psychology Review, 21, 193-218.
Chen, H. F., & Chen, Y. C. (2008). The impact of work
redesign and psychological empowerment on organizational
commitment in a changing environment: An
example from Taiwan’s state-owned enterprises. Public
Personnel Management, 37(3), 279-30.
Cherniss, C. (1980). Staff burnout: Job stress in the human
services. Thousand Oaks: Sage.
Chiang, T., & Wang, J. (2008). Workplace learning, job
satisfaction and organizational commitment in small to
midsize companies in Taiwan. Academy of Human Resource
Development International Research Conference,
Panama City, USA.
Chitra, T., & Karunanidhi, S. (2013). Influence of occupational
stress, resilience and job satisfaction on psychological
well-being of policewomen. Indian, Journal of
Health and Well-being, 4(4), 724-730.
Collins, M. A. (1996). The relationship of work stress hardiness
and burnout among full-time hospital staff nurses.
Journal of Nursing Staff Development,12(2), 81-85.
Coutu, D. L. (2002). How resilience works. Harvard Business
Review, 80(5), 46-56.
Çalışkan, Z. (2005). İş tatmini: Malatya sağlık kuruluşları
üzerine bir uygulama. Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları,
9-18.
Çam, O. (1992). Tükenmişlik envanterinin geçerlik ve güvenilirliğinin
araştırılması. 7. Ulusal Psikoloji Kongresi
Bilimsel Çalışmaları, Hacettepe Üniversitesi, Ankara,
155-160.
Çelik-Keleş, H. N. (2006). İş tatminin örgütsel bağlılık üzerindeki
etkisine ilişkin ilaç üretim ve dağıtım firmalarında
yapılan bir araştırma (Yayınlanmamış Doktora
Tezi), Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü,
Konya.
Çelikkaleli, Ö. (2001). Yetişkin eğitimcisi öğretmenlerin
tükenmişlik ve mesleki yetkinliklerinin incelenmesi.
Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Dergisi, 4, 38-53.
Çetin, F., & Basım, N. (2011). Yetişkinler için psikolojik
dayanıklılık ölçeğinin güvenilirlik ve geçerlilik çalışması.
Türk Psikiyatri Dergisi, 22(2), 104-14.
Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. & Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal
bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LISREL
uygulamaları (3. b). Ankara: Pegem.
Dağdeviren, E. G. (2007). İş tatmini ve örgütsel bağlılık sigorta
şirketleri üzerine bir uygulama (Yayınlanmamış
Yüksek Lisans Tezi), Atılım Üniversitesi Sosyal Bilimler
Enstitüsü, Ankara.
Day, C., & Gu, Q. (2009). Teacher emotions: Well being
and effectiveness. İçinde P. A. Z. Schutz, M. (Ed.),
Advances in teacher emotion research (pp. 15-32). New
York: Springer.
Dinçerol, C. (2013). Tükenmişlik sendromunun mesleki
tükenmişlik ve iş tükenmişliği açısından incelenmesi:
Öğretmenler üzerinde bir uygulama (Yayınlanmamış
Yüksek Lisans Tezi), Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri
Enstitüsü, Ankara.
Doğaç, A. (2017). Örgütsel sinizm ile örgütsel bağlılık ilişkisi:
Van ili konaklama işletmeleri örneği (Yayınlanmamış
Yüksek Lisans Tezi), Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal
Bilimler Enstitüsü, Van.
Doğan, T. (2015). Kısa Psikolojik Sağlamlık Ölçeği’nin
Türkçe uyarlaması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması.
The Journal of Happiness & Well-Being, 3(1), 93-102.
Durna, U., & Eren, V. (2005). Üç bağlılık unsuru ekseninde
örgütsel bağlılık. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 6(2),
210-219.
Erdoğan, E., & Erdem, R. (2017). Hemşirelerin bireysel
sosyal sorumluluk düzeyleri ile yaşam doyumunun
demografik değişkenlere göre araştırılması. Süleyman
Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,
298-312.
Erkuş, A., & Fındıklı, M. A. (2013). Psikolojik sermayenin
iş tatmini, iş performansı ve işten ayrılma niyeti üzerindeki
etkisine yönelik bir araştırma. İstanbul Üniversitesi
İşletme Fakültesi Dergisi, 42(2), 302-318.
Ertürk, E., & Keçecioğlu, T. (2012). Çalışanların iş doyumları
ile mesleki tükenmişlik düzeyleri arasındaki
ilişkiler: Öğretmeler üzerine örnek bir uygulama. Ege
Akademik Bakış, 1(1), 41-54.
Fleet, A., Kitson, R., Cassady, B., & Hughes, R. (2007).
University-qualified indigenous early childhood teachers:
Voices of resilience. Australian Journal of Early
Childhood, 32(3), 17-25.
Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How
to design and evaluate research in education (8. ed.). New
York: McGraw-Hill.
Freudenberger, H. J. (1974). Staff burnout. Journal of Social
Issues, 30, 159-165.
Friborg, O., Hjemdal, O., Rosenvinge, J. H., & Martinussen,
M. A. (2003). New rating scale for adult resilience:
What are the central protective resources behind
healthy adjustment? International Journal of Methods in
Psychiatric Research, 12, 65-76.
Gençay, Ö. A. (2007). Beden eğitimi öğretmenlerinin iş
doyumu ve mesleki tükenmişliklerinin bazı değişkenler
açısından incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi,
15(2), 765-780.
Gizir, C. A. (2007). Psikolojik sağlamlık, risk faktörleri ve
koruyucu faktörler üzerine bir derleme çalışması. Türk
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 28, 113-128.
Günbayı, İ. (2001). İlköğretim okulu öğretmenlerinin iş
doyumu. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 1(2),
93-112.
Güner, A, R. (2007). Sağlık hizmetlerinde örgütsel bağlılık,
işe bağlılık ve iş tatmini arasındaki ilişkilerin modellenmesi
(Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Akdeniz
Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Antalya.
Güneş, İ., Bayraktaroğlu, S., & Özen, K. R. (2009). Çalışanların
örgütsel bağlılık ve tükenmişlik düzeyleri arasındaki
ilişki: Bir devlet üniversitesi örneği. Süleyman
Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi
Dergisi, 14(3), 481-497.
Hoşoğlu, R., Kodaz, A. F., Bingöl, T. Y., & Batık, M. V.
(2018). Öğretmen adaylarında psikolojik sağlamlık.
OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi,
8(14), 217-239.
Howard, S., & Johnson, B. (2004). Resilient teachers: Resisting
stress and burnout. Social Psychology of Education,
7(4), 399-420.
Hu, L. T., & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit
indexes in covariance structure analysis: Conventional
criteria versus new alternatives. Structural equation
modeling: a multidisciplinary journal, 6(1), 1-55.
Izgar, H., & Irmak, M. (2015). Matematik öğretmenlerinin
yılmazlık düzeyleri üzerine bir inceleme. Bayburt Eğitim
Fakültesi Dergisi, 10(2), 446-459.
Judge, T. A., Thoresen, C. J., Bono, J. E., & Patton, G. K.
(2001). The job satisfaction–job performance relationship:
A qualitative and quantitative review. Psychological
bulletin, 127(3), 376.
Kaçmaz, N. (2005). Tükenmişlik (burnout) sendromu. İstanbul
Üniversitesi İstanbul Tıp Fakültesi Dergisi, 68(1),
29-32.
Karaalioğlu, Z. (2015). Tükenmişliğin iş tatmini üzerine etkisi
(Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul Ticaret
Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
Karaköse, T., & Kocabaş, İ. (2006). Özel ve devlet okullarında
öğretmenlerin beklentilerinin iş doyumu ve
motivasyon üzerine etkileri. Eğitimde Kuram ve Uygulama,
2(1), 3-14.
Karasoy, H. A. (2011). Örgütsel bağlılık. İçinde A. Bedük
(Editör), Örgüt Psikolojisi, Yeni Yaklaşımlar, Güncel Konular.
Konya: Atlas Akademi.
Karataş, S., & Güleş, H. (2010). İlköğretim okulu öğretmenlerinin
iş tatmini ile örgütsel bağlılığı arasındaki
ilişki. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(2),
74-89.
Kervancı, F. (2013). Tükenmişlik sendromunun örgütsel bağlılık
ve işten ayrılma niyetine etkisini belirlemeye yönelik
bir araştırma (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi),
Niğde Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Niğde.
Kılınç, T. D. (2013). Sınıf öğretmenlerinin okul müdürlerinin
dönüşümcü ve etkileşimci liderlik stilleri ve kendi
örgütsel bağlılıklarını algılamaları ile okul müdürlerinin
sınıf öğretmenlerinin örgütsel bağlılıklarını algılamaları
arasındaki ilişki: Mersin ili Tarsus ilçesi örneği (Yayımlanmamış
Yüksek Lisans Tezi), Çağ Üniversitesi Sosyal
Bilimler Enstitüsü, Mersin.
Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural
equation modeling. New York: The Guilford Press.
Koçak, R. (2009). Okul yöneticilerinin mesleki tükenmişlik
düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi.
Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(1),
65-83.
Lee, J. I. (2010) The effects of self-efficacy, educational
organization characteristics and teachers’ professional
development on teacher burnout. The Journal of Educational
Administration, 28, 57-82.
Lumanlan, P. T. (2013). Exhaustion, disengagement, resilience
and job satisfaction of nurse-educators. The International
Journal of Social Sciences, 11(1), 23-28.
Luthans, F. (2002). Positive organizational behavior: Developing
and managing psychological strengths. Academy
of Management Executive, 16(1),57-72.
Luthans, K. W., & Jensen, S. M. (2005). The linkage between
psychological capital and commitment to organizational
mission. Journal of Nursing Administration,
35(6), 304-310.
Luthans, F., Avolio, B. J., Avey, J. B., & Norman, S. M.
(2007). Positive psychological capital: Measurement
and relationship with performance and satisfaction.
Personnel Psychology, 60(3), 541-572.
Luthar, S. S. (1991). Vulnerability and resilience: A study of
high risk adolescents. Child Development, 62 (3), 600-
616.
Luthar, S. S., & Cicchetti, D. (2000). The construct of resilience:
Implications for interventions and social policies.
Development and Psychopathology, 12, 857-885.
Maddi, S. R. (1987). Hardiness training at Illinois Bell
Telephone. Health Promotion Evaluation, 101-116.
Mak, B. L., & Sockel, H. (2001). A confirmatory factor
analysis of IS employee motivation and satisfaction. Information
& Management, 38, 265-276.
Mansfield, C. F., Beltman, S., Price, A., & McConney, A.
(2012). Don’t sweat the small stuff: Understanding
teacher resilience at the chalkface. Teaching and Teacher
Education, 28 (3), 357-367.
Mark, C., Pierce, B., & Molloy, G. N. (1990). Psychological
and biographical differences between secondary school
teachers experiencing low and high levels of burnout.
British Journal of Educational Psychology, 60, 37-51.
Maslach, C. (2003). Burnout: The cost of caring. Los Altos:
Malor Books.
Masten, A. S., Best, K. M., & Garmezy, N. (1990). Resilience
and development: Contributions from the study
of children who overcome adversity. Development and
Psychopathology, 2, 425-444.
Masten, A. S. (2001). Ordinary magic: Resilience processes
in development. American Psychologist, 56, 227-238.
Masten, A. S., & Reed, M. J. (2002). Resilience in development.
Handbook of Positive Psychology, 74-88.
Meşe, G. (2007). Endüstri ve örgüt psikolojisinde örgütsel
bağlılığın anlamı. İstanbul: Beta Yayınevi.
Meydan, C. H., Basım, H. N., & Çetin, F. (2011). Örgütsel
adalet algısı ve örgütsel bağlılığın tükenmişlik üzerine
etkisi: Türk kamu sektöründe bir araştırma. Bilig, 57,
175-200.
Meyer, J. P., Allen, N. J., & Smith, C. A. (1993). Commitment
to organizations and occupations: Extension and
test of a three-component conceptualization. Journal of
Applied Psychology, 78(4), 538-551.
Ololube, N. P. (2006). Teachers job satisfaction and motivation
for school effectiveness: An assessment. Essays in
Education (EIE), 18, 1-19.
Örücü, E. (2005). Konaklama işletmelerinde iş gören tatminini
etkileyen faktörler. Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar
Dergisi, 145-146.
Özdemir, F. (2006). Örgütsel iklimin iş tatmin düzeyine
etkisi tekstil sektöründe bir araştırma (Yayınlanmamış
Yüksek Lisans Tezi), Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler
Enstitüsü, Adana.
Öztürk, A., & Özdemir, F. (2003). İşletmelerde personel
güçlendirmeye dayalı iş doyumunun artırılması. Atatürk
Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 17(1-
2), 189-202.
Özyurt, A., Hayran, O., & Sur, H. (2006). Predictors of
burnout and job satisfaction among Turkish physicians.
Journal of the Association of Physicians, 99(3),
161-169.
Piko, B. (2006). Burnout, role conflict, job satisfaction and
psychological health among Hungarian health care
staff: A questionnaire survey. International Journal of
Nursing Studies, 43, 311-318.
Pines, A. M. (2005). The burnout measure, short version.
International Journal of Stress Management, 12(1), 78-
88.
Prince-Embury, S. (2013). Translating resilience theory for
assessment and application with children, adolescents,and adults: Conceptual issues. New York: Springer Science+
Business Media.
Rani, R., & Midha, P. (2014). Does resilience enhance life
satisfaction among teenagers? Journal of Humanities
and Social Science, 19(6),16-19.
Rowden, R. W. (2002). Learning and job satisfaction. Academy
of Human Resource Development Conference,
Honolulu, Hawaii, USA.
Savaş, A. C., Bozgeyik, Y., & Eser, İ. (2014). A study on the
relationship between teacher self efficacy and burnout.
European Journal of Educational Research, 3(4), 159-
166.
Serin, M. K., & Buluç, B. (2012). İlköğretim okul müdürlerinin
öğretim liderliği davranışları ile öğretmenlerin
örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada
Eğitim Yönetimi, 3(3), 435-459.
Sevimli, F., & İşcan, Ö., F. (2005). Bireysel ve iş ortamına
ait etkenler açısından iş tatmini. Ege Akademik Bakış,
5(1), 55-64.
Sezgin, F. (2010). Öğretmenlerin örgütsel bağlılığının
bir yordayıcısı olarak okul kültürü. Eğitim ve Bilim,
35(156), 142-159.
Sharplin, E., O’Neill, M., & Chapman, A. (2011). Coping
strategies for adaptation to new teacher appointments:
Intervention for retention. Teaching and Teacher Education,
27(1), 136-146.
Sinclair, C. (2008). Attracting, training, and retaining high
quality teachers: The effect of initial teacher education
in enhancing student teacher motivation, achievement,
and retention. İçinde D. M. McInerney & A. D. Liem
(Eds.), Teaching and learning: International best practice
(pp. 133-167). Charlotte, NC: Information Age Publishing.
Smith, B. W., Dalen, J., Wiggins, K., Tooley, E., Christopher,
P., & Jennifer Bernard, J. (2008). The brief resilience
scale: Assessing the ability to bounce back. International
Journal of Behavioral Medicine, 15, 194-200.
Smith, J. F., & Smith, H. L. (2015). Savoring, resilience,
and psychological well-being in older adults. Aging &
Mental Health, 19(3), 192-200.
Sumsion, J. (2004). Early childhood teachers’ constructions
of their resilience and thriving: A continuing investigation.
International Journal of Early Years Education,
12(3), 275-290.
Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate
statistics (6. ed.). Upper Saddle River: Pearson.
Taşdan, M., & Tiryaki, E. (2010). Özel ve devlet ilköğretim
okulu öğretmenlerinin iş doyumu düzeylerinin
karşılaştırılması. Eğitim ve Bilim, 33(147), 54-70.
Top, M., Tarcan, M., Tekingündüz, S., & Hikmet, N.
(2013). An analysis of relationships among transformational
leadership, job satisfaction, organizational
commitment and organizational trust in two Turkish
hospitals. The International journal of health planning
and management, 28(3), e217-e241.
Tugade, M. M., & Fredrickson, B. L. (2004). Resilient individuals
use positive emotions to bounce back from
negative emotional experiences. Journal of Personality
and Social Psychology, 86, 320-333.
Turunç, Ö., & Çelik, M. (2010). Çalışanların algıladıkları
örgütsel destek ve iş stresinin örgütsel özdeşleşme ve iş
performansına etkisi. Yönetim ve Ekonomi, 17(2), 183-
206.
Tümkaya, S., Çam, S., & Çavuşoğlu, İ. (2009). Tükenmişlik
ölçeği kısa versiyonu’nun Türkçe’ye uyarlama,
geçerlik ve güvenirlik çalışması. Çukurova Üniversitesi
Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(1), 387-398.
Tümlü, G. Ü., & Recepoğlu E. (2013). Üniversite akademik
personelinin psikolojik dayanıklılık ve yaşam doyumu
arasındaki ilişki. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi,
3(3), 205-213.
Türkoğlu, H. (2011). İş tatmini, örgütsel bağlılık ilişkisi ve
bir uygulama (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi),
Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
Ulucan, H., Adiloğulları, İ., & Ünver, D. (2014). Examination
of the relationship between occupational burnout
and job satisfaction of professional football player.
Journal of Physical Education and Sport Sciences, 8(1),
93-103.
Wasti, S. A. (2003). Organizational commitment, turnover
intentions and the influence of cultural values. Journal
of Occupational and Organizational Psychology, 76,
303-321.
Yalçın, S. (2013). İlköğretim okulu öğretmenlerinin mesleki
tükenmişlik düzeyleri ile stres, psikolojik dayanıklılık ve
akademik iyimserlik arasındaki ilişki (Yayınlanmamış
Yüksek Lisans Tezi), Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri
Enstitüsü, Ankara.
Yelboğa, A. (2006). Kişilik özellikleri ve iş performansı arasındaki
ilişkinin incelenmesi. İş, Güç Endüstri İlişkileri
ve İnsan Kaynakları Dergisi, 8(2),196-217.
Yılmaz, K. (2012). İlköğretim okulu öğretmenlerinin iş
doyumu düzeyleri ile örgütsel vatandaşlık davranışları
arasındaki ilişki. Anadolu Journal of Educational Sciences
International, 2(2), 1-14.
Yost, D. S. (2006). Reflection and self-efficacy: Enhancing
the retention of qualified teachers from a teacher education
perspective. Teacher Education Quarterly, 33(4),
59.
Youssef, C. M., & Luthans, F. (2007). Positive organizational
behavior in the workplace. Journal of Management,
33(5), 774-800.
Youngblom, R., Houlihan, D., & Nolan, J. (2014). An
assessment of resiliency and life satisfaction in high
school-aged students in Belize. International Journal of
Psychological Studies, 6(4), 115-122.
95 - 110, 10.05.2019
Mehmet Fatih Karacabey
Kıvanç Bozkuş
References
- Agho, A. O., Price, J. L., & Mueller, C. W. (1992). Discriminant
validity of measures of job satisfaction, positive
affectivity and negative affectivity. Journal of Occupational
and Organizational Psychology, 65(3), 185-195.
Aktay, D. D. (2010). İş tatmini ve örgütsel bağlılık arasındaki
ilişki ve askeri hastanede bir uygulama (Yayınlanmamış
Yüksek Lisans Tezi), İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler
Enstitüsü, İstanbul.
Azeem, S. M. (2010). Personality hardiness, job involvement
and job burnout among teachers. International
Journal of Vocational and Technical Education, 2(3), 36-
40.
Balay, R. (2000). Yönetici ve öğretmenlerde örgütsel bağlılık.
Ankara: Nobel Yayıncılık.
Batan, N., & Ayten, A. (2015). Dini başa çıkma, psikolojik
dayanıklılık ve yaşam doyumu ilişkisi üzerine bir
araştırma. Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi,
15(3), 67-92.
Bayram, L. (2005). Yönetimde yeni bir paradigma: Örgütsel
bağlılık. Sayıştay Dergisi, 1(59).
Becker, H. S. (1960). Notes on the concept of commitment.
The American Journal of Sociology, 66(1), 32-40.
Biçkes, D. M., Yılmaz, C., Demirtaş, Ö., & Uğur, A.
(2014). Duygusal emek ile iş tatmini arasındaki ilişkide
psikolojik sermayenin aracılık rolü: Bir alan çalışması.
Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi,
9(2), 97-121.
Bishay, A. (1996). Teacher motivation and job satisfaction:
A study employing the experience sampling method.
Journal of Undergraduate Sciences, 3, 147-154.
Bobek, B. L. (2002). Teacher resiliency: A key to career longevity.
The Clearing House, 75(4), 202-205.
Boyacı, A., Karacabey, M. F., & Bozkuş, K. (2018). Okul
yöneticilerinin liderliğinin öğretmenlerin iş doyumuna
etkisinde örgütsel güvenin rolü. 13. Uluslararası Eğitim
Yönetimi Kongresi, Cumhuriyet Üniversitesi, Sivas,
Özet bildiri.
Bozkuş, K. (2017). Öğretmenlerin yaşadığı tükenmişliğin
düzeyi. 12. Uluslararası Eğitim Yönetimi Kongresi,
Başkent Üniversitesi, Ankara, Özet bildiri.
Caprara, G. V., Barbaranelli, C., Steca, P., & Malone, P. S.
(2006). Teachers’ self-efficacy beliefs as determinants
of job satisfaction and students’ academic achievement:
a study at the school level. Journal of School Psychology,
44, 473-490.
Chang, M. (2009). An appraisal perspective of teacher
burnout: Examining the emotional work of teachers.
Educational Psychology Review, 21, 193-218.
Chen, H. F., & Chen, Y. C. (2008). The impact of work
redesign and psychological empowerment on organizational
commitment in a changing environment: An
example from Taiwan’s state-owned enterprises. Public
Personnel Management, 37(3), 279-30.
Cherniss, C. (1980). Staff burnout: Job stress in the human
services. Thousand Oaks: Sage.
Chiang, T., & Wang, J. (2008). Workplace learning, job
satisfaction and organizational commitment in small to
midsize companies in Taiwan. Academy of Human Resource
Development International Research Conference,
Panama City, USA.
Chitra, T., & Karunanidhi, S. (2013). Influence of occupational
stress, resilience and job satisfaction on psychological
well-being of policewomen. Indian, Journal of
Health and Well-being, 4(4), 724-730.
Collins, M. A. (1996). The relationship of work stress hardiness
and burnout among full-time hospital staff nurses.
Journal of Nursing Staff Development,12(2), 81-85.
Coutu, D. L. (2002). How resilience works. Harvard Business
Review, 80(5), 46-56.
Çalışkan, Z. (2005). İş tatmini: Malatya sağlık kuruluşları
üzerine bir uygulama. Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları,
9-18.
Çam, O. (1992). Tükenmişlik envanterinin geçerlik ve güvenilirliğinin
araştırılması. 7. Ulusal Psikoloji Kongresi
Bilimsel Çalışmaları, Hacettepe Üniversitesi, Ankara,
155-160.
Çelik-Keleş, H. N. (2006). İş tatminin örgütsel bağlılık üzerindeki
etkisine ilişkin ilaç üretim ve dağıtım firmalarında
yapılan bir araştırma (Yayınlanmamış Doktora
Tezi), Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü,
Konya.
Çelikkaleli, Ö. (2001). Yetişkin eğitimcisi öğretmenlerin
tükenmişlik ve mesleki yetkinliklerinin incelenmesi.
Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Dergisi, 4, 38-53.
Çetin, F., & Basım, N. (2011). Yetişkinler için psikolojik
dayanıklılık ölçeğinin güvenilirlik ve geçerlilik çalışması.
Türk Psikiyatri Dergisi, 22(2), 104-14.
Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. & Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal
bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LISREL
uygulamaları (3. b). Ankara: Pegem.
Dağdeviren, E. G. (2007). İş tatmini ve örgütsel bağlılık sigorta
şirketleri üzerine bir uygulama (Yayınlanmamış
Yüksek Lisans Tezi), Atılım Üniversitesi Sosyal Bilimler
Enstitüsü, Ankara.
Day, C., & Gu, Q. (2009). Teacher emotions: Well being
and effectiveness. İçinde P. A. Z. Schutz, M. (Ed.),
Advances in teacher emotion research (pp. 15-32). New
York: Springer.
Dinçerol, C. (2013). Tükenmişlik sendromunun mesleki
tükenmişlik ve iş tükenmişliği açısından incelenmesi:
Öğretmenler üzerinde bir uygulama (Yayınlanmamış
Yüksek Lisans Tezi), Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri
Enstitüsü, Ankara.
Doğaç, A. (2017). Örgütsel sinizm ile örgütsel bağlılık ilişkisi:
Van ili konaklama işletmeleri örneği (Yayınlanmamış
Yüksek Lisans Tezi), Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal
Bilimler Enstitüsü, Van.
Doğan, T. (2015). Kısa Psikolojik Sağlamlık Ölçeği’nin
Türkçe uyarlaması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması.
The Journal of Happiness & Well-Being, 3(1), 93-102.
Durna, U., & Eren, V. (2005). Üç bağlılık unsuru ekseninde
örgütsel bağlılık. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 6(2),
210-219.
Erdoğan, E., & Erdem, R. (2017). Hemşirelerin bireysel
sosyal sorumluluk düzeyleri ile yaşam doyumunun
demografik değişkenlere göre araştırılması. Süleyman
Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,
298-312.
Erkuş, A., & Fındıklı, M. A. (2013). Psikolojik sermayenin
iş tatmini, iş performansı ve işten ayrılma niyeti üzerindeki
etkisine yönelik bir araştırma. İstanbul Üniversitesi
İşletme Fakültesi Dergisi, 42(2), 302-318.
Ertürk, E., & Keçecioğlu, T. (2012). Çalışanların iş doyumları
ile mesleki tükenmişlik düzeyleri arasındaki
ilişkiler: Öğretmeler üzerine örnek bir uygulama. Ege
Akademik Bakış, 1(1), 41-54.
Fleet, A., Kitson, R., Cassady, B., & Hughes, R. (2007).
University-qualified indigenous early childhood teachers:
Voices of resilience. Australian Journal of Early
Childhood, 32(3), 17-25.
Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How
to design and evaluate research in education (8. ed.). New
York: McGraw-Hill.
Freudenberger, H. J. (1974). Staff burnout. Journal of Social
Issues, 30, 159-165.
Friborg, O., Hjemdal, O., Rosenvinge, J. H., & Martinussen,
M. A. (2003). New rating scale for adult resilience:
What are the central protective resources behind
healthy adjustment? International Journal of Methods in
Psychiatric Research, 12, 65-76.
Gençay, Ö. A. (2007). Beden eğitimi öğretmenlerinin iş
doyumu ve mesleki tükenmişliklerinin bazı değişkenler
açısından incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi,
15(2), 765-780.
Gizir, C. A. (2007). Psikolojik sağlamlık, risk faktörleri ve
koruyucu faktörler üzerine bir derleme çalışması. Türk
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 28, 113-128.
Günbayı, İ. (2001). İlköğretim okulu öğretmenlerinin iş
doyumu. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 1(2),
93-112.
Güner, A, R. (2007). Sağlık hizmetlerinde örgütsel bağlılık,
işe bağlılık ve iş tatmini arasındaki ilişkilerin modellenmesi
(Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Akdeniz
Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Antalya.
Güneş, İ., Bayraktaroğlu, S., & Özen, K. R. (2009). Çalışanların
örgütsel bağlılık ve tükenmişlik düzeyleri arasındaki
ilişki: Bir devlet üniversitesi örneği. Süleyman
Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi
Dergisi, 14(3), 481-497.
Hoşoğlu, R., Kodaz, A. F., Bingöl, T. Y., & Batık, M. V.
(2018). Öğretmen adaylarında psikolojik sağlamlık.
OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi,
8(14), 217-239.
Howard, S., & Johnson, B. (2004). Resilient teachers: Resisting
stress and burnout. Social Psychology of Education,
7(4), 399-420.
Hu, L. T., & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit
indexes in covariance structure analysis: Conventional
criteria versus new alternatives. Structural equation
modeling: a multidisciplinary journal, 6(1), 1-55.
Izgar, H., & Irmak, M. (2015). Matematik öğretmenlerinin
yılmazlık düzeyleri üzerine bir inceleme. Bayburt Eğitim
Fakültesi Dergisi, 10(2), 446-459.
Judge, T. A., Thoresen, C. J., Bono, J. E., & Patton, G. K.
(2001). The job satisfaction–job performance relationship:
A qualitative and quantitative review. Psychological
bulletin, 127(3), 376.
Kaçmaz, N. (2005). Tükenmişlik (burnout) sendromu. İstanbul
Üniversitesi İstanbul Tıp Fakültesi Dergisi, 68(1),
29-32.
Karaalioğlu, Z. (2015). Tükenmişliğin iş tatmini üzerine etkisi
(Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul Ticaret
Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
Karaköse, T., & Kocabaş, İ. (2006). Özel ve devlet okullarında
öğretmenlerin beklentilerinin iş doyumu ve
motivasyon üzerine etkileri. Eğitimde Kuram ve Uygulama,
2(1), 3-14.
Karasoy, H. A. (2011). Örgütsel bağlılık. İçinde A. Bedük
(Editör), Örgüt Psikolojisi, Yeni Yaklaşımlar, Güncel Konular.
Konya: Atlas Akademi.
Karataş, S., & Güleş, H. (2010). İlköğretim okulu öğretmenlerinin
iş tatmini ile örgütsel bağlılığı arasındaki
ilişki. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(2),
74-89.
Kervancı, F. (2013). Tükenmişlik sendromunun örgütsel bağlılık
ve işten ayrılma niyetine etkisini belirlemeye yönelik
bir araştırma (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi),
Niğde Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Niğde.
Kılınç, T. D. (2013). Sınıf öğretmenlerinin okul müdürlerinin
dönüşümcü ve etkileşimci liderlik stilleri ve kendi
örgütsel bağlılıklarını algılamaları ile okul müdürlerinin
sınıf öğretmenlerinin örgütsel bağlılıklarını algılamaları
arasındaki ilişki: Mersin ili Tarsus ilçesi örneği (Yayımlanmamış
Yüksek Lisans Tezi), Çağ Üniversitesi Sosyal
Bilimler Enstitüsü, Mersin.
Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural
equation modeling. New York: The Guilford Press.
Koçak, R. (2009). Okul yöneticilerinin mesleki tükenmişlik
düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi.
Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(1),
65-83.
Lee, J. I. (2010) The effects of self-efficacy, educational
organization characteristics and teachers’ professional
development on teacher burnout. The Journal of Educational
Administration, 28, 57-82.
Lumanlan, P. T. (2013). Exhaustion, disengagement, resilience
and job satisfaction of nurse-educators. The International
Journal of Social Sciences, 11(1), 23-28.
Luthans, F. (2002). Positive organizational behavior: Developing
and managing psychological strengths. Academy
of Management Executive, 16(1),57-72.
Luthans, K. W., & Jensen, S. M. (2005). The linkage between
psychological capital and commitment to organizational
mission. Journal of Nursing Administration,
35(6), 304-310.
Luthans, F., Avolio, B. J., Avey, J. B., & Norman, S. M.
(2007). Positive psychological capital: Measurement
and relationship with performance and satisfaction.
Personnel Psychology, 60(3), 541-572.
Luthar, S. S. (1991). Vulnerability and resilience: A study of
high risk adolescents. Child Development, 62 (3), 600-
616.
Luthar, S. S., & Cicchetti, D. (2000). The construct of resilience:
Implications for interventions and social policies.
Development and Psychopathology, 12, 857-885.
Maddi, S. R. (1987). Hardiness training at Illinois Bell
Telephone. Health Promotion Evaluation, 101-116.
Mak, B. L., & Sockel, H. (2001). A confirmatory factor
analysis of IS employee motivation and satisfaction. Information
& Management, 38, 265-276.
Mansfield, C. F., Beltman, S., Price, A., & McConney, A.
(2012). Don’t sweat the small stuff: Understanding
teacher resilience at the chalkface. Teaching and Teacher
Education, 28 (3), 357-367.
Mark, C., Pierce, B., & Molloy, G. N. (1990). Psychological
and biographical differences between secondary school
teachers experiencing low and high levels of burnout.
British Journal of Educational Psychology, 60, 37-51.
Maslach, C. (2003). Burnout: The cost of caring. Los Altos:
Malor Books.
Masten, A. S., Best, K. M., & Garmezy, N. (1990). Resilience
and development: Contributions from the study
of children who overcome adversity. Development and
Psychopathology, 2, 425-444.
Masten, A. S. (2001). Ordinary magic: Resilience processes
in development. American Psychologist, 56, 227-238.
Masten, A. S., & Reed, M. J. (2002). Resilience in development.
Handbook of Positive Psychology, 74-88.
Meşe, G. (2007). Endüstri ve örgüt psikolojisinde örgütsel
bağlılığın anlamı. İstanbul: Beta Yayınevi.
Meydan, C. H., Basım, H. N., & Çetin, F. (2011). Örgütsel
adalet algısı ve örgütsel bağlılığın tükenmişlik üzerine
etkisi: Türk kamu sektöründe bir araştırma. Bilig, 57,
175-200.
Meyer, J. P., Allen, N. J., & Smith, C. A. (1993). Commitment
to organizations and occupations: Extension and
test of a three-component conceptualization. Journal of
Applied Psychology, 78(4), 538-551.
Ololube, N. P. (2006). Teachers job satisfaction and motivation
for school effectiveness: An assessment. Essays in
Education (EIE), 18, 1-19.
Örücü, E. (2005). Konaklama işletmelerinde iş gören tatminini
etkileyen faktörler. Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar
Dergisi, 145-146.
Özdemir, F. (2006). Örgütsel iklimin iş tatmin düzeyine
etkisi tekstil sektöründe bir araştırma (Yayınlanmamış
Yüksek Lisans Tezi), Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler
Enstitüsü, Adana.
Öztürk, A., & Özdemir, F. (2003). İşletmelerde personel
güçlendirmeye dayalı iş doyumunun artırılması. Atatürk
Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 17(1-
2), 189-202.
Özyurt, A., Hayran, O., & Sur, H. (2006). Predictors of
burnout and job satisfaction among Turkish physicians.
Journal of the Association of Physicians, 99(3),
161-169.
Piko, B. (2006). Burnout, role conflict, job satisfaction and
psychological health among Hungarian health care
staff: A questionnaire survey. International Journal of
Nursing Studies, 43, 311-318.
Pines, A. M. (2005). The burnout measure, short version.
International Journal of Stress Management, 12(1), 78-
88.
Prince-Embury, S. (2013). Translating resilience theory for
assessment and application with children, adolescents,and adults: Conceptual issues. New York: Springer Science+
Business Media.
Rani, R., & Midha, P. (2014). Does resilience enhance life
satisfaction among teenagers? Journal of Humanities
and Social Science, 19(6),16-19.
Rowden, R. W. (2002). Learning and job satisfaction. Academy
of Human Resource Development Conference,
Honolulu, Hawaii, USA.
Savaş, A. C., Bozgeyik, Y., & Eser, İ. (2014). A study on the
relationship between teacher self efficacy and burnout.
European Journal of Educational Research, 3(4), 159-
166.
Serin, M. K., & Buluç, B. (2012). İlköğretim okul müdürlerinin
öğretim liderliği davranışları ile öğretmenlerin
örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada
Eğitim Yönetimi, 3(3), 435-459.
Sevimli, F., & İşcan, Ö., F. (2005). Bireysel ve iş ortamına
ait etkenler açısından iş tatmini. Ege Akademik Bakış,
5(1), 55-64.
Sezgin, F. (2010). Öğretmenlerin örgütsel bağlılığının
bir yordayıcısı olarak okul kültürü. Eğitim ve Bilim,
35(156), 142-159.
Sharplin, E., O’Neill, M., & Chapman, A. (2011). Coping
strategies for adaptation to new teacher appointments:
Intervention for retention. Teaching and Teacher Education,
27(1), 136-146.
Sinclair, C. (2008). Attracting, training, and retaining high
quality teachers: The effect of initial teacher education
in enhancing student teacher motivation, achievement,
and retention. İçinde D. M. McInerney & A. D. Liem
(Eds.), Teaching and learning: International best practice
(pp. 133-167). Charlotte, NC: Information Age Publishing.
Smith, B. W., Dalen, J., Wiggins, K., Tooley, E., Christopher,
P., & Jennifer Bernard, J. (2008). The brief resilience
scale: Assessing the ability to bounce back. International
Journal of Behavioral Medicine, 15, 194-200.
Smith, J. F., & Smith, H. L. (2015). Savoring, resilience,
and psychological well-being in older adults. Aging &
Mental Health, 19(3), 192-200.
Sumsion, J. (2004). Early childhood teachers’ constructions
of their resilience and thriving: A continuing investigation.
International Journal of Early Years Education,
12(3), 275-290.
Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate
statistics (6. ed.). Upper Saddle River: Pearson.
Taşdan, M., & Tiryaki, E. (2010). Özel ve devlet ilköğretim
okulu öğretmenlerinin iş doyumu düzeylerinin
karşılaştırılması. Eğitim ve Bilim, 33(147), 54-70.
Top, M., Tarcan, M., Tekingündüz, S., & Hikmet, N.
(2013). An analysis of relationships among transformational
leadership, job satisfaction, organizational
commitment and organizational trust in two Turkish
hospitals. The International journal of health planning
and management, 28(3), e217-e241.
Tugade, M. M., & Fredrickson, B. L. (2004). Resilient individuals
use positive emotions to bounce back from
negative emotional experiences. Journal of Personality
and Social Psychology, 86, 320-333.
Turunç, Ö., & Çelik, M. (2010). Çalışanların algıladıkları
örgütsel destek ve iş stresinin örgütsel özdeşleşme ve iş
performansına etkisi. Yönetim ve Ekonomi, 17(2), 183-
206.
Tümkaya, S., Çam, S., & Çavuşoğlu, İ. (2009). Tükenmişlik
ölçeği kısa versiyonu’nun Türkçe’ye uyarlama,
geçerlik ve güvenirlik çalışması. Çukurova Üniversitesi
Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(1), 387-398.
Tümlü, G. Ü., & Recepoğlu E. (2013). Üniversite akademik
personelinin psikolojik dayanıklılık ve yaşam doyumu
arasındaki ilişki. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi,
3(3), 205-213.
Türkoğlu, H. (2011). İş tatmini, örgütsel bağlılık ilişkisi ve
bir uygulama (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi),
Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
Ulucan, H., Adiloğulları, İ., & Ünver, D. (2014). Examination
of the relationship between occupational burnout
and job satisfaction of professional football player.
Journal of Physical Education and Sport Sciences, 8(1),
93-103.
Wasti, S. A. (2003). Organizational commitment, turnover
intentions and the influence of cultural values. Journal
of Occupational and Organizational Psychology, 76,
303-321.
Yalçın, S. (2013). İlköğretim okulu öğretmenlerinin mesleki
tükenmişlik düzeyleri ile stres, psikolojik dayanıklılık ve
akademik iyimserlik arasındaki ilişki (Yayınlanmamış
Yüksek Lisans Tezi), Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri
Enstitüsü, Ankara.
Yelboğa, A. (2006). Kişilik özellikleri ve iş performansı arasındaki
ilişkinin incelenmesi. İş, Güç Endüstri İlişkileri
ve İnsan Kaynakları Dergisi, 8(2),196-217.
Yılmaz, K. (2012). İlköğretim okulu öğretmenlerinin iş
doyumu düzeyleri ile örgütsel vatandaşlık davranışları
arasındaki ilişki. Anadolu Journal of Educational Sciences
International, 2(2), 1-14.
Yost, D. S. (2006). Reflection and self-efficacy: Enhancing
the retention of qualified teachers from a teacher education
perspective. Teacher Education Quarterly, 33(4),
59.
Youssef, C. M., & Luthans, F. (2007). Positive organizational
behavior in the workplace. Journal of Management,
33(5), 774-800.
Youngblom, R., Houlihan, D., & Nolan, J. (2014). An
assessment of resiliency and life satisfaction in high
school-aged students in Belize. International Journal of
Psychological Studies, 6(4), 115-122.