Research Article
BibTex RIS Cite

Reflection of the Earthquake on Social Media within The Concept of Risk and Emergency Communication: A Review of X Content about The 2019 İstanbul and 2020 İzmir Earthquake

Year 2025, Volume: 10 Issue: 1, 29 - 43, 07.03.2025

Abstract

With the rapid and instant structure of communication technologies, the rate of use of social media, which is one of the most important products of the interactivity feature of Web 2.0 technology, is increasing day by day. With this increase, individuals and institutions can share their evaluations about their interests or agenda topics in social media, which has become a new environment for socialising, receiving news and entertainment. Twitter, which is a type of microblogging, stands out as a social media where users can send messages they want to convey to their circle, society or audiences they can determine. In this study, which aims to determine the use of Twitter in risk communication and disaster-related emergency communication, the social media contents related to the earthquake were examined in a way to cover the period before and after the earthquake in Istanbul in 2019 and İzmir in 2020. The study aims to determine and compare the subject of earthquake risk communication and disaster communication. The findings indicated that the content shared on Twitter about the earthquake before the disaster occurred was not intended for risk communication, and Twitter was actively used in terms of emergency communication after the earthquake occurred.

Supporting Institution

TÜBİTAK

Project Number

121K654

References

  • Abukhalaf, A. H. I. and von Meding, J. (2021). Psycholinguistics and emergency communication: A qualitative descriptive study. International journal of disaster risk reduction, 55, 102061. https://doi.org/10.1016/j.ijdrr.2021.102061. Akcora, C. G., Bayır, M. A., Demirbaş, M. and Ferhatosmanoğlu, H. (2010). Identifying breakpoints in public opinion. Proceedings of the first workshop on social media analytics (pp. 62-66). https://doi.org/10.1145/1964858.1964867
  • Atkan, B. and Çevik Ergin, T. (2024). Kriz iletişimi bağlamında şirketlerin sosyal medya paylaşımları: 6 şubat depremi özelinde bir içerik analizi. Uluslararası Halkla İlişkiler ve Reklam Çalışmaları Dergisi, 7(1), 9-43.
  • Ayan, V. M. and Keten, E. T. (2023). Yapısal sorunları bağlamında afet haberciliği: 6 Şubat 2023 Kahramanmaraş deprem haberlerinin gazetelerde çerçevelenmesi. Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi. 2(2), 116-132.
  • Aydoğan, F. (2010). İkinci medya çağında gözetim ile kamusal alan paradoksunda internet. In: F. Aydoğan, A. Akyüz (ed). İkinci medya çağında internet. Alfa Yayınları: İstanbul.
  • Balta, G. K., Mengü, E. and Yaman, Ö. M. (2024). 2023 Kahramanmaraş merkezli depremlerde sosyal hizmetlerin sivil örgütlenmesi ve işleyişi. Akademik Yaklaşımlar Dergisi, 15(1 -Deprem Özel Sayısı-), 261-291.
  • Boztepe Taşkıran, H. (2023). Afet İletişimi Nedir, Ne Değildir?. Yeni Medya (14), 359-363.
  • Boztepe Taşkıran, H. (2024). sosyal medya aracılı kurumsal sosyal sorumluluk iletişiminin deprem afeti bağlamında analizi: Fortune 500 Türkiye listesinde yer alan kurumların faaliyetleri üzerine bir inceleme. Uluslararası Medya ve İletişim Araştırmaları Hakemli Dergisi, 7(1), 1-22.
  • Blazquez, D. and Domenech, J. (2018). Big Data Sources and Methods for Social and Economic Analyses. Technological Forecasting and Social Change, 130/C, 99-113.

Risk ve Acil Durum İletişimi Bağlamında Depremin Sosyal Medyaya Yansıması: 2019 İstanbul ve 2020 İzmir Depremine İlişkin X İçerikleri Üzerine Bir İnceleme

Year 2025, Volume: 10 Issue: 1, 29 - 43, 07.03.2025

Abstract

Project Number

121K654

References

  • Abukhalaf, A. H. I. and von Meding, J. (2021). Psycholinguistics and emergency communication: A qualitative descriptive study. International journal of disaster risk reduction, 55, 102061. https://doi.org/10.1016/j.ijdrr.2021.102061. Akcora, C. G., Bayır, M. A., Demirbaş, M. and Ferhatosmanoğlu, H. (2010). Identifying breakpoints in public opinion. Proceedings of the first workshop on social media analytics (pp. 62-66). https://doi.org/10.1145/1964858.1964867
  • Atkan, B. and Çevik Ergin, T. (2024). Kriz iletişimi bağlamında şirketlerin sosyal medya paylaşımları: 6 şubat depremi özelinde bir içerik analizi. Uluslararası Halkla İlişkiler ve Reklam Çalışmaları Dergisi, 7(1), 9-43.
  • Ayan, V. M. and Keten, E. T. (2023). Yapısal sorunları bağlamında afet haberciliği: 6 Şubat 2023 Kahramanmaraş deprem haberlerinin gazetelerde çerçevelenmesi. Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi. 2(2), 116-132.
  • Aydoğan, F. (2010). İkinci medya çağında gözetim ile kamusal alan paradoksunda internet. In: F. Aydoğan, A. Akyüz (ed). İkinci medya çağında internet. Alfa Yayınları: İstanbul.
  • Balta, G. K., Mengü, E. and Yaman, Ö. M. (2024). 2023 Kahramanmaraş merkezli depremlerde sosyal hizmetlerin sivil örgütlenmesi ve işleyişi. Akademik Yaklaşımlar Dergisi, 15(1 -Deprem Özel Sayısı-), 261-291.
  • Boztepe Taşkıran, H. (2023). Afet İletişimi Nedir, Ne Değildir?. Yeni Medya (14), 359-363.
  • Boztepe Taşkıran, H. (2024). sosyal medya aracılı kurumsal sosyal sorumluluk iletişiminin deprem afeti bağlamında analizi: Fortune 500 Türkiye listesinde yer alan kurumların faaliyetleri üzerine bir inceleme. Uluslararası Medya ve İletişim Araştırmaları Hakemli Dergisi, 7(1), 1-22.
  • Blazquez, D. and Domenech, J. (2018). Big Data Sources and Methods for Social and Economic Analyses. Technological Forecasting and Social Change, 130/C, 99-113.
There are 8 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects New Media
Journal Section Articles
Authors

Ali Murat Vural 0000-0001-9330-2929

Hatun Boztepe Taşkıran 0000-0002-3447-9174

Süleyman Türkoğlu 0000-0003-2102-678X

Mehmet Sarı 0000-0001-6473-3543

Betül Yüncüoğlu 0000-0001-8556-286X

Emre Koparan 0000-0002-5292-6732

Recep Kutluay Keskin 0000-0002-1615-5838

Project Number 121K654
Publication Date March 7, 2025
Submission Date August 9, 2024
Acceptance Date February 11, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 10 Issue: 1

Cite

APA Vural, A. M., Boztepe Taşkıran, H., Türkoğlu, S., Sarı, M., et al. (2025). Reflection of the Earthquake on Social Media within The Concept of Risk and Emergency Communication: A Review of X Content about The 2019 İstanbul and 2020 İzmir Earthquake. The Journal of International Scientific Researches, 10(1), 29-43.