Research Article
BibTex RIS Cite

Determination of the Impact of the Associate Degree Program in Transportation Services on Business Life: The Case of Gümüşhane Unıversity Irfan Can Kose Vocational School

Year 2025, Volume: 10 Issue: 1, 61 - 76, 07.03.2025

Abstract

Considering the place of the transportation services sector in daily life and the role it plays in extraordinary situations, the expectations of personnel in the transportation services sector become a strategic issue for the institutions of transportation services. Due to this importance of the transportation services sector, institutions in the transportation services sector need to evaluate employee expectations. The main purpose of this study is to determine the impact of the transportation services associate degree program on business life.
In line with this purpose, integrated AHP-TOPSIS method were used with integrated to determine the impact of the transportation services associate degree program on business life. For this purpose, firstly, the main and sub-expectations of the transportation services department associate degree program graduates were determined via the literature research and the opinions of the expert group in the study. After determining the main and sub-expectations, the importance weights of the expectations that affecting the transportation services associate degree program on business life were calculated with the AHP method. Following the importance weights of the main and sub-expectations, the workplaces determined as alternatives were evaluated via TOPSIS method.
The results of the performed application showed that the “Motivational Expectations” are the most important main expectation for the transportation services department associate degree graduates. In addition, the BM13 alternative workplace has been identified as the best workplace in the way of meeting the expectations of transportation services department associate degree graduates within the alternative workplaces in the study.

Project Number

2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı 2023/2 dönemi 3939 sıra numaralı TÜBİTAK Projesi

References

  • Acar, O.K. ve Okcu, M. (2015). “Gov.Tr’den Com.Tr’ye Bir Kamu Politikası Analiz Örneği: 2000 Yılı Sonrası Değişen Posta Hizmet Politikaları ve PTT AŞ”, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 20 (4), 25-41.
  • Aktepe, H. ve Durukan, T. (2021). “Posta İşletmelerinde Sunulan Hizmetlerin Kalitesinin Karşılaştırmalı Ölçümü: Türkiye Posta İşletmesi Örneği”, Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi Dergisi, 56(4), 2300-2320.
  • Ar, İ.M., Ağaç, G., Peker, İ. ve Baki, B. (2014). “PTT İşletmelerinin Etkinlik Düzeylerindeki Değişimin İncelenmesi: 2006-2010 Dönemi için Malmquist-Tfv Endeksi Uygulaması”, Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Elektronik Dergisi, 11, 171-191.
  • Arı, K. (2013). “İkinci Dünya Savaşı Sonrasında Türkiye’nin PTT Alanında Yatırımları”, Çağdaş Türkiye Tarihi Araştırmaları Dergisi, 13 (27), 167-184.
  • Aycil, S. (2023). “Posta Hizmetleri Programının Fonksiyonelliği Üzerine Nitel Bir Araştırma”, Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(2), 47-59.
  • Aycil, S. (2022). “Ptt’nin Eğitim Alanındaki Faaliyetleri ve Posta Hizmetleri Programı Üzerine Bir Değerlendirme”, Türkiye Mesleki Ve Sosyal Bilimler Dergisi, 4(8), 25-33.
  • Bahadır, F., Tuncer, M., Akmençe, A. E., Dikmen, M., ve Şimşek, M. (2018). “Ders Akademik Başarılarının Mesleki Programı Yordama Durumunun Değerlendirilmesi”. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(61), 635-643.
  • Baswaraj, S. A., Rao, M. S. ve Pawar, P. J. (2018). “Application of AHP for Process Parameter Selection and Consistency Verification in Secondary Steel Manufacturing”. Materials Today: Proceedings, 5, 27166-27170.
  • Bilgin, K. ve Çetin, Y. (2017). “Kamu Sektörü Performansa Dayalı Ücretlemede Dijital Etkileşim (PTT Örneği)”, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22 (Kayfor 15 Özel Sayısı), 1945-1960.
  • Cheng, C. T., Zhao, M. Y., Chau, K. W. ve Wu, X. Y. (2006). “Using Genetic Algorithm and TOPSIS for Xinanjiang Model Calibration with a Single Procedure”. Journal of Hydrology, 316 (1-4), 129-140.
  • Çakmak, B. (2015). “Osmanlı Devleti’nde İletişim Modernleşmesinin Taşra Boyutu: Uşak Kazası’nda Posta Ve Telgraf Hizmetleri (1870-1912)”. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları (Hütad), 22(22), 65-86.
  • Doğancili, O.S. ve Civelek Oruç, M. (2016). “Ulaştırma Hizmetleri Bölümü Öğrencilerinin Bölüm Seçiminde Kişilik Özelliklerinin Etkisi: Taşova Meslek Yüksekokulu Örneği”, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(4), 24-45.
  • Dündar, F. (2020). “Performans Yönetim Sistemine Genel Bir Bakış ve Türk Kamu Yönetiminde Bir Model Olarak PTT Aş Örneği”. Uluslararası Ekonomi Ve Siyaset Bilimleri Akademik Araştırmalar Dergisi, 4(11), 47-62.
  • Ho, T. C. ve Wu, S. Y. (2006). “Benchmarking Performance Indicators For Banks”, Benchmarking: An International Journal, 13 (1/2).
  • Koç, O. ve Kıray, A. (2012). “Kamu Örgütlerinin Değişiminde Kurumsal Çevreyi Oyuna Sokmak: PTT Örneğinde Nitel Bir Araştırma”, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22 (2), 219-237.
  • Lam, P. K. ve Chin, K. S. (2005). “Identifying and Prioritizing Critical Success Factors for Conflict Management in Collaborative New Product Development”, Industrial Marketing Management, 34, 761-772.

Ulaştırma Hizmetleri Ön Lisans Programının İş Hayatına Etkisinin Belirlenmesi: Gümüşhane Üniversitesi İrfan Can Köse MYO Örneği

Year 2025, Volume: 10 Issue: 1, 61 - 76, 07.03.2025

Abstract

Gerek gündelik yaşamın içerisindeki yeri gerek olağanüstü hal durumlarında ulaştırma hizmetleri sektörünün oynadığı rol düşünüldüğünde ulaştırma hizmetleri sektöründe yer alan personellerin beklentileri çalıştıkları kurumlar açısından stratejik bir konu haline dönüşmektedir. Ulaştırma hizmetleri sektörünün sahip olduğu bu önem sebebiyle ulaştırma hizmetleri sektöründeki kurumların çalışan beklentilerini değerlendirmesi gerekmektedir.
Bu çalışmada temel amaç, ulaştırma hizmetleri ön lisans programının iş hayatına etkisinin belirlenmesidir. Bu amaç doğrultusunda ulaştırma hizmetleri ön lisans programının iş hayatına etkisinin belirlenmesi için bütünleştirilmiş AHP-TOPSIS yöntemi kullanılmıştır. Bu amaçla ilk önce literatür araştırması ve uzman grubun görüşleri ekseninde ulaştırma hizmetleri bölümü ön lisans programı mezunlarının ana ve alt beklentileri belirlenmiştir.
Ana ve alt beklentilerin belirlenmesinin akabininde ana ve alt beklentilerin önem ağırlıkları AHP yöntemiyle hesaplanmıştır. Ana ve alt beklentilerin önem ağırlıklarının hesaplanmasının ardından alternatif olarak belirlenmiş işyerleri TOPSIS yöntemiyle değerlendirilmiştir. Yapılan uygulamanın sonuçları, “Motivasyonel Beklentiler” ana beklentisinin ulaştırma hizmetleri bölümü ön lisans mezunları açısından en önemli ana beklenti olduğunu göstermiştir. Ayrıca, BM13 alternatif iş yeri ise araştırmadaki alternatfif işyerleri içerisinde ulaştırma hizmetleri bölümü ön lisans mezunlarının beklentilerini karşılama açısından en iyi işyeri olarak tespit edilmiştir.

Supporting Institution

TÜBİTAK

Project Number

2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı 2023/2 dönemi 3939 sıra numaralı TÜBİTAK Projesi

Thanks

Mevcut çalışma “2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı” 2023/2 dönemi kapsamında 3939 sıra numarası ile desteklenmiş projenin çıktısıdır. İlgili projenin desteklenmesinden ötürü TÜBİTAK'a teşekkürlerimizi sunarız.

References

  • Acar, O.K. ve Okcu, M. (2015). “Gov.Tr’den Com.Tr’ye Bir Kamu Politikası Analiz Örneği: 2000 Yılı Sonrası Değişen Posta Hizmet Politikaları ve PTT AŞ”, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 20 (4), 25-41.
  • Aktepe, H. ve Durukan, T. (2021). “Posta İşletmelerinde Sunulan Hizmetlerin Kalitesinin Karşılaştırmalı Ölçümü: Türkiye Posta İşletmesi Örneği”, Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi Dergisi, 56(4), 2300-2320.
  • Ar, İ.M., Ağaç, G., Peker, İ. ve Baki, B. (2014). “PTT İşletmelerinin Etkinlik Düzeylerindeki Değişimin İncelenmesi: 2006-2010 Dönemi için Malmquist-Tfv Endeksi Uygulaması”, Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Elektronik Dergisi, 11, 171-191.
  • Arı, K. (2013). “İkinci Dünya Savaşı Sonrasında Türkiye’nin PTT Alanında Yatırımları”, Çağdaş Türkiye Tarihi Araştırmaları Dergisi, 13 (27), 167-184.
  • Aycil, S. (2023). “Posta Hizmetleri Programının Fonksiyonelliği Üzerine Nitel Bir Araştırma”, Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(2), 47-59.
  • Aycil, S. (2022). “Ptt’nin Eğitim Alanındaki Faaliyetleri ve Posta Hizmetleri Programı Üzerine Bir Değerlendirme”, Türkiye Mesleki Ve Sosyal Bilimler Dergisi, 4(8), 25-33.
  • Bahadır, F., Tuncer, M., Akmençe, A. E., Dikmen, M., ve Şimşek, M. (2018). “Ders Akademik Başarılarının Mesleki Programı Yordama Durumunun Değerlendirilmesi”. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(61), 635-643.
  • Baswaraj, S. A., Rao, M. S. ve Pawar, P. J. (2018). “Application of AHP for Process Parameter Selection and Consistency Verification in Secondary Steel Manufacturing”. Materials Today: Proceedings, 5, 27166-27170.
  • Bilgin, K. ve Çetin, Y. (2017). “Kamu Sektörü Performansa Dayalı Ücretlemede Dijital Etkileşim (PTT Örneği)”, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22 (Kayfor 15 Özel Sayısı), 1945-1960.
  • Cheng, C. T., Zhao, M. Y., Chau, K. W. ve Wu, X. Y. (2006). “Using Genetic Algorithm and TOPSIS for Xinanjiang Model Calibration with a Single Procedure”. Journal of Hydrology, 316 (1-4), 129-140.
  • Çakmak, B. (2015). “Osmanlı Devleti’nde İletişim Modernleşmesinin Taşra Boyutu: Uşak Kazası’nda Posta Ve Telgraf Hizmetleri (1870-1912)”. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları (Hütad), 22(22), 65-86.
  • Doğancili, O.S. ve Civelek Oruç, M. (2016). “Ulaştırma Hizmetleri Bölümü Öğrencilerinin Bölüm Seçiminde Kişilik Özelliklerinin Etkisi: Taşova Meslek Yüksekokulu Örneği”, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(4), 24-45.
  • Dündar, F. (2020). “Performans Yönetim Sistemine Genel Bir Bakış ve Türk Kamu Yönetiminde Bir Model Olarak PTT Aş Örneği”. Uluslararası Ekonomi Ve Siyaset Bilimleri Akademik Araştırmalar Dergisi, 4(11), 47-62.
  • Ho, T. C. ve Wu, S. Y. (2006). “Benchmarking Performance Indicators For Banks”, Benchmarking: An International Journal, 13 (1/2).
  • Koç, O. ve Kıray, A. (2012). “Kamu Örgütlerinin Değişiminde Kurumsal Çevreyi Oyuna Sokmak: PTT Örneğinde Nitel Bir Araştırma”, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22 (2), 219-237.
  • Lam, P. K. ve Chin, K. S. (2005). “Identifying and Prioritizing Critical Success Factors for Conflict Management in Collaborative New Product Development”, Industrial Marketing Management, 34, 761-772.
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Production and Operations Management
Journal Section Articles
Authors

Ramazan Eyüp Gergin 0000-0002-0968-9188

Aslı İnci 0009-0004-9661-0301

Project Number 2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı 2023/2 dönemi 3939 sıra numaralı TÜBİTAK Projesi
Publication Date March 7, 2025
Submission Date November 17, 2024
Acceptance Date December 28, 2024
Published in Issue Year 2025 Volume: 10 Issue: 1

Cite

APA Gergin, R. E., & İnci, A. (2025). Ulaştırma Hizmetleri Ön Lisans Programının İş Hayatına Etkisinin Belirlenmesi: Gümüşhane Üniversitesi İrfan Can Köse MYO Örneği. The Journal of International Scientific Researches, 10(1), 61-76.