The first purpose of this study is identifying gifted students’ attitudes towards geography in Science and Art
Centers and then determines the personal characteristics impacts on attitudes. To this end, 59 students registered
to Science and Art Centers are selected randomly from five provinces. To this students 20-item, Likert-type 5, an
attitude scale was applied. The research was carried out in the survey design. In data assessment, t-test, Anova
analysis were used. As a result of study the average scores of students' attitudes towards geography "moderate"
( X = 3.13) were found. In addition, a significant difference in favor of High School students has been identified
in students' attitudes towards geography course. However, there aren’t any significant differences between
students department, grade level, income of family and educational status of parents.
Bu çalışmanın amacı, Bilim ve Sanat Merkezlerindeki üstün yetenekli öğrencilerin coğrafyaya yönelik tutumlarını
belirledikten sonra kişisel özelliklerinin tutumları üzerine etkisini ortaya koymaktır. Bu amaçla, rastgele seçilen 5
ildeki Bilim Sanat Merkezlerine kayıtlı 59 ortaöğretim öğrencisine 20 maddelik, 5 likert türünde, bir tutum ölçeği
uygulanmıştır. Araştırma tarama modelindedir. Araştırmada elde edilen verilere t ve anova testleri
uygulanmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin coğrafyaya yönelik tutum puanları ortalaması “Orta düzeyde”
( X =3.13) bulunmuştur. Ayrıca, öğrencilerin coğrafya dersine yönelik tutumlarında, Anadolu Lisesi öğrencileri
lehine anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir. Ancak öğrencilerin; öğrenim gördükleri alan, sınıf düzeyi, aile geliri
ve anne-babalarının eğitim durumları ile coğrafyaya yönelik tutumları arasında anlamlı bir farklılık
bulunmamıştır.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2011 |
Submission Date | June 15, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 1 Issue: 1 |
All papers published in the journal are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International