Research Article
BibTex RIS Cite

Sınıf öğretmenlerinin doküman yönetim sistemi hakkındaki görüşleri

Year 2024, Volume: 10 Issue: 2, 1 - 25
https://doi.org/10.47615/issej.1499079

Abstract

Bu araştırmanın amacı; sınıf öğretmenlerinin doküman yönetim sistemine yönelik görüşlerinin elde edilmesidir.Araştırmada nitel araştırma yönteminin desenlerinden birisi olan fenomenoloji deseni tercih edilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu sınıf öğretmenleri oluşturmaktadır. Çalışma grubu belirlenirken ölçüt örneklem kullanılmıştır. Veriler araştırmacıların hazırlamış olduğu görüşme formu ile toplanmıştır. Verilerin analizinde ise analiz çeşitlemesi yapılarak hem betimsel hem içerik analizi tercih edilmiştir. Araştırmanın sonucunda; sınıf öğretmenlerinin doküman yönetim sisteminin etkililiğine dönük olumlu olarak kağıt israfını önlemesi, zaman tasarrufu sağlaması gibi görüşler belirtmişlerdir. Öğretmenler olumsuz olarak doküman yönetim sistemine bakabilecek ve takip edebilecek olmanın zorluğu, günlü yazıların takibinin zorluğu gibi görüşler belirtilmiştir. Doküman yönetim sisteminin daha verimli olması için yazının iletilme sürecinde bildirim gelebilecek bir uygulamanın hayata geçirilmesi önerisi belirtilmiştir. Sisteme yönelik en ciddi sorun olarak görüler konu ise, programın ağır işlemesi olarak belirtilmiştir. Sınıf öğretmenlerinden doküman yönetim sisteminin entegrasyonu sürecinde bazı katılımcılar eğitim aldıklarını, bazı katılımcılarda okul içerisinde bir eğitim aldıklarını belirtmişlerdir. Burada hareketle yöneticilere verilen DYS hizmetiçi eğitimlerinin sınıf öğretmenlerine de verilmesi önerilebilir.

Ethical Statement

Nevşehir Hacı Bektaşı Veli Üniversitesi Bilimsel Araştırmalar ve Yayın Etik Kurulu 30.04.2024 tarihli 2024.05.95 sayılı kararı

References

  • Altınok, V. ve Duran, A. (2018). Okul yöneticilerinin doküman yönetim sistemi (DYS) hakkındaki görüşleri. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (AUJEF), 2 (1), 67-82.
  • Altuntaş, A. (2019). Bilgi Toplumunda Bir E devlet Uygulaması Olarak DYS Hakkında Okul Yöneticilerinin Görüşleri. [Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale On Sekiz Mart Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Ayral, M. (2007). Okulda bilgi yönetimi model önerisi kapsamında yönetici ve öğretmengörüşlerine göre Ankara ili okullarının değerlendirilmesi. [Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Daud, K. A. (2010). İnsan Kaynakları Yönetim Süreçlerinde Bilgi Teknolojilerinin Kullanımı ve E-İK Uygulamaları. [Yayınlanmamış Doktora Tezi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Denek, S. (2019). Yeni Kamu Hizmeti Düşüncesi: Değişen Kamu Hizmeti Anlayışı. Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(1), 418–439. doi:10.33905/bseusbed.553982
  • Dempsey, D. (1993). The Managing Principal, Electronic Learning.
  • Erlandson, D. A., Harris, E. L., Skipper, B., ve Allen, S. D. (1993). Doing naturalistic inquiry: A guide to methods. Newbury Park, CA: Sage Publications
  • Ersoy, A. F. (2017). Fenomenoloji.Ahmet Saban ve Ali Ersoy (Ed.). Eğitimde nitelaraştırma desenleri içinde (81-134). Ankara: Anı.
  • Forbes-Pitt, K. (2006). A document for document’s sake: A possible account for document system failures and a proposed way forward. Records Management Journal, 16(1), 13–20. doi:10.1108/09565690610654756
  • Göçoğlu, V. (2020). Kamu Hizmetlerinin Sunumunda Dijital Dönüşüm: Nesnelerin İnterneti Üzerine Bir İnceleme. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(1), 615– 628. doi:10.33206/mjss.538784.
  • Jones, S. (2012). EGovernment document management system: A case analysis of risk and reward. International Journal of Information Management, 32(4), 396–400. doi: 10.1016/j.ijinfomgt.2012.04.002
  • Johnston, G. & Bowen, D. (2005). The benefits of electronic records management systems: A general review of published and some unpublished cases. Records Management Journal, 15(3), 131–145
  • Karasoy, H., & Babaoğlu, P. (2020). Türkiye’de Elektronik Devletten Dijital Devlete Doğru. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 12(23), 397-416.
  • Kandur, H. (2005). Elektronik belge yönetimi sistem kriterleri referans modeli (v.1.0). İstanbul: T.C. Devlet Arşivleri Genel Müdürlüğü.
  • Kain, N. & Koshy, O. (2013). Electronic document management systems: Benefits and pitfalls. British Journal of Healthcare Management, 19(4), 173–177. doi:10.12968/bjhc.2013.19.4.173
  • Kato, H., Hatano, K., Takahira, M. ve Sakamato, T. (2004). Survey Reportof Teacher’sAttitude Toward Educational Knowledge Circulation, EngineeringEducation: Innovations in Teaching, Learning and Assessment,
  • Lincoln, Y. S., ve Guba, E. G. (1986). But is it rigorous? Trust worthiness and authenticity in naturalistic evaluation. New directions for evaluation, (30), 73- 84.
  • Morrow, S. L. (2005). Quality and Trustworthiness in Qualitative Research in Counseling Psychology. Journal of counseling psychology, 52(2), 250-260.
  • Önaçan, M., Medeni, T. D. & Özkanlı, Ö. (2012). Elektronik belge yönetim sistemi (EBYS)’nin faydaları ve kurum bünyesinde EBYS yapılandırmaya yönelik bir yol haritası. Sayıştay Dergisi, 85, 1-26
  • Öztürk, S. (2023). Türkiye’de devletin dijital dönüşümü. [Yüksek Lisans Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Telem, M. ve Buvitski, T. (1995). The Potential İmpact of İnformation Technology on TheHıgh School Principal: A Preliminary Exploration, Journal of Research on Computing in Education.
  • Toprak, B. ve Yakar, H. (2023). Okul Yöneticilerinin Dokuman Yönetim Sistemi Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi.Milli Eğitim Dergisi,52(237),437-468. https://doi.org/10.37669/milliegitim.1063867
  • Tümer, D. (2010). Eğitim kurumlarında belge yönetimi uygulamaları: Türk Eğitim Derneği Okulları. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Wang, X.D. (2015). Problems and countermeasures of electronic archives management in colleges and universities. Journal of Inner Mongolia radio & TV University, 5(153), 95-96.
  • Visscher, A. J., Wild, P., Smith, D. ve Newton, L. (2003). Evaluation of the implementation, use and effects of a computerised management information systems in English secondary schools. British Journal of Educational Technology, 34(3), 357-366.
  • Yläjääski, J. (2003). Document management as a part of product lifecycle management. [Unpublished Master’s Thesis]. Lappeenranta University of Technology, Lappeenranta, Finland.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, R., Yılmaz, E. ve Balıkçı, A. (2018). Eğitim Bürokrasisinde Yeni Bir Uygulama: Dokuman Yönetim Sistemi(DYS). TurkishStudies, 13(11), 1497-1515. DOI:http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.13196
  • URL,1http://yalova.meb.gov.tr/www/icerik_goruntule.php?KNO=4563
  • URL,2https://www.memurlar.net/haber/1040204/12-eylulden-sonra-resmi-yazilar-ogretmenlere-dys-uzerinden-teblig-edilecek.html
  • URL,3http://dys.meb.gov.tr/MEBDYSWeb/index.jsp
  • URL, 4 http://dys.meb.gov.tr/MEBDYSWeb/index.jspır.

Opinions of classroom teachers about the document management system

Year 2024, Volume: 10 Issue: 2, 1 - 25
https://doi.org/10.47615/issej.1499079

Abstract

The aim of this research is to obtain the opinions of classroom teachers about the document management system.Phenomenology pattern, which is one of the patterns of qualitative research method, has been preferred in the research. The working group of the research is composed of classroom teachers. Criterion sampling was used when determining the study group. The data were collected with the interview form prepared by the researchers.In the analysis of the data, both descriptive and content analysis were preferred by making a variation of analysis. As a result of the research; classroom teachers have expressed positive opinions about the effectiveness of the document management system, such as preventing paper waste and saving time. Opinions such as the difficulty of teachers being able to look at and follow the document management system negatively, the difficulty of following diary entries were stated. In order for the document management system to be more efficient, a proposal has been made to implement an application that may receive notifications during the transmission of the manuscript. If the issue of opinions is the most serious problem for the system, it is stated as the heavy processing of the program. During the integration of the document management system from classroom teachers, some participants stated that they had received training, while some participants stated that they had received training inside the school. In this context, it may be suggested that the DYS in-service trainings given to managers should also be given to classroom teachers.

References

  • Altınok, V. ve Duran, A. (2018). Okul yöneticilerinin doküman yönetim sistemi (DYS) hakkındaki görüşleri. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (AUJEF), 2 (1), 67-82.
  • Altuntaş, A. (2019). Bilgi Toplumunda Bir E devlet Uygulaması Olarak DYS Hakkında Okul Yöneticilerinin Görüşleri. [Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale On Sekiz Mart Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Ayral, M. (2007). Okulda bilgi yönetimi model önerisi kapsamında yönetici ve öğretmengörüşlerine göre Ankara ili okullarının değerlendirilmesi. [Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Daud, K. A. (2010). İnsan Kaynakları Yönetim Süreçlerinde Bilgi Teknolojilerinin Kullanımı ve E-İK Uygulamaları. [Yayınlanmamış Doktora Tezi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Denek, S. (2019). Yeni Kamu Hizmeti Düşüncesi: Değişen Kamu Hizmeti Anlayışı. Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(1), 418–439. doi:10.33905/bseusbed.553982
  • Dempsey, D. (1993). The Managing Principal, Electronic Learning.
  • Erlandson, D. A., Harris, E. L., Skipper, B., ve Allen, S. D. (1993). Doing naturalistic inquiry: A guide to methods. Newbury Park, CA: Sage Publications
  • Ersoy, A. F. (2017). Fenomenoloji.Ahmet Saban ve Ali Ersoy (Ed.). Eğitimde nitelaraştırma desenleri içinde (81-134). Ankara: Anı.
  • Forbes-Pitt, K. (2006). A document for document’s sake: A possible account for document system failures and a proposed way forward. Records Management Journal, 16(1), 13–20. doi:10.1108/09565690610654756
  • Göçoğlu, V. (2020). Kamu Hizmetlerinin Sunumunda Dijital Dönüşüm: Nesnelerin İnterneti Üzerine Bir İnceleme. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(1), 615– 628. doi:10.33206/mjss.538784.
  • Jones, S. (2012). EGovernment document management system: A case analysis of risk and reward. International Journal of Information Management, 32(4), 396–400. doi: 10.1016/j.ijinfomgt.2012.04.002
  • Johnston, G. & Bowen, D. (2005). The benefits of electronic records management systems: A general review of published and some unpublished cases. Records Management Journal, 15(3), 131–145
  • Karasoy, H., & Babaoğlu, P. (2020). Türkiye’de Elektronik Devletten Dijital Devlete Doğru. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 12(23), 397-416.
  • Kandur, H. (2005). Elektronik belge yönetimi sistem kriterleri referans modeli (v.1.0). İstanbul: T.C. Devlet Arşivleri Genel Müdürlüğü.
  • Kain, N. & Koshy, O. (2013). Electronic document management systems: Benefits and pitfalls. British Journal of Healthcare Management, 19(4), 173–177. doi:10.12968/bjhc.2013.19.4.173
  • Kato, H., Hatano, K., Takahira, M. ve Sakamato, T. (2004). Survey Reportof Teacher’sAttitude Toward Educational Knowledge Circulation, EngineeringEducation: Innovations in Teaching, Learning and Assessment,
  • Lincoln, Y. S., ve Guba, E. G. (1986). But is it rigorous? Trust worthiness and authenticity in naturalistic evaluation. New directions for evaluation, (30), 73- 84.
  • Morrow, S. L. (2005). Quality and Trustworthiness in Qualitative Research in Counseling Psychology. Journal of counseling psychology, 52(2), 250-260.
  • Önaçan, M., Medeni, T. D. & Özkanlı, Ö. (2012). Elektronik belge yönetim sistemi (EBYS)’nin faydaları ve kurum bünyesinde EBYS yapılandırmaya yönelik bir yol haritası. Sayıştay Dergisi, 85, 1-26
  • Öztürk, S. (2023). Türkiye’de devletin dijital dönüşümü. [Yüksek Lisans Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Telem, M. ve Buvitski, T. (1995). The Potential İmpact of İnformation Technology on TheHıgh School Principal: A Preliminary Exploration, Journal of Research on Computing in Education.
  • Toprak, B. ve Yakar, H. (2023). Okul Yöneticilerinin Dokuman Yönetim Sistemi Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi.Milli Eğitim Dergisi,52(237),437-468. https://doi.org/10.37669/milliegitim.1063867
  • Tümer, D. (2010). Eğitim kurumlarında belge yönetimi uygulamaları: Türk Eğitim Derneği Okulları. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Wang, X.D. (2015). Problems and countermeasures of electronic archives management in colleges and universities. Journal of Inner Mongolia radio & TV University, 5(153), 95-96.
  • Visscher, A. J., Wild, P., Smith, D. ve Newton, L. (2003). Evaluation of the implementation, use and effects of a computerised management information systems in English secondary schools. British Journal of Educational Technology, 34(3), 357-366.
  • Yläjääski, J. (2003). Document management as a part of product lifecycle management. [Unpublished Master’s Thesis]. Lappeenranta University of Technology, Lappeenranta, Finland.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, R., Yılmaz, E. ve Balıkçı, A. (2018). Eğitim Bürokrasisinde Yeni Bir Uygulama: Dokuman Yönetim Sistemi(DYS). TurkishStudies, 13(11), 1497-1515. DOI:http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.13196
  • URL,1http://yalova.meb.gov.tr/www/icerik_goruntule.php?KNO=4563
  • URL,2https://www.memurlar.net/haber/1040204/12-eylulden-sonra-resmi-yazilar-ogretmenlere-dys-uzerinden-teblig-edilecek.html
  • URL,3http://dys.meb.gov.tr/MEBDYSWeb/index.jsp
  • URL, 4 http://dys.meb.gov.tr/MEBDYSWeb/index.jspır.
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Educational Technology and Computing
Journal Section Makaleler
Authors

Hüsnü Yusuf Biçer 0009-0000-4270-0863

Jale Işıl Sağırlar 0009-0006-0175-2775

Early Pub Date December 25, 2024
Publication Date
Submission Date June 10, 2024
Acceptance Date November 21, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 10 Issue: 2

Cite

APA Biçer, H. Y., & Sağırlar, J. I. (2024). Sınıf öğretmenlerinin doküman yönetim sistemi hakkındaki görüşleri. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, 10(2), 1-25. https://doi.org/10.47615/issej.1499079
AMA Biçer HY, Sağırlar JI. Sınıf öğretmenlerinin doküman yönetim sistemi hakkındaki görüşleri. ISSEJ. December 2024;10(2):1-25. doi:10.47615/issej.1499079
Chicago Biçer, Hüsnü Yusuf, and Jale Işıl Sağırlar. “Sınıf öğretmenlerinin doküman yönetim Sistemi hakkındaki görüşleri”. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi 10, no. 2 (December 2024): 1-25. https://doi.org/10.47615/issej.1499079.
EndNote Biçer HY, Sağırlar JI (December 1, 2024) Sınıf öğretmenlerinin doküman yönetim sistemi hakkındaki görüşleri. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi 10 2 1–25.
IEEE H. Y. Biçer and J. I. Sağırlar, “Sınıf öğretmenlerinin doküman yönetim sistemi hakkındaki görüşleri”, ISSEJ, vol. 10, no. 2, pp. 1–25, 2024, doi: 10.47615/issej.1499079.
ISNAD Biçer, Hüsnü Yusuf - Sağırlar, Jale Işıl. “Sınıf öğretmenlerinin doküman yönetim Sistemi hakkındaki görüşleri”. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi 10/2 (December 2024), 1-25. https://doi.org/10.47615/issej.1499079.
JAMA Biçer HY, Sağırlar JI. Sınıf öğretmenlerinin doküman yönetim sistemi hakkındaki görüşleri. ISSEJ. 2024;10:1–25.
MLA Biçer, Hüsnü Yusuf and Jale Işıl Sağırlar. “Sınıf öğretmenlerinin doküman yönetim Sistemi hakkındaki görüşleri”. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, vol. 10, no. 2, 2024, pp. 1-25, doi:10.47615/issej.1499079.
Vancouver Biçer HY, Sağırlar JI. Sınıf öğretmenlerinin doküman yönetim sistemi hakkındaki görüşleri. ISSEJ. 2024;10(2):1-25.

21910All papers published in the journal are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International