Hıristiyanlıkta Hz. İsa‘nın doğduğu ve yaşadığı yerleri ziyaret, çok erken dönemlerde başlamıştır. Başlangıçta İsa‘nın (as.) bu bölgede çarmıha gerilmesinden kaynaklanan bazı tereddütler oluştuysa da zamanla bu tereddüt de kalkmış, Hıristiyanlığın Roma tarafından resmen kabulünden sonra kutsal mekanlara ilgi artmıştır. Kilise babaları başlangıçta bu ziyaretleri çok fazla onaylamasa da, V. asırdan itibaren Roma idarecilerinin desteği, din adamlarının da teşviki ile Filistin‘e yoğun bir ziyaretçi akını başlamıştır. Filistin‘in Müslüman hakimiyetine girmesinden sonra (M. 638) Batı ile başlangıçta gergin olan siyasi ilişkiler nedeniyle bir süre yavaşlayan ziyaretler, VIII. yüzyılda Halife Harunürreşîd ile Şarlman (Charlamagne) arasındaki iyi ilişkiler nedeniyle ivme kazanmıştır. X. asırdan itibaren Batı‘da ekonomik imkanların düzelmesi, kara ve deniz yolculuklarının kolaylaşması, zenginler arasında başlayan hac modası ve Kluni (Cluny) tarikatının çabaları; diğer yandan İslam dünyasında yerel emirliklerin ortaya çıkışıyla bölgedeki ekonomik sıkıntıların turistik ziyaretlerden gelecek gelirlerle atlatılmaya çalışılması, Hıristiyan hac yolculuklarını artırmıştır. Filistin‘in Türk hakimiyetine girmesinden sonra deniz yoluyla yapılan ziyaretler kesilmese de, bölgedeki karışıklıklar nedeniyle Anadolu üzerinden kara yoluyla yapılan yolculuklar bitme noktasına gelmişti. Bölgenin Müslüman hakimiyetinde olması, Hıristiyan dünyasında Filistin‘in Müslümanlardan kurtarılması konusunda dini bilincinin uyanmasına da sebep olmuştur
Filistin Hıristiyan Haccı Filistin‘e Hıristiyan Göçü Kudüs İslami Dönemde Kudüs İslami Dönemde Filistin Filistin ve Hıristiyanlar Kudüs ve Hıristiyanlar
In Christianity, the pilgrimage to the sites where Jesus was born and lived began in the very early stages. Although in the beginning, there were some doubts - after all, this was the place where Jesus was crucified - in time, these doubts faded. After the Roman Empire legalized Christianity, interest in the sacred places grew. Initially, the Church Fathers did not much approve of this pilgrimage, but from the 5th century on their attitude towards it changed. With the support of the Roman rulers and the motivation of the clergy, Palestine started receiving a large influx of visitors. After Palestine came under Muslim rule (AD 638), the strenous relation with the West slowed down the visits. Later, in the 8th century the pilgrimage picked up pace again, as a result of the good relations between Caliph Harun al-Rashid and Charlemagne. After the 10th century the number of Christian pilgrimages increased. On the one hand this was due to the growth of economic means in the West, the improvement of travel by land as well as by sea, a pilgrimage trend among the elite and the efforts of the Cluny Order; and on the other hand, an attempt of the Muslim world to overcome the economic adversity that struck the region with the appearance of regional emirates, with the income these ‗touristic‘ visits would provide. Turkish rule of Palestine, although it did not hinder the pilgrimage over sea, was cause to a near complete halt of the pilgrimage by land through Anatolia, due to the regional unrest there. However, the region being under Muslim control, instigated a religious awareness in the Christian world that Palestine should be liberated from the Muslims
Palestine Christian Pilgrimage Christian Migration to Palestine Jerusalem Jerusalem during Islamic Era Islamic Palestine Palestine and Christians Jerusalem and Christians
Other ID | JA42KA95BE |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2013 |
Submission Date | December 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Issue: 21 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).