Geleneksel sanatlar içerisinde
yer alan kalem işi sanatı mimari yapılarımızın iç mekân tezyini için her
dönemde kullanılmıştır. Tezyinat tarihi içerisinde değerlendirdiğimizde sivil
veya dini mimaride olsun hemen her yapıda, iç mekânların kubbe, tavan ve duvar
yüzeyleri gibi alanların bezenmesinde tercih edilen yöntem olmuştur.
Kalem
işi sanatı mimaride uygulandıkları zeminin malzemelerine göre isimlendirilmiştir.
Bunlar sıva üzeri, ahşap üzeri, deri ve bez üzeri, taş ve mermer üzeri kalem
işi olarak bilinmektedir. Sözünü ettiğimiz bu tekniklere ait örnekleri sivil
mimarinin yanında özellikle dini mimarimizin ana yapısı olan camilerde çok
fazla görmek mümkündür.
Günümüzde
değişen şartlar ve gelişen inşa teknolojileri sayesinde, klasik cami
mimarimizde de farklı boyutta örnekler ortaya çıkmaya başlamıştır. Yapı
hacmindeki fiziki değişiklikler, beraberinde sanatçıları iç mekân tezyinatında
da değişim arayışlarına sevk etmiştir. Söz konusu çağın ve teknolojinin
getirdiği imkânların tezyinat alanında kullanılmasıyla kalem işi sanatında da
bir takım yeniliklerin vücûd bulduğu gözlemlenmektedir.
Klasik
cami mimarimizde kullanılagelen kalem işi tekniğine ilave bugün farklı malzeme
ve tekniklerle yapılan “ naht tekniği” kalem
işleri almıştır. Bu uygulamanın en güzel örneklerinden biri Ankara Ahmet Hamdi
Akseki Camii’nde görülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2018 |
Submission Date | April 9, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 31 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).