Bu çalışmanın amacı okul yöneticilerinin iletişim sürecindeki etkililiğinin öğretmenlerin mesleki etik davranışlarına etkisinin incelenmesidir. Araştırmanın örneklem grubu 2023-2024 eğitim-öğretim yılında İstanbul ili Kâğıthane ilçesinde bulunan ilkokul, ortaokul ve lisede görev yapan toplam 385 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinde ilişkisel tarama kullanılmıştır. Araştırmanın verileri “Demografik Bilgi Formu”, “Okul Yöneticilerinin İletişim Sürecindeki Etkililiği Ölçeği” ve “Öğretmen Etik Davranışlar Ölçeği” kullanılarak elde edilmiştir. Araştırmanın verilerine frekans ve yüzdelik dağılımı, normallik testi, pearson kolerasyon analizi, basit regresyon ve çoklu regresyon analizleri uygulanmıştır. Elde edilen bulgulara göre, okul yöneticilerinin “iletişim yönetimi” ve “öğretime odaklaşma” boyutlarında iletişim sürecindeki etkililiği, öğretmenlerin mesleki etik davranışlarını pozitif yönde etkilemekte ve aralarında anlamlı bir ilişkiye işaret etmektedir. Okul yöneticilerinin iletişim sürecindeki etkililiği ile öğretmenlerin mesleki etik davranışları arasında yüksek düzeyde, anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca okul yöneticilerinin iletişim sürecindeki etkililiği öğretmenlerin mesleki etik davranışlarının anlamlı yordayıcısı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre okul yöneticilerinin iletişim sürecindeki etkililiğinin öğretmenlerin mesleki etik davranışlarını arttırdığı; bunun da öğretmenlerin mesleki etik davranışlarına pozitif yönde yansıdığı sonucuna ulaşılmıştır. Okul yöneticileri öğretmenlerin bireysel farklılıklarına göre iletişim kurmaya özen göstererek, öğretmenlerin iş performansı ve iş doyumunu artıracak motive edici bir iletişim tarzı benimseyebilir. Öğretmenlerin mesleki etik davranışlarında etkili olabileceği düşünülen yöneticilerin liderlik özellikleri, kişilik özellikleri, yaş, cinsiyet vs. gibi örgütsel değişkenler üzerinde de çalışmalar yapılabilir.
“Okul Yöneticilerinin İletişim Sürecindeki Etkililiğinin Öğretmenlerin Mesleki Etik Davranışlarına Etkisi” başlıklı makalenin özgün bir araştırma olduğunu; araştırmanın bütün aşamalarında (hazırlık, literatür taraması, veri toplama, veri analizi, sunum) bilimsel etik, ilke ve kurallara uygun davrandığımızı; bu çalışma kapsamında yararlanılan eserlerin tamamına kaynakçada yer verdiğimizi; verileri kullanırken veriler üzerinde bir değişiklik yapmadığımızı; araştırmanın intihal içermediğini; Yükseköğretim Kurumları Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi ile Yayın Etiği Komitesi (COPE) İlkelerinin tüm şartlarını ve koşullarını kabul ederek etik görev ve sorumluluklara riayet ettiğimizi beyan ederiz. Araştırmamızla ilgili beyanıma aykırı herhangi bir durumun saptanması durumunda ortaya çıkabilecek ahlaki ve hukuki bütün sonuçları kabul edeceğimi beyan ederim.
Araştırmamız için herhangi bir destek beyanımız bulunmamaktadır.
Araştırmamız için herhangi bir teşekkür beyanımız bulunmamaktadır.
This study aims to examine the effect of school administrators' effectiveness in the communication process on teachers' professional and ethical behaviours. The study's sample group consists of 385 teachers working in primary, secondary, and high schools in the Kagithane district of Istanbul province in the 2023-2024 academic year. Correlational survey in quantitative research methods is used in the research. The study data are obtained using the “Demographic Information Form”, “School Administrators' Effectiveness in Communication Process Scale” and "Teacher Ethical Behaviours Scale." Frequency and percentage distribution, normality test, pearson correlation analysis, simple regression, and multiple regression analyses are applied to the data. According to the findings, school administrators' effectiveness in the communication process in the dimensions of "communication management" and "focus on teaching" positively affects teachers' professional ethical behaviours and indicates a significant relationship between them. It is determined that a high level and significant relationship exists between school administrators' effectiveness in the communication process and teachers' professional, ethical behaviours. In addition, it is concluded that school administrators' effectiveness in the communication process is a significant predictor of teachers' professional, ethical behaviours. According to the results obtained, it is concluded that school administrators' effectiveness in the communication process increases teachers' professional ethical behaviours, which is positively reflected in teachers' professional ethical behaviours. School administrators can adopt a motivating communication style to increase teachers’ job performance and satisfaction by communicating according to teachers’ individual differences. Studies can also be conducted on organizational variables such as leadership characteristics of administrators, personality traits, age, gender, etc., which are thought to be effective on teachers’ professional ethical behaviours.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Education Management |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2024 |
Submission Date | September 11, 2024 |
Acceptance Date | December 27, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 1 Issue: 1 |
Istanbul Education Journal (ISTJ) is licensed under .