Research Article
BibTex RIS Cite

Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Türkçe Öğrenme Kaygılarının İncelenmesi

Year 2024, Volume: 1 Issue: 1, 1 - 26, 30.12.2024

Abstract

Bu araştırmanın amacı yabancı uyruklu öğrencilerin Türkçe öğrenme kaygı düzeylerini ve kaygı düzeylerinin bazı sosyo-demografik değişkenler açısından farklılaşıp farklılaşmadığını incelemektir. Araştırmada, nicel araştırma yöntemlerinden nedensel karşılaştırma modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini, İstanbul ili Başakşehir ilçesindeki devlet ortaokullarında öğrenim gören yabancı uyruklu (10-15 yaş aralığındaki) öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemine 372 öğrenci dâhil edilmiştir. Araştırmaya başlamadan önce öğrencilerin ölçekteki soruları anlayabilecek düzeyde Türkçe bilgisine sahip olup olmadıkları test edilmiştir. Türkçe okuduğunu anlama düzeylerini ölçmek için katılımcılara 5 soru sorulmuştur. Bu sorulardan 4 tanesine doğru cevap veren katılımcıların (350 öğrenci) doldurdukları anketler veri setine dâhil edilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Yabancıların Türkçe Öğrenme Kaygıları Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçları yabancı öğrencilerin Türkçe öğrenme sürecinde hissettikleri kaygının yüksek düzeyde olduğunu göstermektedir. Öğrencilerin hissettikleri kaygının düzeyi; ana dil, evde konuşulan dil, geldikleri ülke ve annenin eğitim seviyesi değişkenlerine göre anlamlı farklılık göstermektedir. Buna karşın öğrencilerin Türkçe öğrenme sürecinde hissettikleri kaygı düzeyi; bilinen diğer diller, babanın eğitim seviyesi ve okul dışında Türkçe eğitimi alma değişkenleri açısından anlamlı bir farklılık göstermemektedir. Türkçe öğrenme sürecinde ortaya çıkan yüksek düzeyde kaygı, dil edinme sürecinin tamamında, öğrencilerin performansını olumsuz yönde etkileyebilecek bir faktördür. Bu durum dikkate alınarak öğrencilere kaygı azaltma stratejilerinin öğretilmesinde, öğretmenlerin ve ebeveynlerin kaygının olumsuz etkileri konusunda bilinçlendirilmesinde fayda vardır.

Ethical Statement

“Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Türkçe Öğrenme Kaygılarının İncelenmesi” başlıklı makalenin özgün bir araştırma olduğunu; araştırmanın bütün aşamalarında (hazırlık, literatür taraması, veri toplama, veri analizi, sunum) bilimsel etik, ilke ve kurallara uygun davrandığımı; bu çalışma kapsamında yararlanılan eserlerin tamamına kaynakçada yer verdiğimi; verileri kullanırken veriler üzerinde bir değişiklik yapmadığımı; araştırmanın intihal içermediğini; Yükseköğretim Kurumları Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi ile Yayın Etiği Komitesi (COPE) İlkelerinin tüm şartlarını ve koşullarını kabul ederek etik görev ve sorumluluklara riayet ettiğimi beyan ederim. Araştırmamla ilgili beyanıma aykırı herhangi bir durumun saptanması durumunda ortaya çıkabilecek ahlaki ve hukuki bütün sonuçları kabul edeceğimi beyan ederim.

Supporting Institution

Araştırma için herhangi bir destek beyanı bulunmamaktadır.

Thanks

Araştırma için herhangi bir teşekkür beyanı bulunmamaktadır.

References

  • Akbulut, S. (2016). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlerin yazmaya yönelik tutum ve kaygıları [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Pamukkale Üniversitesi.
  • Aktaş, B. (2018). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen öğrencilerin sınıf içi kaygı durumlarının değerlendirilmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi.
  • Algök, M. (2023). Yabancı uyruklu üniversite öğrencilerinin Türkçe yazma kaygılarının incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Çankırı Karatekin Üniversitesi.
  • Argaman, O. & Abu-Rabia, S. (2002). The influence of language anxiety on English reading and writing tasks among native hebrew speakers. Language, Culture and Curriculum, 15(2), 143-160. http://dx.doi.org/10.1080/07908310208666640
  • Arnold, J. & Brown, H. D. (1999). “A map of the terrain” in affect in language learning. Cambridge University Press.
  • Arslan, M. (2012). Tarihi süreçte Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi-öğrenimi çalışmaları. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 167-188.
  • Ateş, A. ve Bahşi, N. (2019). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen ortaokul 8.sınıf öğrencilerinin kelime bilgisinin okuma ve dinleme kaygısına etkisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 273-287. https://doi.org/10.17679/inuefd.443335
  • Ayan, L. (2022). Uluslararası öğrencilerin Türkçe anlatma becerilerinin geliştirilmesinde iletişimsel yaklaşım: Uygulama ve tasarım çalışması [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi.
  • Aydın, S. (2017). Çocuklarda yabancı dil kaygısı üzerine bir araştırma. Pegem Akademi.
  • Ayhan, S. ve Kana, F. (2019). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen öğrencilerin dil bilgisi öğrenimine yönelik kaygı düzeyleri. Türk & İslam Dünyası Sosyal Araştırmalar Dergisi / The Journal of Turk & Islam World Social Studies, 6(23), 207-218. http://dx.doi.org/10.29228/TIDSAD.39794
  • Barış, H. ve Şen, Ü. (2019). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde yazma kaygısı. Aydın TÖMER Dil Dergisi, 4(2), 73-99.
  • Başçı, Z. ve Gündoğdu, K. (2011). Öğretmen adaylarının drama dersine ilişkin tutumları ve görüşleri: Atatürk üniversitesi örneği. İlköğretim Online, 10(2), 1-14.
  • Batumlu, D. Z. ve Erden, M. (2007). Yıldız Teknik Üniversitesi yabancı diller yüksekokulu hazırlık öğrencilerinin yabancı dil kaygıları ile İngilizce başarıları arasındaki ilişki. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 3(1), 24-38.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Çetinay Aydın, P. (2017). Kaygı ve endişe. Turkiye Klinikleri J Psychiatry-Special Topic, 10(4), 228-236.
  • Çoşkun, A. ve Ateş, H. (2023). Türkiye’de göçmen entegrasyonu: Zorlaştırıcılar, kolaylaştırıcılar ve öneriler. Mehmet Akif Ersoy İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10(2), 1332-1357. https://doi. org/10.30798/makuiibf.1220238 Dalcı, Z. (2020). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin yazma kaygılarının değerlendirilmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi.
  • Demirdaş, O. ve Bozdoğan, D. (2013). Hazırlık sınıflarında yaşayan gören yabancı dillerin yabancı dil endişeleri ve başarıları. Türk Eğitim Dergisi, 2(3), 4-13. https://doi.org/10.19128/turje.181060
  • Erbaş, H. (2019). Gidişlerden kaçışlara göç ve göçmenler: Kuram yöntem ve alan yazıları. Phoenix Yayınları.
  • Erdil, M. (2016). TÖMER’de Türkçe öğrenen yabancı öğrencilerin Türkçe öğrenmeye ilişkin kaygı düzeyleri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • Gardner, R. C. & MacIntyre, P. D. (1993). On the measurement of affective variables in second language learning. Language Learning, 43(2), 157-194. https://doi.org/10.1111/j.1467-1770.1992.tb00714.x
  • Genç-Köylü, S. (2020). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde teknoloji kullanımının kaygı üzerine etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Bartın Üniversitesi.
  • Gerrig, R. J. & Zimbardo, P. G. (2016). Psikoloji ve yaşam (A. A. Özdoğru, Çev.). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Göç İdaresi Başkanlığı. (GİB). (2024). İstatistikler. https://goc.gov.tr adresinden 3 Temmuz 2024 tarihinde alınmıştır.
  • Gökhan, O. (2020). Türkçeyi ikinci dil olarak öğrenen bireylerin konuşma kaygısının konuşma öz yeterliliklerine etkisinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Bursa Uludağ Üniversitesi.
  • Halat, S. (2015). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlerin dinleme becerisine yönelik kaygı düzeylerinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Horwitz, E. K, Horwitz., M. B. & Cope, J. (1986) Foreign language classroom anxiety. The Modern Language Journal, 70(2), 125-132. https://doi.org/10.2307/327317
  • İlhan, H. ve Tutkun, Ö. F. (2020). Yabancı dil öğrenme kaygısı. The Journal of Academic Social Science, 8(106), 376-389. http://dx.doi.org/10.29228/ASOS.43540
  • Kara, K. ve Açan, M. N. (2022). Kırgız öğrencilerin yabancı dil olarak Türkçe öğrenme kaygıları. Dil Dergisi, 173(1), 7-25. https://doi.org/10.33690/dilder.858739
  • Kocaoğlu, İ. (2022). 11 ve 12. sınıfta öğrenim gören yabancı uyruklu öğrencilerin yazma becerisi öz yeterlikleri ile yazma kaygıları arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Amasya Üniversitesi.
  • MacIntyre, P. D. (1995). How does anxiety affect second language learning? A reply to sparks and ganschow. The Modern Language Journal, 79(1), 90-99. https://doi.org/10.2307/329395
  • MacIntyre, P. D. & Gardner, R. C. (1991). Investigating language class anxiety using the focused essay technique. The Modern Language Journal, 75(3), 296-304. https://doi.org/10.2307/328723
  • MacIntyre, P. D. & Gardner, R. C. (1994). The subtle effects of language anxiety on cognitive processing in the second language. Language Learning, 44(2), 283-305. https://doi.org/10.1111/j.1467-1770.1994.tb01103.x
  • MacIntyre, P. D., Noels, K. A. & Clément, R. (1997). Biases in self‐ratings of second language proficiency: The role of language anxiety. Language Learning, 47(2), 265-287. http://dx.doi.org/10.1111/0023-8333.81997008
  • Manav, F. (2011). Kaygı kavramı. Toplum Bilimleri Dergisi, 5(9), 201-211.
  • Melanlıoğlu, D. ve Demir, T. (2013). Türkçe öğrenen yabancılar için konuşma kaygısı ölçeğinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. The Journal of Academic Social Science Studies, 6(3), 389-404. http://dx.doi.org/10.9761/JASSS807
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (MEB). (2023). Suriyeli çocukların Türk eğitim sistemine entegrasyonunun desteklenmesi projesi. Ortaokul Türkçe yeterlik sınavı. https://piktes.gov.tr/Content/Dosyalar/TYS/ORTAOKULA.pdf adresinden 2 Mart 2024 tarihinde alınmıştır.
  • Miyanyedi, E. (2019). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen B1 seviyesindeki öğrencilerin kaygı düzeylerinin belirlenmesi: Ishık Erkek Lisesi. Journal of Research in Turkic Languages, 1(1), 23-38. http://dx.doi.org/10.34099/jrtl.112
  • Özekinci, Z. (2019). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlerin dinleme ve etkileşim kaygısı ile endişe düzeylerinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • Özerbaş, M. A., Yılmaz, K., Babatürk, S. ve İnalöz, A. B. (2023). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen öğrencilerin öğrenen özerkliği algısı ile Türkçe öğrenmeye yönelik kaygıları. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43(1), 73-107. https://doi.org/10.17152/gefad.1189005
  • Polatcan, F. (2019). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kaygı üzerine yapılan araştırmaların incelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(1), 2015-216. https://doi.org/10.16916/aded.483208
  • Sevim, O. (2014). Yabancı uyruklu öğrencilerin Türkçe konuşma kaygılarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. EKEV Akademi Dergisi, 18(60), 389-402.
  • Sevim, O. (2019). Yabancıların Türkçe öğrenme kaygıları ölçeği: Güvenirlik ve geçerlik çalışması. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(28), 253-274. https://doi.org/10.35675/befdergi.642780
  • Solak, E. M. ve Yılmaz, F. (2020). Türkçeyi ikinci dil olarak öğrenen uluslararası öğrencilerin konuşma kaygıları üzerine bir inceleme. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 8(1), 112-123. https://doi.org/10.29228/ijlet.40420
  • Süğümlü, Ü. ve Çinpolat, E. (2023). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin Türkçe öğrenme kaygıları ve tutumları ile özerk öğrenme becerileri: Açımlayıcı sıralı desen çalışması. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi (58), 2859-2878. https://doi.org/10.53444/deubefd.1331838
  • Wang, X. & Zhang, W. (2021). Psychological anxiety of college students' foreign language learning in online course. Frontiers in Psychology, 12, 598992. http://dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2021.598992
  • Yılmaz, G. (2018). Ortaokuldaki sığınmacı öğrencilerin konuşma kaygılarının değerlendirilmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Sakarya Üniversitesi.
  • Yoğurtçu, K. ve Yoğurtçu, G. (2013). Yabancı dil olarak Türkçenin öğreniminde kaygının akademik başarıya etkisi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Türkçenin Eğitimi Öğretimi Özel Sayısı, 6(11), 1115-1158. https://doi.org/10.14520/adyusbd.420
  • Yükseker, D., Kurtuluş, H., Tekin, U. ve Kaya-Erdoğan, E. (2023). Göçmen mahallelerinde yaşam: Türkiye’de 2010 sonrası göçler ve göçmenlerin toplumsal katılımı. Heinrich Böll Stiftung Demokrasi Raporu. https://tr.boell.org/sites/default/files/2023-11/gocmenyasamirapor_tr_28.11.23_web.pdf adresinden 3 Temmuz 2024 tarihinde alınmıştır.

Review of Foreign Students’ Turkish Learning Anxiety

Year 2024, Volume: 1 Issue: 1, 1 - 26, 30.12.2024

Abstract

The aim of this study is to examine the Turkish learning anxiety levels of foreign students and whether their anxiety levels differ in terms of some socio-demographic variables. In the study, causal-comparative model, one of the quantitative research methods, is used. The population of the study consists of foreign students (aged between 10-15) studying in public secondary schools in Basaksehir district of Istanbul province. The sample of the study includes 372 students. Before the study, it is tested whether the students have sufficient Turkish knowledge to understand the questions in the scale. Participants are asked 5 questions to measure their Turkish reading comprehension levels. The surveys filled out by participants who answer 4 of these questions correctly (350 students) are included in the data set. In the study, “Turkish Learning Anxiety Scale of Foreigners” is used as a data collection tool. The results of the research show that the anxiety levels of foreign students in the process of learning Turkish are high. Anxiety levels felt by foreign students in the process of learning Turkish differ significantly according to the variables of native language, language spoken at home, country of origin and mother's education level. The anxiety levels felt by the students in the process of learning Turkish do not show a significant difference according to the variables of other languages known, father's education level and Turkish education received out of the school. High level of anxiety in the process of learning Turkish is a factor that can negatively affect students' performance in the entire language learning process. Considering this situation, it is useful to teach students strategies to reduce anxiety and to raise awareness of parents about the negative effects of anxiety.

References

  • Akbulut, S. (2016). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlerin yazmaya yönelik tutum ve kaygıları [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Pamukkale Üniversitesi.
  • Aktaş, B. (2018). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen öğrencilerin sınıf içi kaygı durumlarının değerlendirilmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi.
  • Algök, M. (2023). Yabancı uyruklu üniversite öğrencilerinin Türkçe yazma kaygılarının incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Çankırı Karatekin Üniversitesi.
  • Argaman, O. & Abu-Rabia, S. (2002). The influence of language anxiety on English reading and writing tasks among native hebrew speakers. Language, Culture and Curriculum, 15(2), 143-160. http://dx.doi.org/10.1080/07908310208666640
  • Arnold, J. & Brown, H. D. (1999). “A map of the terrain” in affect in language learning. Cambridge University Press.
  • Arslan, M. (2012). Tarihi süreçte Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi-öğrenimi çalışmaları. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 167-188.
  • Ateş, A. ve Bahşi, N. (2019). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen ortaokul 8.sınıf öğrencilerinin kelime bilgisinin okuma ve dinleme kaygısına etkisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 273-287. https://doi.org/10.17679/inuefd.443335
  • Ayan, L. (2022). Uluslararası öğrencilerin Türkçe anlatma becerilerinin geliştirilmesinde iletişimsel yaklaşım: Uygulama ve tasarım çalışması [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi.
  • Aydın, S. (2017). Çocuklarda yabancı dil kaygısı üzerine bir araştırma. Pegem Akademi.
  • Ayhan, S. ve Kana, F. (2019). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen öğrencilerin dil bilgisi öğrenimine yönelik kaygı düzeyleri. Türk & İslam Dünyası Sosyal Araştırmalar Dergisi / The Journal of Turk & Islam World Social Studies, 6(23), 207-218. http://dx.doi.org/10.29228/TIDSAD.39794
  • Barış, H. ve Şen, Ü. (2019). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde yazma kaygısı. Aydın TÖMER Dil Dergisi, 4(2), 73-99.
  • Başçı, Z. ve Gündoğdu, K. (2011). Öğretmen adaylarının drama dersine ilişkin tutumları ve görüşleri: Atatürk üniversitesi örneği. İlköğretim Online, 10(2), 1-14.
  • Batumlu, D. Z. ve Erden, M. (2007). Yıldız Teknik Üniversitesi yabancı diller yüksekokulu hazırlık öğrencilerinin yabancı dil kaygıları ile İngilizce başarıları arasındaki ilişki. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 3(1), 24-38.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Çetinay Aydın, P. (2017). Kaygı ve endişe. Turkiye Klinikleri J Psychiatry-Special Topic, 10(4), 228-236.
  • Çoşkun, A. ve Ateş, H. (2023). Türkiye’de göçmen entegrasyonu: Zorlaştırıcılar, kolaylaştırıcılar ve öneriler. Mehmet Akif Ersoy İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10(2), 1332-1357. https://doi. org/10.30798/makuiibf.1220238 Dalcı, Z. (2020). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin yazma kaygılarının değerlendirilmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi.
  • Demirdaş, O. ve Bozdoğan, D. (2013). Hazırlık sınıflarında yaşayan gören yabancı dillerin yabancı dil endişeleri ve başarıları. Türk Eğitim Dergisi, 2(3), 4-13. https://doi.org/10.19128/turje.181060
  • Erbaş, H. (2019). Gidişlerden kaçışlara göç ve göçmenler: Kuram yöntem ve alan yazıları. Phoenix Yayınları.
  • Erdil, M. (2016). TÖMER’de Türkçe öğrenen yabancı öğrencilerin Türkçe öğrenmeye ilişkin kaygı düzeyleri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • Gardner, R. C. & MacIntyre, P. D. (1993). On the measurement of affective variables in second language learning. Language Learning, 43(2), 157-194. https://doi.org/10.1111/j.1467-1770.1992.tb00714.x
  • Genç-Köylü, S. (2020). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde teknoloji kullanımının kaygı üzerine etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Bartın Üniversitesi.
  • Gerrig, R. J. & Zimbardo, P. G. (2016). Psikoloji ve yaşam (A. A. Özdoğru, Çev.). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Göç İdaresi Başkanlığı. (GİB). (2024). İstatistikler. https://goc.gov.tr adresinden 3 Temmuz 2024 tarihinde alınmıştır.
  • Gökhan, O. (2020). Türkçeyi ikinci dil olarak öğrenen bireylerin konuşma kaygısının konuşma öz yeterliliklerine etkisinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Bursa Uludağ Üniversitesi.
  • Halat, S. (2015). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlerin dinleme becerisine yönelik kaygı düzeylerinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Horwitz, E. K, Horwitz., M. B. & Cope, J. (1986) Foreign language classroom anxiety. The Modern Language Journal, 70(2), 125-132. https://doi.org/10.2307/327317
  • İlhan, H. ve Tutkun, Ö. F. (2020). Yabancı dil öğrenme kaygısı. The Journal of Academic Social Science, 8(106), 376-389. http://dx.doi.org/10.29228/ASOS.43540
  • Kara, K. ve Açan, M. N. (2022). Kırgız öğrencilerin yabancı dil olarak Türkçe öğrenme kaygıları. Dil Dergisi, 173(1), 7-25. https://doi.org/10.33690/dilder.858739
  • Kocaoğlu, İ. (2022). 11 ve 12. sınıfta öğrenim gören yabancı uyruklu öğrencilerin yazma becerisi öz yeterlikleri ile yazma kaygıları arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Amasya Üniversitesi.
  • MacIntyre, P. D. (1995). How does anxiety affect second language learning? A reply to sparks and ganschow. The Modern Language Journal, 79(1), 90-99. https://doi.org/10.2307/329395
  • MacIntyre, P. D. & Gardner, R. C. (1991). Investigating language class anxiety using the focused essay technique. The Modern Language Journal, 75(3), 296-304. https://doi.org/10.2307/328723
  • MacIntyre, P. D. & Gardner, R. C. (1994). The subtle effects of language anxiety on cognitive processing in the second language. Language Learning, 44(2), 283-305. https://doi.org/10.1111/j.1467-1770.1994.tb01103.x
  • MacIntyre, P. D., Noels, K. A. & Clément, R. (1997). Biases in self‐ratings of second language proficiency: The role of language anxiety. Language Learning, 47(2), 265-287. http://dx.doi.org/10.1111/0023-8333.81997008
  • Manav, F. (2011). Kaygı kavramı. Toplum Bilimleri Dergisi, 5(9), 201-211.
  • Melanlıoğlu, D. ve Demir, T. (2013). Türkçe öğrenen yabancılar için konuşma kaygısı ölçeğinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. The Journal of Academic Social Science Studies, 6(3), 389-404. http://dx.doi.org/10.9761/JASSS807
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (MEB). (2023). Suriyeli çocukların Türk eğitim sistemine entegrasyonunun desteklenmesi projesi. Ortaokul Türkçe yeterlik sınavı. https://piktes.gov.tr/Content/Dosyalar/TYS/ORTAOKULA.pdf adresinden 2 Mart 2024 tarihinde alınmıştır.
  • Miyanyedi, E. (2019). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen B1 seviyesindeki öğrencilerin kaygı düzeylerinin belirlenmesi: Ishık Erkek Lisesi. Journal of Research in Turkic Languages, 1(1), 23-38. http://dx.doi.org/10.34099/jrtl.112
  • Özekinci, Z. (2019). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlerin dinleme ve etkileşim kaygısı ile endişe düzeylerinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • Özerbaş, M. A., Yılmaz, K., Babatürk, S. ve İnalöz, A. B. (2023). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen öğrencilerin öğrenen özerkliği algısı ile Türkçe öğrenmeye yönelik kaygıları. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43(1), 73-107. https://doi.org/10.17152/gefad.1189005
  • Polatcan, F. (2019). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kaygı üzerine yapılan araştırmaların incelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(1), 2015-216. https://doi.org/10.16916/aded.483208
  • Sevim, O. (2014). Yabancı uyruklu öğrencilerin Türkçe konuşma kaygılarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. EKEV Akademi Dergisi, 18(60), 389-402.
  • Sevim, O. (2019). Yabancıların Türkçe öğrenme kaygıları ölçeği: Güvenirlik ve geçerlik çalışması. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(28), 253-274. https://doi.org/10.35675/befdergi.642780
  • Solak, E. M. ve Yılmaz, F. (2020). Türkçeyi ikinci dil olarak öğrenen uluslararası öğrencilerin konuşma kaygıları üzerine bir inceleme. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 8(1), 112-123. https://doi.org/10.29228/ijlet.40420
  • Süğümlü, Ü. ve Çinpolat, E. (2023). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin Türkçe öğrenme kaygıları ve tutumları ile özerk öğrenme becerileri: Açımlayıcı sıralı desen çalışması. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi (58), 2859-2878. https://doi.org/10.53444/deubefd.1331838
  • Wang, X. & Zhang, W. (2021). Psychological anxiety of college students' foreign language learning in online course. Frontiers in Psychology, 12, 598992. http://dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2021.598992
  • Yılmaz, G. (2018). Ortaokuldaki sığınmacı öğrencilerin konuşma kaygılarının değerlendirilmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Sakarya Üniversitesi.
  • Yoğurtçu, K. ve Yoğurtçu, G. (2013). Yabancı dil olarak Türkçenin öğreniminde kaygının akademik başarıya etkisi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Türkçenin Eğitimi Öğretimi Özel Sayısı, 6(11), 1115-1158. https://doi.org/10.14520/adyusbd.420
  • Yükseker, D., Kurtuluş, H., Tekin, U. ve Kaya-Erdoğan, E. (2023). Göçmen mahallelerinde yaşam: Türkiye’de 2010 sonrası göçler ve göçmenlerin toplumsal katılımı. Heinrich Böll Stiftung Demokrasi Raporu. https://tr.boell.org/sites/default/files/2023-11/gocmenyasamirapor_tr_28.11.23_web.pdf adresinden 3 Temmuz 2024 tarihinde alınmıştır.
There are 48 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Turkish Education
Journal Section Research Article
Authors

Melek Kayserili 0009-0000-5831-5724

Publication Date December 30, 2024
Submission Date September 20, 2024
Acceptance Date December 23, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 1 Issue: 1

Cite

APA Kayserili, M. (2024). Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Türkçe Öğrenme Kaygılarının İncelenmesi. İstanbul Eğitim Dergisi, 1(1), 1-26.

Istanbul Education Journal (ISTJ) is licensed under .