Research Article
BibTex RIS Cite

The Impact of Underground Economy on the Sustainability of Tax Policy in Turkey

Year 2018, Volume: 68 Issue: 1, 161 - 179, 27.06.2018

Abstract

This paper attempts to first evaluate the effects of underground economy on the sustainability of tax receipts, and then to search new approaches in tax policy. Underground economy reduces predictability in economic policy, decreases tax receipts, and encourages illegal activities. In Turkey, shifting taxation on indirect and labor-income taxes has created tax corridors (or tax traps), which makes the sustainability of tax receipts even more difficult. As a result, as put forward in this paper, underground economy in developed countries is lower than in developing countries. National trust in indirect taxes, which decrease the underground economy, is no longer accepted, and tax audiences in Turkey provide additional tax receipts for budgets. In Turkey, receipts from taxes on consumption have recently reached an upper limit, and this has created tax corridors, and thus tax policies have lost their elasticity. To maintain fiscal discipline, productivity of public expenditures should be increased, and the problems associated with underground economy should be tackled.

References

  • Albu, L. L. (1995). Underground Economy and Fiscal Policies Modeling. European Commission’s Phare Programme Working Paper, 071202, 1–104.
  • Bird, R. M., & Wilkie, J. S. (2012). Designing Tax Policy: Constraints and Objectives in an Open Economy. International Center for Public Policy Working Paper Series, 12, 1–40.
  • Brys, B. (2011). Wage income tax reforms and changes in tax burdens: 2000-2009. OECD Taxation Working Papers, 10, 1–46.
  • Fleming, M., Roman, J., & Farrel, G. (2000). The shadow economy. Journal of International Affairs, 53(2): 387–409.
  • Russell, B. (2010). Revenue administration: Managing the shadow economy. Washington, DC: Internatıonal Monetary Fund.
  • Schneider, F., & Enste, D. H. (2000). Shadow economies: Size, causes, and consequences. Journal of Economic Literature, 38, 77–114.
  • Schneider, F., Buehn, A., & Montenegro, C. E. (2010). Shadow economies all over the world new estimates for 162 countries from 1999 to 2007. The World Bank Policy Research Working Papers, WPS5356, 1–52.
  • Schneider, F., & A. Buehn (2012). Shadow economies in highly developed OECD Countries: What are the driving forces? IZA Discussion Series, 689, 1–32.
  • Schneider, F., & Williams, C. C. (2013). The shadow economy. London,UK: The Institution of Economic Affairs.
  • Schneider, F. (2015). Retrieved from http://www.econ.jku.at/members/Schneider/files/publications/2015/ShadEcEurope31.pdf 05.09.2017.
  • Spiro, P. S. (2005). Tax policy and the underground economy. In C. Bajada & F. Schneider (Eds.), Size, causes and consequences of the underground economy (pp. 179 –201). Farnham, UK: Ashgate Publishing.
  • Torres, C., Mellbye, K., & Brys, B. (2012). Trends in personal income tax and employee social security contribution schedules. OECD Taxation Working Papers, 12, 1–50.

Türkiye’de Kayıtdışı Ekonominin Vergi Politikalarının Sürdürülebilirliği Üzerindeki Etkisi

Year 2018, Volume: 68 Issue: 1, 161 - 179, 27.06.2018

Abstract

Çalışmada, Türkiye’de kayıtdışı ekonominin vergi politikasının sürdürülebilirliği üzerindeki etkisi tartışılmakta ve vergi politikasında yeni tasarımlar araştırılmaktadır. Kayıtdışı ekonomi iktisat politikalarının öngörülebilirliğini zayıflatmakta, vergi gelirlerini azaltmakta ve yasadışı faaliyetleri özendirmektedir. Türkiye’de vergilendirmenin dolaylı vergiler ve ücretliler üzerinden kesilen gelir vergisine kayması vergi koridoru (vergi tuzağı) oluşturarak vergi politikasının sürdürülebilirliğini sınırlandırmaktadır. Çalışma neticesinde gelişmiş ülkelerde kayıtdışı ekonominin tahmini boyutunun gelişmekte olan ülkelere nispeten daha düşük olduğu gözlenmekte, dolaylı vergilerin kayıtdışılığı azalttığı tezi gerçeği yansıtmamakta ve vergi incelemeleri sonucunda yüksek oranda vergi geliri bütçeye kazandırılmaktadır. Türkiye’de tüketim üzerinden alınan vergilerde üst sınıra yaklaşılması bir vergi koridoru oluşturmakta ve vergi politikası esnekliğini kaybetmektedir. Mali disiplinin sürdürülmesi için kamu harcamalarında verimlilik arttırılmalı ve kayıtdışı ekonomiyle ciddi bir şekilde mücadele edilmelidir.

References

  • Albu, L. L. (1995). Underground Economy and Fiscal Policies Modeling. European Commission’s Phare Programme Working Paper, 071202, 1–104.
  • Bird, R. M., & Wilkie, J. S. (2012). Designing Tax Policy: Constraints and Objectives in an Open Economy. International Center for Public Policy Working Paper Series, 12, 1–40.
  • Brys, B. (2011). Wage income tax reforms and changes in tax burdens: 2000-2009. OECD Taxation Working Papers, 10, 1–46.
  • Fleming, M., Roman, J., & Farrel, G. (2000). The shadow economy. Journal of International Affairs, 53(2): 387–409.
  • Russell, B. (2010). Revenue administration: Managing the shadow economy. Washington, DC: Internatıonal Monetary Fund.
  • Schneider, F., & Enste, D. H. (2000). Shadow economies: Size, causes, and consequences. Journal of Economic Literature, 38, 77–114.
  • Schneider, F., Buehn, A., & Montenegro, C. E. (2010). Shadow economies all over the world new estimates for 162 countries from 1999 to 2007. The World Bank Policy Research Working Papers, WPS5356, 1–52.
  • Schneider, F., & A. Buehn (2012). Shadow economies in highly developed OECD Countries: What are the driving forces? IZA Discussion Series, 689, 1–32.
  • Schneider, F., & Williams, C. C. (2013). The shadow economy. London,UK: The Institution of Economic Affairs.
  • Schneider, F. (2015). Retrieved from http://www.econ.jku.at/members/Schneider/files/publications/2015/ShadEcEurope31.pdf 05.09.2017.
  • Spiro, P. S. (2005). Tax policy and the underground economy. In C. Bajada & F. Schneider (Eds.), Size, causes and consequences of the underground economy (pp. 179 –201). Farnham, UK: Ashgate Publishing.
  • Torres, C., Mellbye, K., & Brys, B. (2012). Trends in personal income tax and employee social security contribution schedules. OECD Taxation Working Papers, 12, 1–50.
There are 12 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Business Administration
Journal Section Research Article
Authors

Hünkar Güler 0000-0002-9805-284X

Ekrem Toparlak 0000-0002-2136-2962

Publication Date June 27, 2018
Submission Date March 13, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 68 Issue: 1

Cite

APA Güler, H., & Toparlak, E. (2018). Türkiye’de Kayıtdışı Ekonominin Vergi Politikalarının Sürdürülebilirliği Üzerindeki Etkisi. İstanbul İktisat Dergisi, 68(1), 161-179.
AMA Güler H, Toparlak E. Türkiye’de Kayıtdışı Ekonominin Vergi Politikalarının Sürdürülebilirliği Üzerindeki Etkisi. İstanbul İktisat Dergisi. June 2018;68(1):161-179.
Chicago Güler, Hünkar, and Ekrem Toparlak. “Türkiye’de Kayıtdışı Ekonominin Vergi Politikalarının Sürdürülebilirliği Üzerindeki Etkisi”. İstanbul İktisat Dergisi 68, no. 1 (June 2018): 161-79.
EndNote Güler H, Toparlak E (June 1, 2018) Türkiye’de Kayıtdışı Ekonominin Vergi Politikalarının Sürdürülebilirliği Üzerindeki Etkisi. İstanbul İktisat Dergisi 68 1 161–179.
IEEE H. Güler and E. Toparlak, “Türkiye’de Kayıtdışı Ekonominin Vergi Politikalarının Sürdürülebilirliği Üzerindeki Etkisi”, İstanbul İktisat Dergisi, vol. 68, no. 1, pp. 161–179, 2018.
ISNAD Güler, Hünkar - Toparlak, Ekrem. “Türkiye’de Kayıtdışı Ekonominin Vergi Politikalarının Sürdürülebilirliği Üzerindeki Etkisi”. İstanbul İktisat Dergisi 68/1 (June 2018), 161-179.
JAMA Güler H, Toparlak E. Türkiye’de Kayıtdışı Ekonominin Vergi Politikalarının Sürdürülebilirliği Üzerindeki Etkisi. İstanbul İktisat Dergisi. 2018;68:161–179.
MLA Güler, Hünkar and Ekrem Toparlak. “Türkiye’de Kayıtdışı Ekonominin Vergi Politikalarının Sürdürülebilirliği Üzerindeki Etkisi”. İstanbul İktisat Dergisi, vol. 68, no. 1, 2018, pp. 161-79.
Vancouver Güler H, Toparlak E. Türkiye’de Kayıtdışı Ekonominin Vergi Politikalarının Sürdürülebilirliği Üzerindeki Etkisi. İstanbul İktisat Dergisi. 2018;68(1):161-79.