Research Article
BibTex RIS Cite

THE EFFECT OF CHILDHOOD TRAUMA ON SELF-RESPECT

Year 2022, Volume: 3 Issue: 2, 61 - 77, 15.09.2022

Abstract

This study aimed to investigate the effects of childhood traumas on self-esteem. The research data were obtained from 245 participants who were studying in the psychology department in the Republic of Turkey and the Turkish Republic of Northern Cyprus in the 2021-2022 spring semester and selected by convenience sampling method. "Childhood Trauma Scale" and "Rosenberg Self-Esteem Scale" were used in the study. Data; Regression, Spearman Correlation, T, and Mann-Whitney U tests were evaluated by analysis. The study concluded that there is a positive and significant relationship between childhood traumas and self-esteem. It is seen that the level of self-esteem decreases as childhood trauma increases. In addition, it was concluded that men's childhood traumas were higher than women's. Men's physical abuse, emotional neglect, and physical neglect scores are higher than women. Moreover; It was concluded that the sub-dimensions of childhood traumas predicted self-esteem by 26%. Finally, it was observed that self-esteem did not differ according to gender and class.

References

  • Arthur D ve Thorne S. Professional Self-concept of Nurses: a Comparative Study of Four Strata of Nursing Students in a Canadian University. Nurse Education Today. 1998; 18 (5): 380 -8
  • Aslan, S. H. ve Alparslan, Z. N. (1999). Çocukluk Örselenme Yaşantıları Ölçeğinin Bir Üniversite Öğrencisi Örnekleminde Geçerlik, Güvenirlik ve Faktör Yapısı. Türk Psikiyatri Dergisi, 10(2), 275–85.
  • Aytaçalp, A. ve Durat, G. (2019). Karabük Üniversitesi Öğrencilerinde Çocukluk Çağı Travmalarının Suçluluk-Utanç Duyguları ve Benlik Saygısı ile İlişkisinin İncelenmesi. Sağlık Akademisi Kastamonu, 4(3), 144-187.
  • Balat Uyanık G. ve Akman B. (2004) Farklı SosyoEkonomik Düzeydeki Lise Öğrencilerinin Benlik Saygısı Düzeylerinin Incelenmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi; 14(2),175-183
  • Bernstein, D. P., Fink, L., Handelsman, L., Foote, J., Lovejoy, M., Wenzel, K., Ruggiero, J. (1995). Initial Reliability and Validity of a New Retrospective Measure of Child Abuse and Neglect: Reply. The American Journal of Psychiatry, 152(10), 1535-1537.
  • Cam O, Khorshid L, Altuğ Ozsoy S. (2000) Bir Hemşirelik Yüksekokulundaki Öğrencilerin Benlik Saygısı Düzeylerinin Incelenmesi. Hemşirelik Araştırma Dergisi; 1: 33-40
  • Çobanoğlu, B. (2020). Çocukluk Çağında Travmaya Uğramış Bireylerin Beliren Yetişkinlik Döneminde Duygusal Yeme Davranışı ve Benlik Saygısı Oluşumu Arasındaki İlişki (Master’s thesis, İstanbul Gelişim Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü).
  • Cowin LS, Craven RG, Johnson M, Marsh HW. (2006) A Longitudinal Study of Student and Experienced Nurses' Self-Concept. Collegian. ; 13 (3): 25 -31
  • Çuhadaroğlu, F., (1986) Adolesanda Benlik Saygısı, Hacettepe Üniversitesi, Tıp Fakültesi, Uzmanlık Tezi.
  • Demirkapı, E. Ş. (2014). Çocukluk Çağı Travmalarının Duygu Düzenleme ve Kimlik Gelişimine Etkisi ve Bunların Psikopatolojiler ile İlişkisi (Master’s thesis, Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Eken, S. B. (2018). Romantik Kıskançlığın Erken Dönem Uyum Bozucu Şemalar ve Çocukluk Travmaları ile İlişkisi (Master’s thesis, Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Erbay, Ş., Beydoğan, H. Ö. (2017). Eğitimcilerin Eğitim Araştırmalarına Yönelik Tutumları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 246-260.
  • Eroğlu, A.R.Ç. ve Türk, S.B. (2013). Ergenlerde çocukluk örselenme yaşantıları ve öfke ifade tarzları ile benlik saygısı ve yaşam doyumu arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Journal of Human Sciences, 10 (1). 1422-1439.
  • Çeçen-Eroğul, A.R. ve Türk, S.B. (2013). Ergenlerde Çocukluk Örselenme Yaşantıları ve Öfke İfade Tarzları ile Benlik Saygısı ve Yaşam Doyumu Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi. International Journal of Human Sciences, 10(1), 1421-1439.
  • Güneri Yöyen, E. (2017). Çocukluk Çağı Travması ve Benlik Saygısı International Journal of Social Sciences and Education Research, 3(1), 267-282.
  • Kalkan, M.,ve Özbek, S. K. (2011). Çocukluk çağı örselenme yaşantıları ergenlerdeki flört kaygısını yordar mı? Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 18(1), 35-44.
  • Kaya, S. (2014). Çocukluk Dönemi Örselenme Yaşantıları Ölçeği Kısa Formunun Türkçeye Uyarlanması (Master’s thesis, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü).
  • Kılıç, G. K. (2020). Kadına Yönelik Psikolojik Partner Şiddetinde Çocukluk Çağı Örselenme- Yaşantıları, Benlik Saygısı ve Duygusal Zekânın Rolü (Master’s thesis, Yakın Doğu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Kırlıoğlu, M. ve Tekin, H. H. (2020). Adaptation of Childhood Trauma Questionnaire (CTQ) To Turkish Culture: Validity and Reliability. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11 (2), 325-335.
  • Khaligova, F. (2019). Üniversite Öğrencilerinde Çocukluk Çağı Travmaları, Beden İmajı ve Benlik Saygısı Arasındaki İlişki (Master’s thesis, İstanbul Aydın Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü).
  • Mullen, P.E., Martin, J.L., Anderson, J.C. ve ark. (1996). The Longterm Impact of the Physical, Emotional, and Sexual Abuse of Children: a Community Study. Child Abuse & Neglect, 20: 7-21.
  • Özen, Ş., Antar, S., Özkan, M., Sır, A. (2004). Çocukluk Çağı Travmalarının Umutsuzluk ve Depresif Duygu Durum Üzerine Etkisinin Son Sınıf Üniversite Öğrencilerinde İncelenmesi. 40. Ulusal Psikiyatri Kongresi, Türk Psikiyatri Derneği Yayınları, 316(9).
  • Özkan, İ. (1994) Benlik Saygısını Etkileyen Etkenler, Düşünen Adam, 7.3, ss. 4-9.
  • Sam S, Sam R ve Ongen B. (2010) Üniversite Öğrencilerinin Çevresel Tutumlarının Yeniçevresel Paradigma ve Benlik Saygısı Ölçeği Ile Incelenmesi. Akademik Bakış Dergisi; 21: 1-16.
  • Randle, J. (2003) Bullying in the nursing profession. Journal of Advanced Nursing, 43(4):395–401. Şar, V., Ozturk, E., Ikikardes, E. (2012). Validity and Reliability of the Turkish Version of Childhood Trauma Questionnaire. Turkiye Klinikleri Tip Bilimleri Dergisi, 32(4).
  • Şenkal, İ (2013). Üniversite Öğrencilerinde Çocukluk Çağı Travmaları ve Bağlanma Biçiminin Depresyon ve Kaygı Belirtileri ile İlişkisinde Aleksitiminin Aracı Rolünün İncelenmesi (Master’s thesis, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Tabachnick, B. G. ve Fidell, L. S. (2013). Using Multivariate Statistics (6th ed.), Boston: Allyn and Bacon.
  • Toker, D. (2021). Çocukluk Çağı Örselenme Yaşantıları ile Yetişkinlik Yıllarındaki Benlik Saygısı, Bağlanma ve Cinsel İlişkilerdeki Tutumlar Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Üsküdar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Abbasoğlu, E.ve Öncü, E. (2013). Beden Eğitimi Öğretmeni Adaylarının Benlik Saygıları ve Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14 (2), 407-425
  • Yayla, E. (2020). The Relationship of Narcissism with Emotional Childhood Trauma and Separation-Individuation and The Mediating Role of Mentalization (Master’s thesis, İstanbul Bilgi Üniversitesi Lisansüstü Programlar Enstitüsü).
  • Van der Kolk, B. A., McFarlane, A. C., & Weisaeth, L. (Eds.). (2012). Traumatic stress:The effects of overwhelming experience on mind, body, and society. Guilford Press.
  • Zeren,C.,Yengil,E.,Çelikel,A.,Ayşegül,A.,Arslan,M.(2012).Üniversite Öğrencilerinde Çocukluk Çağı İstismarı Sıklığı. Dicle Tıp Dergisi, 39(4), 536-541.

ÇOCUKLUK ÇAĞI TRAVMALARININ BENLİK SAYGISI ÜZERİNE ETKİSİ

Year 2022, Volume: 3 Issue: 2, 61 - 77, 15.09.2022

Abstract

Bu araştırmada çocukluk çağı travmalarının benlik saygısına etkisinin araştırılması amaçlanmıştır. Araştırma verileri, 2021-2022 bahar dönemi öğretim yılında Türkiye Cumhuriyeti ve Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde psikoloji bölümünde okuyan ve kolayda örnekleme yöntemi ile seçilen 245 katılımcıdan elde edilmiştir. Araştırmada “Çocukluk Çağı Travmaları Ölçeği” ve “Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği” kullanılmıştır. Veriler; Regresyon, Spearman Korelasyon, T ve Mann-Whitney U testleri analizleri ile değerlendirilmiştir. Araştırmada, çocukluk çağı travmaları ile benlik saygısı arasında pozitif ve anlamlı bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Çocukluk çağı travması arttıkça benlik saygısı düzeyinin düştüğü görülmektedir. Ek olarak, erkeklerin çocukluk çağı travmalarının kadınlardan daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Erkeklerin fiziksel istismar, duygusal ihmal ve fiziksel ihmal puanları kadınlara göre daha yüksektir. Dahası; Çocukluk çağı travmalarının alt boyutlarının %26 oranında benlik saygısını yordadığına ilişkin sonucuna ulaşılmıştır. Son olarak, Benlik saygısının cinsiyete ve sınıfa göre farklılaşmadığı gözlenmiştir.

References

  • Arthur D ve Thorne S. Professional Self-concept of Nurses: a Comparative Study of Four Strata of Nursing Students in a Canadian University. Nurse Education Today. 1998; 18 (5): 380 -8
  • Aslan, S. H. ve Alparslan, Z. N. (1999). Çocukluk Örselenme Yaşantıları Ölçeğinin Bir Üniversite Öğrencisi Örnekleminde Geçerlik, Güvenirlik ve Faktör Yapısı. Türk Psikiyatri Dergisi, 10(2), 275–85.
  • Aytaçalp, A. ve Durat, G. (2019). Karabük Üniversitesi Öğrencilerinde Çocukluk Çağı Travmalarının Suçluluk-Utanç Duyguları ve Benlik Saygısı ile İlişkisinin İncelenmesi. Sağlık Akademisi Kastamonu, 4(3), 144-187.
  • Balat Uyanık G. ve Akman B. (2004) Farklı SosyoEkonomik Düzeydeki Lise Öğrencilerinin Benlik Saygısı Düzeylerinin Incelenmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi; 14(2),175-183
  • Bernstein, D. P., Fink, L., Handelsman, L., Foote, J., Lovejoy, M., Wenzel, K., Ruggiero, J. (1995). Initial Reliability and Validity of a New Retrospective Measure of Child Abuse and Neglect: Reply. The American Journal of Psychiatry, 152(10), 1535-1537.
  • Cam O, Khorshid L, Altuğ Ozsoy S. (2000) Bir Hemşirelik Yüksekokulundaki Öğrencilerin Benlik Saygısı Düzeylerinin Incelenmesi. Hemşirelik Araştırma Dergisi; 1: 33-40
  • Çobanoğlu, B. (2020). Çocukluk Çağında Travmaya Uğramış Bireylerin Beliren Yetişkinlik Döneminde Duygusal Yeme Davranışı ve Benlik Saygısı Oluşumu Arasındaki İlişki (Master’s thesis, İstanbul Gelişim Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü).
  • Cowin LS, Craven RG, Johnson M, Marsh HW. (2006) A Longitudinal Study of Student and Experienced Nurses' Self-Concept. Collegian. ; 13 (3): 25 -31
  • Çuhadaroğlu, F., (1986) Adolesanda Benlik Saygısı, Hacettepe Üniversitesi, Tıp Fakültesi, Uzmanlık Tezi.
  • Demirkapı, E. Ş. (2014). Çocukluk Çağı Travmalarının Duygu Düzenleme ve Kimlik Gelişimine Etkisi ve Bunların Psikopatolojiler ile İlişkisi (Master’s thesis, Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Eken, S. B. (2018). Romantik Kıskançlığın Erken Dönem Uyum Bozucu Şemalar ve Çocukluk Travmaları ile İlişkisi (Master’s thesis, Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Erbay, Ş., Beydoğan, H. Ö. (2017). Eğitimcilerin Eğitim Araştırmalarına Yönelik Tutumları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 246-260.
  • Eroğlu, A.R.Ç. ve Türk, S.B. (2013). Ergenlerde çocukluk örselenme yaşantıları ve öfke ifade tarzları ile benlik saygısı ve yaşam doyumu arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Journal of Human Sciences, 10 (1). 1422-1439.
  • Çeçen-Eroğul, A.R. ve Türk, S.B. (2013). Ergenlerde Çocukluk Örselenme Yaşantıları ve Öfke İfade Tarzları ile Benlik Saygısı ve Yaşam Doyumu Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi. International Journal of Human Sciences, 10(1), 1421-1439.
  • Güneri Yöyen, E. (2017). Çocukluk Çağı Travması ve Benlik Saygısı International Journal of Social Sciences and Education Research, 3(1), 267-282.
  • Kalkan, M.,ve Özbek, S. K. (2011). Çocukluk çağı örselenme yaşantıları ergenlerdeki flört kaygısını yordar mı? Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 18(1), 35-44.
  • Kaya, S. (2014). Çocukluk Dönemi Örselenme Yaşantıları Ölçeği Kısa Formunun Türkçeye Uyarlanması (Master’s thesis, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü).
  • Kılıç, G. K. (2020). Kadına Yönelik Psikolojik Partner Şiddetinde Çocukluk Çağı Örselenme- Yaşantıları, Benlik Saygısı ve Duygusal Zekânın Rolü (Master’s thesis, Yakın Doğu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Kırlıoğlu, M. ve Tekin, H. H. (2020). Adaptation of Childhood Trauma Questionnaire (CTQ) To Turkish Culture: Validity and Reliability. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11 (2), 325-335.
  • Khaligova, F. (2019). Üniversite Öğrencilerinde Çocukluk Çağı Travmaları, Beden İmajı ve Benlik Saygısı Arasındaki İlişki (Master’s thesis, İstanbul Aydın Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü).
  • Mullen, P.E., Martin, J.L., Anderson, J.C. ve ark. (1996). The Longterm Impact of the Physical, Emotional, and Sexual Abuse of Children: a Community Study. Child Abuse & Neglect, 20: 7-21.
  • Özen, Ş., Antar, S., Özkan, M., Sır, A. (2004). Çocukluk Çağı Travmalarının Umutsuzluk ve Depresif Duygu Durum Üzerine Etkisinin Son Sınıf Üniversite Öğrencilerinde İncelenmesi. 40. Ulusal Psikiyatri Kongresi, Türk Psikiyatri Derneği Yayınları, 316(9).
  • Özkan, İ. (1994) Benlik Saygısını Etkileyen Etkenler, Düşünen Adam, 7.3, ss. 4-9.
  • Sam S, Sam R ve Ongen B. (2010) Üniversite Öğrencilerinin Çevresel Tutumlarının Yeniçevresel Paradigma ve Benlik Saygısı Ölçeği Ile Incelenmesi. Akademik Bakış Dergisi; 21: 1-16.
  • Randle, J. (2003) Bullying in the nursing profession. Journal of Advanced Nursing, 43(4):395–401. Şar, V., Ozturk, E., Ikikardes, E. (2012). Validity and Reliability of the Turkish Version of Childhood Trauma Questionnaire. Turkiye Klinikleri Tip Bilimleri Dergisi, 32(4).
  • Şenkal, İ (2013). Üniversite Öğrencilerinde Çocukluk Çağı Travmaları ve Bağlanma Biçiminin Depresyon ve Kaygı Belirtileri ile İlişkisinde Aleksitiminin Aracı Rolünün İncelenmesi (Master’s thesis, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Tabachnick, B. G. ve Fidell, L. S. (2013). Using Multivariate Statistics (6th ed.), Boston: Allyn and Bacon.
  • Toker, D. (2021). Çocukluk Çağı Örselenme Yaşantıları ile Yetişkinlik Yıllarındaki Benlik Saygısı, Bağlanma ve Cinsel İlişkilerdeki Tutumlar Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Üsküdar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Abbasoğlu, E.ve Öncü, E. (2013). Beden Eğitimi Öğretmeni Adaylarının Benlik Saygıları ve Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14 (2), 407-425
  • Yayla, E. (2020). The Relationship of Narcissism with Emotional Childhood Trauma and Separation-Individuation and The Mediating Role of Mentalization (Master’s thesis, İstanbul Bilgi Üniversitesi Lisansüstü Programlar Enstitüsü).
  • Van der Kolk, B. A., McFarlane, A. C., & Weisaeth, L. (Eds.). (2012). Traumatic stress:The effects of overwhelming experience on mind, body, and society. Guilford Press.
  • Zeren,C.,Yengil,E.,Çelikel,A.,Ayşegül,A.,Arslan,M.(2012).Üniversite Öğrencilerinde Çocukluk Çağı İstismarı Sıklığı. Dicle Tıp Dergisi, 39(4), 536-541.
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Clinical Psychology
Journal Section Research Articles
Authors

Nihan Oğuz 0000-0002-2859-2154

Dua Nur Soyduk 0000-0002-6909-4901

Berfin Doğan 0000-0001-9525-502X

Merve Bayram 0000-0003-2694-2568

Nisa Nur Yavuzcan 0000-0001-9467-1929

Merve Ilgın Güner 0000-0002-4451-9045

Ozan Berber 0000-0001-5855-9278

Sümeyye Balci 0000-0002-7639-5681

Publication Date September 15, 2022
Acceptance Date September 13, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 3 Issue: 2

Cite

APA Oğuz, N., Soyduk, D. N., Doğan, B., Bayram, M., et al. (2022). ÇOCUKLUK ÇAĞI TRAVMALARININ BENLİK SAYGISI ÜZERİNE ETKİSİ. İstanbul Kent Üniversitesi İnsan Ve Toplum Bilimleri Dergisi, 3(2), 61-77.
AMA Oğuz N, Soyduk DN, Doğan B, Bayram M, Yavuzcan NN, Güner MI, Berber O, Balci S. ÇOCUKLUK ÇAĞI TRAVMALARININ BENLİK SAYGISI ÜZERİNE ETKİSİ. İstanbul Kent Üniversitesi İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi. September 2022;3(2):61-77.
Chicago Oğuz, Nihan, Dua Nur Soyduk, Berfin Doğan, Merve Bayram, Nisa Nur Yavuzcan, Merve Ilgın Güner, Ozan Berber, and Sümeyye Balci. “ÇOCUKLUK ÇAĞI TRAVMALARININ BENLİK SAYGISI ÜZERİNE ETKİSİ”. İstanbul Kent Üniversitesi İnsan Ve Toplum Bilimleri Dergisi 3, no. 2 (September 2022): 61-77.
EndNote Oğuz N, Soyduk DN, Doğan B, Bayram M, Yavuzcan NN, Güner MI, Berber O, Balci S (September 1, 2022) ÇOCUKLUK ÇAĞI TRAVMALARININ BENLİK SAYGISI ÜZERİNE ETKİSİ. İstanbul Kent Üniversitesi İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi 3 2 61–77.
IEEE N. Oğuz, D. N. Soyduk, B. Doğan, M. Bayram, N. N. Yavuzcan, M. I. Güner, O. Berber, and S. Balci, “ÇOCUKLUK ÇAĞI TRAVMALARININ BENLİK SAYGISI ÜZERİNE ETKİSİ”, İstanbul Kent Üniversitesi İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, vol. 3, no. 2, pp. 61–77, 2022.
ISNAD Oğuz, Nihan et al. “ÇOCUKLUK ÇAĞI TRAVMALARININ BENLİK SAYGISI ÜZERİNE ETKİSİ”. İstanbul Kent Üniversitesi İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi 3/2 (September 2022), 61-77.
JAMA Oğuz N, Soyduk DN, Doğan B, Bayram M, Yavuzcan NN, Güner MI, Berber O, Balci S. ÇOCUKLUK ÇAĞI TRAVMALARININ BENLİK SAYGISI ÜZERİNE ETKİSİ. İstanbul Kent Üniversitesi İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi. 2022;3:61–77.
MLA Oğuz, Nihan et al. “ÇOCUKLUK ÇAĞI TRAVMALARININ BENLİK SAYGISI ÜZERİNE ETKİSİ”. İstanbul Kent Üniversitesi İnsan Ve Toplum Bilimleri Dergisi, vol. 3, no. 2, 2022, pp. 61-77.
Vancouver Oğuz N, Soyduk DN, Doğan B, Bayram M, Yavuzcan NN, Güner MI, Berber O, Balci S. ÇOCUKLUK ÇAĞI TRAVMALARININ BENLİK SAYGISI ÜZERİNE ETKİSİ. İstanbul Kent Üniversitesi İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi. 2022;3(2):61-77.