İki dilliler, daha kapsamlı iletişim becerileri, daha karmaşık düşünce süreçleri ve iki farklı dilde daha kolay kimlik gelişimi sayesinde tek dillilerle karşılaştırılmış ve araştırma odağı haline gelmiştir. Bebeklikten iki dilli olmak, beyindeki yapıyı, ağı ve yönetici kontrol sistemini değiştirebilecek eşsiz bir deneyimdir. İki dillilerin zihninde sürekli aktif iki dil vardır ve iki dilliler her zaman bu diller arasında karar verme durumundadır, bu da beyin için bir egzersizdir. Bir çalışma (Mechelli, 2004), ikinci dil öğreniminin, karar verme, inhibisyon ve odaklanma ile ilgili olan sol alt parietal korteksteki gri maddeyi yükselttiğini göstermiştir. Aslında, iki dilli ve tek dilli arasındaki fark bebeklikte ortaya çıkabilir. İlgili bir çalışma (Kovacs ve ark. 2009), yedi aylık iki dilli çocukların kuklalarla oynarken yeni bir kural öğrenmede aynı yaştaki tek dillileri geride bıraktıklarını belirtmiştir. Ayrıca, iki dile de hâkim kişilerin, daha ileri yaşlarda Alzheimer hastalığına yakalanma gibi bir avantajı da var. Tek dilli ve iki dilli arasındaki hastalığa yakalanmak yaşı arsındaki fark 4,1 yıldır (Bialstok ve ark., 2007). İlgili çalışmaların sonuçlarına dayanarak, bilişsel avantaj ve sağlığın korunması için dünya genelinde iki dillilik ve çok dilliliğin teşvik edilmesi gerektiği sonucuna varılabilir.
Bilinguals have been compared with monolinguals and become research focus due to their more extensive communication skills, more complex thought processes, and easier identity development in two different languages. Being a bilingual from babyhood is a unique experience which can change the structure, the network and the executive control system in the brain. There are two constantly active languages in the minds of bilinguals and bilinguals are always in a state of deciding between these languages, which is an exercise for the brain. A study (Mechelli, 2004) has showed that that second-language learning raises grey matter in the left inferior parietal cortex, which is related to decision-making, inhibition and focusing. In fact, the difference between bilinguals and monolinguals could emerge at infanthood. A relevant study (Kovacs et al., 2009) has indicated that seven-month-year-olds bilinguals have left the contemporaneous monolinguals behind at learning a new rule while playing with puppets. Furthermore, bilinguals have advantages at getting Alzheimer at elder ages. The difference between monolinguals and bilinguals for getting the illness is 4.1 years (Bialstok et al., 2007). Based on the results of the relevant studies, it can be concluded that bilingualism and multilingualism should be encouraged across the world for cognitive advantage and conserving good health.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 6 Issue: 2 |