Tüketim alışkanlıkları ve israf günümüz araştırma konuları içerisinde son zamanlarda artan bir trende sahiptir. Daha bilinçli bir ekonomiye yönelen güncel sistem; kaynakların etkin kullanımı ve bireylerin sosyal refah anlayışı gibi kavramlara daha sık yer vermektedir. Bu kavramlar bireylerin tüketim davranışları ve sonucunda gelişen israf anlayışının sorgulanması ve incelenmesini gerektirmektedir. Tüketim alışkanlıklarını etkileyen birçok faktör vardır. Bu faktörlerden en önemlisi ve çalışmamızın ana konusunu oluşturan din ve kültürdür.
Bu çalışmada aynı dine mensup fakat ayrı kültüre sahip Türkiye ve Malezya’da tüketicilerin israf ve tüketim alışkanlıklarını değerlendirmek amacıyla anket çalışması yapılmıştır. 265’i Türkiye’de ve 204’ü Malezya’da yapılan anketler t-Testi, ANOVA testi, korelasyon ve frekans analizleri uygulanarak değerlendirilmiştir. Genel tüketim eğilimi, inanç derecesi, ortalama ibadet etme sıklığı, kadın ve erkek arasında, yaş farkları arasında Türkiye’de farklılık gösterirken, Malezya’da bu iki grup arasında herhangi bir farklılığa rastlanmamıştır. İbadet etme sıklığı ile yaş farkları, evli ve bekarlar arasında ilişki test edildiğinde, Türkiye için bir ilişki tespit edilemezken Malezya için bu veriler ilişkili bulunmuştur. İnanç derecesi ve genel tüketim ile ilgili veriler arasındaki ilişki incelendiğinde Türkiye ve Malezya için iki veri arasında anlamlı, negatif yönlü ilişki tespit edilmiştir. Tüm bu analizler ışığında genel bir değerlendirme yapıldığında bireylerin tüketim tercih ve alışkanlıklarını din ve kültürün etkilediği tezinin doğruluğunda fakat kültürün bu değişkenler arasında önemli bir yere sahip olduğu görülmektedir. Bu çalışma neticesinde ulaşılan sonuçlar daha detaylı ve derinlemesine değerlendirilerek yeni çalışmalar için ufuk açıcı olması hedeflenmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Tez Özeti |
Authors | |
Publication Date | December 27, 2020 |
Submission Date | June 17, 2020 |
Acceptance Date | October 3, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 19 Issue: 39 |