The term of qadar is one of the major
problems of today’s religious sciences as well as in the classical kalam
thought. The concept of qadar does not only give an answer about how to
be designed the relationship between God and human being, but also the
responsibility of human in front of Allah and his position and magnitude of
efficiency in nature are related to the meaning which would be determined. In
this article, moving from al-Khidr and Moses story stated in the Quran, the
writer is try to find out an answer to the question about to what extent it is
possible to do reading which emphasizes metaphysical and eschatological aspect
of the qadar problem. In this concept, from viewpoint of aspects (jihat)
theory, it is proposed that the issue should be dealt with from two
perspectives: qadar in terms of human and qadar in terms of God.
New Roman";mso-bidi-font-family:"Times New Roman";
mso-ansi-language:TR;mso-fareast-language:TR;mso-bidi-language:AR-SA'> kıssasından
hareketle kader probleminin metafizik ve uhrevî yönüne vurgu yapan bir
okumanın ne ölçüde mümkün olduğu sorusuna cevap aranmaktadır. Bu çerçevede İmâm
Mâtürîdî’nin insan fiilleri bağlamında dile getirdiği yönler (cihât) teorisi
merkeze alınarak konunun, insan açısından kader ve Allah
açısından kader şeklinde birbirinden bağımsız iki ayrı perspektiften ele
alınması önerilmektedir.
Kader meselesi klasik kelâm düşüncesinin olduğu
kadar günümüz ilahiyat alanının da en temel sorunlarından birini teşkil
etmektedir. Kader kavramı, yalnızca Allah-insan ilişkisinin yukarıdan aşağıya doğru
nasıl dizayn edildiğinin bir cevabını vermekle kalmaz. Aynı zamanda insanın
Allah karşısındaki sorumluluğunun, onun tabiattaki konum ve etkinliğinin
boyutları da bu kelimeye yükleyeceğimiz anlamla doğrudan ilişkilidir. Bu
araştırmada Kur’an’da anlatılan Hızır-Mûsâ kıssasından
hareketle kader probleminin metafizik ve uhrevî yönüne vurgu yapan bir
okumanın ne ölçüde mümkün olduğu sorusuna cevap aranmaktadır. Bu çerçevede İmâm
Mâtürîdî’nin insan fiilleri bağlamında dile getirdiği yönler (cihât) teorisi
merkeze alınarak konunun, insan açısından kader ve Allah
açısından kader şeklinde birbirinden bağımsız iki ayrı perspektiften ele
alınması önerilmektedir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 25, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 5 Issue: 8 |