The main problem of this study is the
assumption that entrepreneural personal attraction, perceived entrepreneural
capacity and basically entrepreneural intention could be explained through
values acquired during the processes of
personality and culture formation. Moreover, revealing how the effects
of values on entrepreneurship variables differ according to demographic
characteristics is the unique contribution of this study. According to the
results of the study, data of which were collected from 512 undergraduate
students from management and economics programs, entrepreneurship tendency was
predicted by values of self-empowerment and openness to change. When analyses
were conducted for different demographic variables seperately, it was found
that the openness to change values of individuals having grown up in rural
areas and having more limited financial means and of women predict
entrepreneurship, whereas self-empowerment values of the students having other
demographic characteristics predict entrepreneural intentions.
Bu çalışmanın temel
problemi; girişimciliğe duyulan cazibenin, algılanan girişimcilik kapasitesinin
ve temelde girişimcilik niyetinin; hem kişilik hem de kültür oluşumu sürecinde
kazanılan değerler ile açıklanabileceği varsayımı üzerinedir. Ayrıca değerlerin
girişimcilik eğilimi değişkenlerine olan etkisinin demografik değişkenlere göre
nasıl farklılaştığı, çalışmanın özgün katkısını oluşturmuştur. İktisadi
programlarda öğrenim gören 512 lisans öğrencisi üzerinde anket ile
gerçekleştirilen araştırmada girişimcilik eğiliminin kendini güçlendirme ve
değişime açıklık değerleri ile açıklanabildiği görülmüştür. Farklı demografik
değişkenler için ayrı ayrı analizler yapıldığında ise kırsal kesimde yetişen
bireyin, maddi imkânları daha kısıtlı bireyin ve kadınların değişime açıklık
değerlerinin girişimciliği açıkladığı, diğer demografik özelliklerdeki
öğrencilerin kendini güçlendirme değerlerinin girişimci niyetini etkilediği ortaya
konmuştur.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | April 25, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 6 Issue: 2 |