Research Article
BibTex RIS Cite

The Impact of Personal Values on Entrepreneurship Tendency: The Role of Demographic Characteristics

Year 2017, Volume: 6 Issue: 2, 957 - 976, 25.04.2017

Abstract

The main problem of this study is the
assumption that entrepreneural personal attraction, perceived entrepreneural
capacity and basically entrepreneural intention could be explained through
values acquired during the processes of 
personality and culture formation. Moreover, revealing how the effects
of values on entrepreneurship variables differ according to demographic
characteristics is the unique contribution of this study. According to the
results of the study, data of which were collected from 512 undergraduate
students from management and economics programs, entrepreneurship tendency was
predicted by values of self-empowerment and openness to change. When analyses
were conducted for different demographic variables seperately, it was found
that the openness to change values of individuals having grown up in rural
areas and having more limited financial means and of women predict
entrepreneurship, whereas self-empowerment values of the students having other
demographic characteristics predict entrepreneural intentions. 

References

  • AKPINAR, T., KÜÇÜKGÖKSEL, N. Ç. (2015), “Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Girişimcilik Algısı ve Girişimciliği Engelleyen Sebepler”, Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi: 01, ss.13-19.
  • ALPARSLAN, A. M., TÜRELİ, N. (2016), "Discussing The Effectiveness of The Compulsory Entrepreneurship Course: Does Not Entrepreneurship Tendency Change?", 2nd International Conference on Social Sciences and Education Research November 04-06 Kasım 2016, Istanbul-TURKEY, Bildiri Kitabı-2, ss.182
  • ANDERSON, J. C., GERBING, D. W. (1988),“Structural Equation Modeling in Practice: A Review and Recommended Two-Step Approach”, Psychological Bulletin. 103(3), pp.411-423.
  • ARSLAN, K. (2002), “Üniversiteli Gençlerde Mesleki Tercihler ve Girişimcilik Eğilimleri”, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 6, ss.1-11.
  • AYDIN, S. S., ER, B. (2015), “Meslek Lisesi Öğrencilerinin Girişimcilik Özelliklerini Belirlemeye Yönelik Bir Alan Araştırması”, Uluslararası Ekonomi ve Yenilik Dergisi, 1 (2) 2015, 87-105

Kişisel Değerlerin Girişimcilik Eğilimindeki Etkisinde, Demografik Özelliklerin Rolü

Year 2017, Volume: 6 Issue: 2, 957 - 976, 25.04.2017

Abstract

Bu çalışmanın temel
problemi; girişimciliğe duyulan cazibenin, algılanan girişimcilik kapasitesinin
ve temelde girişimcilik niyetinin; hem kişilik hem de kültür oluşumu sürecinde
kazanılan değerler ile açıklanabileceği varsayımı üzerinedir. Ayrıca değerlerin
girişimcilik eğilimi değişkenlerine olan etkisinin demografik değişkenlere göre
nasıl farklılaştığı, çalışmanın özgün katkısını oluşturmuştur. İktisadi
programlarda öğrenim gören 512 lisans öğrencisi üzerinde anket ile
gerçekleştirilen araştırmada girişimcilik eğiliminin kendini güçlendirme ve
değişime açıklık değerleri ile açıklanabildiği görülmüştür. Farklı demografik
değişkenler için ayrı ayrı analizler yapıldığında ise kırsal kesimde yetişen
bireyin, maddi imkânları daha kısıtlı bireyin ve kadınların değişime açıklık
değerlerinin girişimciliği açıkladığı, diğer demografik özelliklerdeki
öğrencilerin kendini güçlendirme değerlerinin girişimci niyetini etkilediği ortaya
konmuştur. 


References

  • AKPINAR, T., KÜÇÜKGÖKSEL, N. Ç. (2015), “Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Girişimcilik Algısı ve Girişimciliği Engelleyen Sebepler”, Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi: 01, ss.13-19.
  • ALPARSLAN, A. M., TÜRELİ, N. (2016), "Discussing The Effectiveness of The Compulsory Entrepreneurship Course: Does Not Entrepreneurship Tendency Change?", 2nd International Conference on Social Sciences and Education Research November 04-06 Kasım 2016, Istanbul-TURKEY, Bildiri Kitabı-2, ss.182
  • ANDERSON, J. C., GERBING, D. W. (1988),“Structural Equation Modeling in Practice: A Review and Recommended Two-Step Approach”, Psychological Bulletin. 103(3), pp.411-423.
  • ARSLAN, K. (2002), “Üniversiteli Gençlerde Mesleki Tercihler ve Girişimcilik Eğilimleri”, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 6, ss.1-11.
  • AYDIN, S. S., ER, B. (2015), “Meslek Lisesi Öğrencilerinin Girişimcilik Özelliklerini Belirlemeye Yönelik Bir Alan Araştırması”, Uluslararası Ekonomi ve Yenilik Dergisi, 1 (2) 2015, 87-105
There are 5 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Mehmet Özmen

Ali Murat Alparslan

Publication Date April 25, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 6 Issue: 2

Cite

APA Özmen, M., & Alparslan, A. M. (2017). Kişisel Değerlerin Girişimcilik Eğilimindeki Etkisinde, Demografik Özelliklerin Rolü. İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(2), 957-976. https://doi.org/10.15869/itobiad.299972

Journal of the Human and Social Science Researches is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).