Havaaracı Bakım Teknisyenliği Mesleki Eğitimi: SHY 66 Modül Sınavları Başarı Düzeyinin Değerlendirmesi
Year 2017,
Volume: 6 Issue: 6, 238 - 253, 25.11.2017
Hasan Lik
Savaş S. Ateş
,
Mevlüt Üzülmez
Abstract
Havaaracı bakım teknisyenliği uluslararası
havacılık kuruluşlarının belirlediği standartlara göre lisanslandırma
gerektiren bir meslektir. Havaaracı Bakım Lisansı almak için en önemli ve zor
aşama teknisyen adaylarının EASA Part66 veya SHY66 Modül sınavlarında başarılı
olma koşuludur. Havacılık otoriteleri tarafından havaaracı bakım teknisyenliği
eğitimi için EASA PART147/SHY147 standartları yayınlanmıştır. Eğitim ve sınav
yapma yetkisi konusunda yetkilendirilen kuruluşların uymak zorunda oldukları
standartlar ülkelerin sivil havacılık otoritelerine göre farklı yorumlamalardan
kaynaklı değişiklikler içerebilmektedir. Bu durum sınav ve eğitim konusunda
yetkilendirilmiş kuruluşların hizmet sunumlarının algılanan kalitesini
değiştirmektedir. Araştırmanın amacı, teknisyen adaylarının mevcut yasal
düzenlemelerde Havaaracı Bakım Lisansı’na ulaşma yöntemlerini açıklayarak
teknisyen adaylarının EASA Part66/SHY66 sınavlarına bakış algılarını
araştırmaktır. Araştırmanın birinci bölümünde havaaracı bakım lisanslandırma
sistemi literatür taraması ile verilmiştir. Araştırmanın ikinci bölümünde
Türkiye’deki SHY66 modül sınavlarının başarısı istatistikler ile verilmiş ve
teknisyen adaylarının EASA Part66/SHY66 sınavlarında algılanan hizmet kalitesi,
geliştirilen ölçek ile ölçülmeye çalışılmıştır. Araştırmanın sonuç bölümünde
havacılık emniyetinin artırılması ve adaylar arasındaki haksız rekabetin
önlenebilmesi için önerilerde bulunulmuştur.
References
- Akalın, Ş. (2014). Kamu Personeli Seçme Sınavı Genel Yetenek Testinin Madde Yanlılığı açısından İncelenmesi. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Ölçme ve Değerlendirme Anabilim Dalı Yayınlanmamış Doktora Tezi.
- Chang, Y.-H., & Wang, Y.-C. (2010). Significant human risk factors in aircraft maintenance technicians. Safety Science, 54-62.
- EASA. (2012). Part 66, Amending Regulation (EC) No 2042/2003. Brüksel: EASA. Temmuz 05, 2016 tarihinde http://www.ypa.gr/userfiles/4659ed30-b59b-4111-9747-a3550129731a/exet_yli_part66.pdf adresinden alındı
- EASA. (2012). Part-66 avionic licence maintenance personnel Notice Of Proposed Amendment (NPA) No 2012-15. Bürüksel: EASA.
- Johnston, N., Mcdonald, N., & Fuller, R. (1994). Aviation Psychology . Abingdon, VA, USA: Ashgate Publishing.
- Önal, B. (2011). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Kamu Personeli Seçme Sınavındaki Başarı Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi.
- Uşak: Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sınıf Öğretmenliği Anabilim Dalı Yayınlanmamış Yükseklisans Tezi.
- SHGM. (2013). SHT-66 Hava Aracı Bakım Personeli Lisansı Talimatı Temel Bilgi Gereklilikleri. Ankara: SHGM.
- SHGM. (2016, Temmuz 08). Temel Bilgi Gereklilikleri Ek-1C. Ankara: SHGM. http://web.shgm.gov.tr/documents/sivilhavacilik/files/pdf/SHT66/Ek-1.C.pdf adresinden alındı
- SHGM. (2017, 03 15). Hava Aracı Teknisyeni. SHGM: http://web.shgm.gov.tr/tr/havacilik-personeli/2125-hava-araci-teknisyeni adresinden alındı
- SHGM. (2017, 09 08). Yetkili Sınav Kuruluşları. SHGM: http://web.shgm.gov.tr/tr/havacilik-isletmeleri/4491-yetkili-sinav-kuruluslari adresinden alındı
- Usanmaz, Ö. (2011). Training of the maintenance personnel to prevent failures in aircraft systems. Engineering Failure Analysis, 1683-1688.
- Wikipedia. (2013, 08 04). Uçak bakım teknisyeni. Wikipedia: https://tr.wikipedia.org/wiki/U%C3%A7ak_bak%C4%B1m_teknisyeni adresinden alındı
- Yadav, D. K. (2010). Licensing and recognition of the aircraft maintenance engineers – A comparative study. Journal of Air Transport Management, 272-278.
Occupational Training on Aircraft Maintenance Technician: Evaluation of the Success Level for Shy-66 Module Exams
Year 2017,
Volume: 6 Issue: 6, 238 - 253, 25.11.2017
Hasan Lik
Savaş S. Ateş
,
Mevlüt Üzülmez
Abstract
Aircraft
maintenance technician is a profession that requires licensing according to the
standards set by international aviation organizations. The most important and
difficult stage for getting an aircraft maintenance license is to be successful
in EASA Part 66 or SHY66 Module exams of technician candidates. EASA Part147 /
SHY147 standards have been published by aeronautical authorities for aircraft
maintenance technician training. The standards about training and examining that
authorities should obey may include some changes because of different analysis
of rules by countries’ civil aviation authorities. This situation
changes the perceived quality of authorized organizations about examinations
and training. The purpose of the study is to investigate technician candidates'
perceptions of EASA Part 66 / SHY66 exams by explaining the ways for technician
candidates to obtain aircraft maintenance license in current legal regulations.
In the first stage of this paper, aircraft maintenance licensing system has
been examined by literature review. In the second part of the study, the
success of the SHY66 module exams in Turkey has been illustrated by statistics
and the service quality perceived in EASA Part66 / SHY66 examinations of technician
candidates has been endeavored to be measured by developed scale. In the final
part of the study, some recommendations have been made to increase aviation
safety and prevent the unfair competition among candidates.
References
- Akalın, Ş. (2014). Kamu Personeli Seçme Sınavı Genel Yetenek Testinin Madde Yanlılığı açısından İncelenmesi. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Ölçme ve Değerlendirme Anabilim Dalı Yayınlanmamış Doktora Tezi.
- Chang, Y.-H., & Wang, Y.-C. (2010). Significant human risk factors in aircraft maintenance technicians. Safety Science, 54-62.
- EASA. (2012). Part 66, Amending Regulation (EC) No 2042/2003. Brüksel: EASA. Temmuz 05, 2016 tarihinde http://www.ypa.gr/userfiles/4659ed30-b59b-4111-9747-a3550129731a/exet_yli_part66.pdf adresinden alındı
- EASA. (2012). Part-66 avionic licence maintenance personnel Notice Of Proposed Amendment (NPA) No 2012-15. Bürüksel: EASA.
- Johnston, N., Mcdonald, N., & Fuller, R. (1994). Aviation Psychology . Abingdon, VA, USA: Ashgate Publishing.
- Önal, B. (2011). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Kamu Personeli Seçme Sınavındaki Başarı Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi.
- Uşak: Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sınıf Öğretmenliği Anabilim Dalı Yayınlanmamış Yükseklisans Tezi.
- SHGM. (2013). SHT-66 Hava Aracı Bakım Personeli Lisansı Talimatı Temel Bilgi Gereklilikleri. Ankara: SHGM.
- SHGM. (2016, Temmuz 08). Temel Bilgi Gereklilikleri Ek-1C. Ankara: SHGM. http://web.shgm.gov.tr/documents/sivilhavacilik/files/pdf/SHT66/Ek-1.C.pdf adresinden alındı
- SHGM. (2017, 03 15). Hava Aracı Teknisyeni. SHGM: http://web.shgm.gov.tr/tr/havacilik-personeli/2125-hava-araci-teknisyeni adresinden alındı
- SHGM. (2017, 09 08). Yetkili Sınav Kuruluşları. SHGM: http://web.shgm.gov.tr/tr/havacilik-isletmeleri/4491-yetkili-sinav-kuruluslari adresinden alındı
- Usanmaz, Ö. (2011). Training of the maintenance personnel to prevent failures in aircraft systems. Engineering Failure Analysis, 1683-1688.
- Wikipedia. (2013, 08 04). Uçak bakım teknisyeni. Wikipedia: https://tr.wikipedia.org/wiki/U%C3%A7ak_bak%C4%B1m_teknisyeni adresinden alındı
- Yadav, D. K. (2010). Licensing and recognition of the aircraft maintenance engineers – A comparative study. Journal of Air Transport Management, 272-278.