One of the most important factors in
making consumption decision is religional beliefs. Halal tourism is convenient
to the rules of Islam, which is considered as one of the most prevalent
religion in the World, and is demanding more in both World and Turkey. In
Turkey, generally conservative part of society is demanding Halal tourism. In
future the share of Halal tourism consumption in total tourism consumption is
predicted to be increase. Though increasing needs of Halal tourism there is not
enough researches in literature. The aim of our study is to search consumer
trends on Halal Tourism and whether these trends differ according to factors such
as demographic elements, income levels etc. By this way, our research will
contribute to literature of Halal tourism. We developed a scale to measure
trends on Halal tourism by using previous academic studies about Halal Tourism
and we applied a survey to consumers who are living in Kastamonu center. We
examined differences between means and make hypothesis tests by using scale
that is made of 22 questions. It is revealed that consumers have intense
interest in Helal Tourism in Kastamonu center. This interest is provided
necessary infrastructure for development of Halal tourism sector.
Tüketicilerin karar
vermelerinde etkin olan faktörlerden biri de dini inançlardır. Dünyada en
yaygın dinlerden biri olan İslamiyet’in kurallarına uygun “helal turizm” hem
Türkiye hem Dünyada daha çok talep edilir duruma gelmektedir. Türkiye’de
genelde toplumun muhafazakâr kesimi yapacakları tatilin İslami kurallara uygun
olmasını talep etmektedir. Gelecekte helal turizm harcamalarının toplam turizm
harcamaları içindeki payının artacağı tahmin edilmektedir. Artan “Helal Turizm”
ihtiyaçlarına rağmen bu konuda yeterince akademik araştırma yapılmamıştır. Çalışmamızın
amacı Helal Turizme olan tüketici eğilimlerinin araştırılması; bu eğilimlerin
demografik unsurlar, gelir düzeyi gibi unsurlara göre değişip değişmediğini
araştırmaktır. Böylelikle Helal turizm konusunda literatüre katkıda
bulunulacaktır. Daha önceden Helal turizm hakkında yapılmış akademik
çalışmalardan yararlanarak helal turizmin özelliklerini içeren bir ölçek
geliştirilmiş ve Kastamonu il merkezinde yaşayan tüketiciler üzerinde anket
uygulanmıştır. 22 maddeden oluşan ölçek yardımıyla ortalamalar arası farklar
incelenmiş, hipotez testleri yapılmıştır. Kastamonu merkezinde tüketicilerin
helal turizme yoğun ilgisinin bulunduğu ortaya çıkmıştır. Bu ilgi helal turizm
sektörünün gelecekte gelişmesi için gerekli altyapıyı sağlamaktadır.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | November 24, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 6 Issue: 6 |