Attempts
to reconciliate the existence of evils with the religious beliefs are seen
throughout history. Intellectuals and philosophers debated on this continuous
issue called ‘the problem of evil’. It has been difficult for many to
understand how God (Allah) Almighty, who is omnipotent, omniscent and omnibenevolent
does not prevent evils that harm innocent humans and the other livings. It may
be clearly said that some individuals are in need of a sufficient guidance
regarding the matter in question. Since the problem of evil is directly related
to the religion, the ones to provide people with such guidance are the
religious educators. This study based on scientific data aims to suggest ideas
about how a religion course dealing with the solutions to the problem of evil
should be. In the study, advisory comments on which teaching techniques and
methods should be used can be found. The fact that there is a dearth of
scientific works concerning how the problem of evil should be dealt with in the
religious education proves the significance of the study.
Kötülüklerin varlığının
dini inançlarla telif edilmesi öteden beri sorun olmuştur. İlmi, kudreti ve
merhameti sonsuz yüce Allah’ın, masum canlıların zarar görmelerine yol açan
felaketlere engel olmamasının hikmetinin kavranmasında güçlükler yaşanmıştır.
Birçok insan bu güçlükleri halen yaşamaya devam etmektedir. İnsanların bu
noktada nitelikli bir rehberlik hizmetine ihtiyaç duydukları açıktır. Söz
konusu meselenin din ile doğrudan alakalı olması bu hizmetin öncelikle din
eğitimcileri tarafından yapılmasını gerektirmektedir. Bu araştırmanın amacı,
kötülük probleminin çözümünü konu edinen bir din dersinin nasıl olması
gerektiği meselesi ile ilgili olarak bilimsel verilere dayalı fikirler ortaya
koymaktır. Araştırmada, kötülük probleminin konu edileceği derslerin hangi
hedefler doğrultusunda, hangi içerik kullanılarak, hangi öğretim yöntem ve
tekniklerinden yararlanılarak işlenmesi gerektiği hususunda yol gösterici
nitelikte açıklamalara yer verilmiştir. Kötülük problemi gibi dini ve ahlaki
gelişim açısından son derece hassas bir meselenin din eğitimi sürecinde nasıl
ele alınması gerektiği konusunda bugüne kadar bilimsel bir çalışmanın
yapılmamış olması bu araştırmanın önemini ortaya koymaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 28, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 7 Issue: 1 |